Gå till innehåll
fredag 30 maj 2025
Jens_Sthlm

Extra bränslefilter mercruiser

Rekommendera Poster

Jag funderar på att sätta in ett extra bränslefilter, ett vattenavskiljande, i min mercruiser 5.0 mpi. Idag har jag enbart mercruiser standardfilter. Min ide' är att sätta det nya filtret mellan bränsletanken och det ordinarie bränslefiltret. Syftet med detta filter är främst att få bort eventuellt vatten i tanken.

Är detta en bra investering?

Någon som gjort detta tidigare och som kan tippsa om ett bra filter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du problem med nuvarande standard filter, eller vader orsaken till att du vill ha ett extra filter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det är etanol i bensinen nu för tiden så kommer du knappast hitta något vatten i vattenavskiljaren. Däremot är oftast de separata filtren av "oljefiltermodell" mycket bättre än originalfiltren.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis så som du tänkt göra på min 4.3 mpi.Ett stort vattenavskiljande cav filter med glaskopp under.Motorns ordinarie bränslepump har iallafall inga problem att suga bränsle genom två filter.//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett vanligt bränsle filter spin on typ med hållare ca 450 kr funka hur bra som helst glas kopp ej nödvändig då har du flera delar = lättare att det läcker 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett sådant är nog bra till diesel eller om man kör på Alkylatbensin som inte innehåller någon etanol. Med etanolhaltig bensin så kommer du aldrig hitta något vatten i vattenavskiljaren och då är ett sådant här filter säkrare eftersom det blir färre felkällor:

post-104983-0-73776600-1451232885_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med att det blir fler felkällor med fler gummipackningar osv.Oxå rätt att det aldrig är nåt vatten i glasbehållaren om man har bra o-ring i bränslepåfyllningslocket.Men jag tömmer min tank varje höst och i den kan finnas lite vatten.Tömmer filtret med glaskropp o kopplar på en liter akrylatbensin med lite helsyntet tvåtaktsolja i.Quicksilverfiltret som du rekommenderar sitter redan på motorn o är alltså fyllt med denna blandning hela vintern.Nu har jag ingen etanolbensin i kontakt med packningar någonstans.Startar motorn kort en ggn/mån så insprutare,pump osv blir smörjda.Frostvakt under motorn.En fördel med glaskoppen är att den ligger först så man kan se om det finns ett bränsleproblem.//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...