Uttern1985 0 Postad 30 Maj Hej, köpte en båt från tidigt 90-tal för en tid sedan. Motorn är en utombordare (Mercury Optimax 115 HP DFI) har gått bra men nu verkar det inte som den får tillräckligt med bränsle. Går ner i varv när man försöker komma upp i plan men dör inte. Började titta och såg att det ser ut som att det sitter en gammal vattenavskiljare efter inbyggda tanken men innan motorn. Skruvade isär den och den var full med någon form av gele. Har tömt ut geggan och rengjort efter bästa förmåga. Vet någon hur jag gör för att få ihop den igen? Måste jag fylla upp den med bensin igen på något sätt innan jag skruvar upp den igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 011 Postad 30 Maj (redigerade) 34 minuter sedan skrev Uttern1985: Hej, köpte en båt från tidigt 90-tal för en tid sedan. Motorn är en utombordare (Mercury Optimax 115 HP DFI) har gått bra men nu verkar det inte som den får tillräckligt med bränsle. Går ner i varv när man försöker komma upp i plan men dör inte. Började titta och såg att det ser ut som att det sitter en gammal vattenavskiljare efter inbyggda tanken men innan motorn. Skruvade isär den och den var full med någon form av gele. Har tömt ut geggan och rengjort efter bästa förmåga. Vet någon hur jag gör för att få ihop den igen? Måste jag fylla upp den med bensin igen på något sätt innan jag skruvar upp den igen? Byt samtliga packningar, inklusive lilla o-ringen under brickan på skruven. Montera och dra åt skruven lagom hårt. Fyll med bensin om du vill så startar den snabbare men du har väl en gummiblåsa på slangen så det löser sig. Redigerad 30 Maj av Rascal tillägg 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern1985 0 Postad 30 Maj 9 minuter sedan skrev Rascal: Byt samtliga packningar, inklusive lilla o-ringen under brickan på skruven. Montera och dra åt skruven lagom hårt. Fyll med bensin om du vill så startar den snabbare men du har väl en gummiblåsa på slangen så det löser sig. Toppen tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 34 Postad 31 Maj Hej Verkligen grisigt i din vattenavskiljare men den blev ju ren och fin till slut. Det är rekommenderat att använda ett förfilter som också är vattenavskiljande när man har fast installerad bränsletank. Din filterhållare är CAV Delphi och det finns filter till dessa att köpa och ett löst filter heter CAV Delphi 296. har dock ett max flöde på 50 L/h men det klarar din Optimax 115 som ligger strax under 40 L/h på full gas. Mercury original är dock att rekommendera och heter Quicksilver Water Separating Fuel Filter kit och har reservdelsnummmer 35-802893Q 4, dessutom behövs 2 st slangnipplar som har reservdelsnummer 22-89771Q 2 eller 22-89771T 2 samt rostfria slangklämmor och 3/8" (9,5mm) bränsleslang. Mercury Optimax/DFI är mycket känsliga i bränslesystemet p.g.a. de har direktinsprutning och det är endast utbildad/certifierad personal som får utföra felsökning och reparationer på dessa motorer. Det enda man får göra på motorn som lekman är byta tändstift och bränslefiltret i ångseparatorn. Finns en video på Youtube som visar hur man byter bränslefilter och dränerar ångseparatorn: Bränslefiltret har reservdelsnummer 35-8M0122423 och finns hos Mercury återförsäljare samt online. Specialverktyget 91-896661 - Fuel Filter Tool är ett måste för att kunna byta filter och finns även detta att köpa hos Mercury återförsäljare samt online. För att utföra detta arbete behöver du ett spärrhandtag med 3/8 fattning och en 1/4" insexnyckel, behållare att samla upp bränsle, skyddshandskar, luddfria trasor/torkpapper. Utför detta arbete på landbacken, så kommer man åt lättare och inga delar/verktyg kan tappas i sjön. Är det lika grisigt i ångseparatorn på motorn är det nog bäst att kontakta en Mercury verkstad som har utbildad/certifierad personal för Optimax/DFI motorerna. De kan även läsa av ev. felkoder på motorn. Känner du dig osäker på att byta bränslefiltret i ångsepartorn, kontakta din närmsta Mercury verkstad så hjälper dom dig. Tänk på att Optimax/DFI motorerna skall ha tvåtaktsolja som är godkänd för dessa (Mercury Quicksilver DFI Oil), duger inte med vanlig TC-W 3 olja. Lycka till! Mvh Pär 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern1985 0 Postad 31 Maj 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Hej Verkligen grisigt i din vattenavskiljare men den blev ju ren och fin till slut. Det är rekommenderat att använda ett förfilter som också är vattenavskiljande när man har fast installerad bränsletank. Din filterhållare är CAV Delphi och det finns filter till dessa att köpa och ett löst filter heter CAV Delphi 296. har dock ett max flöde på 50 L/h men det klarar din Optimax 115 som ligger strax under 40 L/h på full gas. Mercury original