Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
HaAsse

Hur gjuta en glasfiberlåda

Rekommendera Poster

haj
Tänkte höra med er hur man gör en glasfiberlåda om någon kan detta
Måtten 800x500x500 mm.
Jag läste igenom detta 
http://ajden.se/glas...r/glasfiber.pdf 
Men hur gör man en sådan här stor plugg(gjutform)? 
Kan man bygga en trä plugg och lägga på glasfiber på den utan att det blir problem om någon vet? 
Träskivor är släta och fina och med en träplugg så blir lådans insida slät också?
Hur förstärker man upp utsidan bäst vid själva plastningen?
Lådan ska i slutändan inhysa en kipor generator elverk

Kunskap efterfrågas tack

Redigerad av HaAsse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, din länk krånglade så jag tar den igen... PDF.
Finns annars en hel del instruktiva filmer på youtube bl.a. den HÄR.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haj

Tänkte höra med er hur man gör en glasfiberlåda om någon kan detta

Måtten 800x500x500 mm.

Jag läste igenom detta

http://ajden.se/glas...r/glasfiber.pdf

Men hur gör man en sådan här stor plugg(gjutform)?

Kan man bygga en trä plugg och lägga på glasfiber på den utan att det blir problem om någon vet?

Träskivor är släta och fina och med en träplugg så blir lådans insida slät också?

Hur förstärker man upp utsidan bäst vid själva plastningen?

Lådan ska i slutändan inhysa en kipor generator elverk

 

Kunskap efterfrågas tack

Jag blev lite nyfiken på vad lådan ska vara till? Ett sätt att få till en gjutform är att limma ihop glasskivor med perfekt yta som resultat. Limma med silikon som sedan enkelt kan skäras itu med vass mattkniv. Bonocellskivor eller polyuretan som det oxå kallas finns på Biltema som inte är för dyra. Finns under båt och sedan övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är mer info om projektet

I min husbil ska lådan vara. Lådan ska inhysa ett gasoldriver elverk. Lådan måste vara tät och elverket har en egen skorsten på taket (2m rökkanal). Pga säkerhet så går lådan och elverket bara att start utifrån via en lucka.

Redigerad av HaAsse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

shit nu kom kylan till Malmö också, måste få in detta elverk så jag får lite ström i bilen nu BBrrbbb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skall den va formslät på insidan!?

 

Räcker det inte att man slipar av lite enkelt och målar med gelcoat.

 

Spelar utseendet på utsidan ingen roll!?

 

Annars är glasfiberlaminat (plast) ett bra material att bygga grejer i. Lätt att få den formen man vill och starkt i sig själv.

 

Själv föredrar jag att bygga i epxylaminat för det luktar inte så förskräckligt om man jobbar inomhus på vintern. Epoxy har ju sina hälsorisker, men det har polyester också.

 

Senaste lådkonstruktionen jag byggde förra vintern.

 

post-106994-0-86988600-1451577082_thumb.jpg

 

post-106994-0-84301800-1451577019_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser bra ut den instrumentpanelen du byggde Thallatha. Nä min låda måste inte vara slät nu när jag tänker efter. Eftersom den byggs in och bara åtkomstbar via en lucka från utsidan så spelar utsidans utseende ingen roll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en husvagn jag hade under förra seklet tillverkade jag en ny gasolkoffert. Skratta inte nu men jag gjöt den i ett gammalt badkar med sluttande ryggdel. Efter gjutningen som blev helt perfekt och med inplastade VP elrör som förstärkningar så kapades glasfiberlådan och ställdes på högkant med delat lock/framdel, några låsbyglar och gångjärn så gick den knappt att skilja från fabriksgjord dito.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå ett badkar ger ju släta och snygga ytor också kreativt- respect 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plastade en låda för kättingen till ankarboxen för några år sedan. Vanlig polyesterplast och 450-matta. Gjorde först en hanform av frigolit, som täcktes med aluminiumfolie (kontaktlimmat), eftersom styren i plasten annars löser frigoliten.

Resultatet blev riktigt bra. Ingen snygg yta, men det behövdes inte heller. Fördelen med en hanform i frigolit är att den är lätt att riva, formen behöver inte vara konisk.

 

chain%20box1.jpg?raw=1

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plastade en låda för kättingen till ankarboxen för några år sedan. Vanlig polyesterplast och 450-matta. Gjorde först en hanform av frigolit, som täcktes med aluminiumfolie (kontaktlimmat), eftersom styren i plasten annars löser frigoliten.

Resultatet blev riktigt bra. Ingen snygg yta, men det behövdes inte heller. Fördelen med en hanform i frigolit är att den är lätt att riva, formen behöver inte vara konisk.

 

chain%20box1.jpg?raw=1

Precis, det räcker ju med lösningsmedel typ aceton för att lösa upp friggon efter att plasten har härdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag plastade en låda för kättingen till ankarboxen för några år sedan. Vanlig polyesterplast och 450-matta. Gjorde först en hanform av frigolit, som täcktes med aluminiumfolie (kontaktlimmat), eftersom styren i plasten annars löser frigoliten.

Resultatet blev riktigt bra. Ingen snygg yta, men det behövdes inte heller. Fördelen med en hanform i frigolit är att den är lätt att riva, formen behöver inte vara konisk.

 

chain%20box1.jpg?raw=1

Precis, det räcker ju med lösningsmedel typ aceton för att lösa upp friggon efter att plasten har härdat.

 

 

Jag var kanske något otydlig här. Hanformen byggdes av frigolitskivor som fogats samman med sättlim, typ latex. Den var ihålig, inte solid. Revs enkelt med handverktyg. (Aceton låter oerhört söligt och ohälsosamt. Dessutom löser ju aceton polyesterplasten...) Bensin brukar annars nämnas i sammanhanget, men det är nog bara befogat om man plastar en sluten tank.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag plastade en låda för kättingen till ankarboxen för några år sedan. Vanlig polyesterplast och 450-matta. Gjorde först en hanform av frigolit, som täcktes med aluminiumfolie (kontaktlimmat), eftersom styren i plasten annars löser frigoliten.

Resultatet blev riktigt bra. Ingen snygg yta, men det behövdes inte heller. Fördelen med en hanform i frigolit är att den är lätt att riva, formen behöver inte vara konisk.

 

chain%20box1.jpg?raw=1

Precis, det räcker ju med lösningsmedel typ aceton för att lösa upp friggon efter att plasten har härdat.

Jag var kanske något otydlig här. Hanformen byggdes av frigolitskivor som fogats samman med sättlim, typ latex. Den var ihålig, inte solid. Revs enkelt med handverktyg. (Aceton låter oerhört söligt och ohälsosamt. Dessutom löser ju aceton polyesterplasten...) Bensin brukar annars nämnas i sammanhanget, men det är nog bara befogat om man plastar en sluten tank.

Jag kan instämma, gjorde en förlängning av skrovet/badplattform som följde skrovet exakt.

Förlängde 70 cm och gjorde först en mall av frigolit och minskade måtten med ca 5 mm för plastningen, eftersom jag inte behövde ta bort frigoliten så var det inget problem men lämnar man en öppning så är det väldigt lätt att"gröpa" ur den!

Plastade sen fast det hela i aktern efter lite slipning och glasfibermatta samr några rostfria bultar med stora brickor,(bultarna var fäst med glasfiber och plast mot aktern under bygget så bara att borra hål och fästa på insidan aktern.

Höll i 6 år tills jag bytte båt och hörde inga klagomål efter heller.

Ombygget gjorde att båtens marschfart ökade med ca 2 knop (från 9-11) med en perkins 4107. Båten var en Albin 25 72 års modell och således ingen Dl modell som redan hade en lite bärigare akter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag plastade en låda för kättingen till ankarboxen för några år sedan. Vanlig polyesterplast och 450-matta. Gjorde först en hanform av frigolit, som täcktes med aluminiumfolie (kontaktlimmat), eftersom styren i plasten annars löser frigoliten.

Resultatet blev riktigt bra. Ingen snygg yta, men det behövdes inte heller. Fördelen med en hanform i frigolit är att den är lätt att riva, formen behöver inte vara konisk.

 

chain%20box1.jpg?raw=1

Precis, det räcker ju med lösningsmedel typ aceton för att lösa upp friggon efter att plasten har härdat.

 

 

Jag var kanske något otydlig här. Hanformen byggdes av frigolitskivor som fogats samman med sättlim, typ latex. Den var ihålig, inte solid. Revs enkelt med handverktyg. (Aceton låter oerhört söligt och ohälsosamt. Dessutom löser ju aceton polyesterplasten...) Bensin brukar annars nämnas i sammanhanget, men det är nog bara befogat om man plastar en sluten tank.

 

 

 

Jo aceton är ju ett kladdigt sätt att smälta bort frigolit. Dessutom luktar det en del. Står man då inne i sin verkstad i källaren, som jag brukar göra, skulle nog frun ha synpunkter på lukten.

 

Visst löser aceton ohärdad polyester. Det är aceton man gör ren verktygen i.

 

Men att aceton skulle lösa härdad polyesterplast är helt taget ur luften. Skulle aceton lösa härdad polyesterplast, skulle alla mina plastbåtar som jg haft gnom åren till stora delar varit borta och allt som jag byggt av glasfiberlaminat, tex konsolen på styrpeidistalen.

 

Hittade ett blogginlägg om tillverkningen av konsollen.

 

http://thallatha.blogspot.se/2015/02/da-gar-jag-ner-i-min-kallare.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...