är dock att rekommendera och heter Quicksilver Water Separating Fuel Filter kit och har reservdelsnummmer 35-802893Q 4, dessutom behövs 2 st slangnipplar som har reservdelsnummer 22-89771Q 2 eller 22-89771T 2 samt rostfria slangklämmor och 3/8" (9,5mm) bränsleslang. Mercury Optimax/DFI är mycket känsliga i bränslesystemet p.g.a. de har direktinsprutning och det är endast utbildad/certifierad personal som får utföra felsökning och reparationer på dessa motorer. Det enda man får göra på motorn som lekman är byta tändstift och bränslefiltret i ångseparatorn. Finns en video på Youtube som visar hur man byter bränslefilter och dränerar ångseparatorn: Bränslefiltret har reservdelsnummer 35-8M0122423 och finns hos Mercury återförsäljare samt online. Specialverktyget 91-896661 - Fuel Filter Tool är ett måste för att kunna byta filter och finns även detta att köpa hos Mercury återförsäljare samt online. För att utföra detta arbete behöver du ett spärrhandtag med 3/8 fattning och en 1/4" insexnyckel, behållare att samla upp bränsle, skyddshandskar, luddfria trasor/torkpapper. Utför detta arbete på landbacken, så kommer man åt lättare och inga delar/verktyg kan tappas i sjön. Är det lika grisigt i ångseparatorn på motorn är det nog bäst att kontakta en Mercury verkstad som har utbildad/certifierad personal för Optimax/DFI motorerna. De kan även läsa av ev. felkoder på motorn. Känner du dig osäker på att byta bränslefiltret i ångsepartorn, kontakta din närmsta Mercury verkstad så hjälper dom dig. Tänk på att Optimax/DFI motorerna skall ha tvåtaktsolja som är godkänd för dessa (Mercury Quicksilver DFI Oil), duger inte med vanlig TC-W 3 olja. Lycka till! Mvh Pär Hej Pär, Är SÅ tacksam för ditt otroligt utförliga svar. Jag tror att jag ska springa iväg och köpa delphi-filtret. Har hittat på youtube och tror att jag förstår hur jag ska montera filtret. https://youtu.be/WQnsHEM3n5A?si=-INx9o9rg7j9w1jr Men jag förstår inte hur jag ska få in bränsle i filtret? (Min gummiblåsa sitter efter cav men innan motorn) Nu på morgonen var jag nere och och tömde ångseparatorn och bytte det röda bränslefiltret. Efter det monterade jag ihop ”cav” igen lyckades nog inte att få in bränsle i ”cav” för hur mycket jag en pumpade med gummiblåsan så blev den aldrig hård. Undrar om jag gör något fel. Måste man kanske skruva loss det röda bränslefiltret lite så att luft har någonstans att ta vägen? (Är helt novis på motorer, det här är det första jag meckar på någonsin) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 011 Postad 31 Maj 7 minuter sedan skrev Uttern1985: Men jag förstår inte hur jag ska få in bränsle i filtret? (Min gummiblåsa sitter efter cav men innan motorn) Om blåsan suger eller trycker in bränslet i filtret spelar ingen roll. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uttern1985 0 Postad 31 Maj Tack, ska testa igen då och se om jag får det att fungera! Men tror jag måste lätta på något i filterhållaren så att luft kommer ut och sen samma sak för att fylla på bränsle i ångseparatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 34 Postad 31 Maj Nej du behöver inte öppna något av dina filter för att "släppa ut luft". Öppnar du CAV filtret kommer det att suga luft därifrån när du pumpar med blåsan på slangen eftersom denna sitter efter filtret. Nedan en bild på ångseparatorn i genomskärning, det enda man som lekman får röra där är bränslefiltret (2) och avtappningarna (28) och (31), se bild nedan: Ångseparatorn är som ett flottörhus på en förgasare och har en automatisk avluftning (3). Man skall absolut inte hälla bensin i ångseparatorn eller på något annat sätt manipulera eller försöka lura systemet, det sköter sig självt. Har du en instruktionsbok, läs den. Har du ingen instruktionsbok finns detta hos aukt. Mercury återförsäljare om du vill ha en bok, finns även som nedladdning online: https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/4/svse/outboard/2012/optimax/8m0057868k.pdf&ved=2ahUKEwjYlvint82NAxVJHBAIHfA-EWsQFnoECB4QAQ&usg=AOvVaw27btlpDRN4Fp5NuIdBUDpr Laddas ner som pdf som går att skriva ut, är på Svenska. I bland kan pumpblåsorna vara lite bråkiga och man får vända och vrida på blåsan så att backventilerna hamnar rätt igen, prova att hålla den med utloppet uppåt vertikalt. Det händer att pumpblåsan på bränsleslangen går sönder eller rättare sagt backventilerna i blåsans in- och utlopp, då pumpar blåsan inte bränsle från tanken. Sitter även en pil på blåsan som visar i vilken riktning den skall sitta. Testa pumpblåsans funktion genom att lossa den från slangen eller lossa slangen från CAV filtret (d.v.s. sugänden). Pumpa med blåsan och känn med ett finger på sugsidan om den suger. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser