Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Georg_Ohm

Silvalogg, reservdelar?

Rekommendera Poster

Hej!

Har Silva ändrat kompasskurs :o  Jag kollade påföretagets hemsida, och det finns ju diverse kompasser och mindre prylar för olika utomhusaktiviteter, men jag fann ingenting för frititsbåtssektorn längre. Ingen marinelektronik.

Har Nexus eller Garmin tagit över?

 

Saken är den att jag har två elektroniska loggar i båten, minns nu inte vad dom heter, men kan komplettera med det senare, båda har ju ett sådant där vitt skyddslock, och det ena har blåst bort, det var Gorm som fixade det.

Jag behöver alltså ett nytt plastlock, jag har ju visserligen ett, men det skyddar ju instrumentet som är monterat inne i båten, jag tror nog att solens strålar kan ha negativ inverkan på displayen, därför vill jag ha kvar det locket inomhus. 

 

Ja undrar var man kan beställa ett sådant.

Hjertmans med fler har ju paddelhjulen och dess givare, men inga lock..?

 

Jag har även läst om att en och annan på olika forum, tvingats ersätta sina sådana här loggar, då displayen slocknat, och då undrar jag om nån vänlig själ kan sända mig ett bättre begagnat skyddslock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I samband med att Silvas förra ägare Fiskars köpte Silva för knappt 10 år sedan så avknoppades marindelen i ett eget bolag som fick namnet Nexus Marine. Nexus köptes för några år sedan av Garmin. Mig veterligen har Silva inga reservdelar, service eller liknande för marinprodukterna utan där måste man söka sig fram via Nexus/Garmin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I samband med att Silvas förra ägare Fiskars köpte Silva för knappt 10 år sedan så avknoppades marindelen i ett eget bolag som fick namnet Nexus Marine. Nexus köptes för några år sedan av Garmin. Mig veterligen har Silva inga reservdelar, service eller liknande för marinprodukterna utan där måste man söka sig fram via Nexus/Garmin.

Ja tack för svaret, det är väl ungefär där jag är.

Då jag inte finner några reservdelar på firmans hemsida, får jag väl ta till den där gamla uppfinningen "telefon" och se om jag finner nån på den nya firman som vet något...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett par sådana här jag har:

 

8205245701.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lock som passar säljs av NASA marine, NASA clipper är samma storlek...

Www.svb.de har

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om displayen har gett upp - på min gamla silvalogg blev siffrorna allt svagare och till slut nästan osynliga. Dock fungerade det med polariserande solglasögon om man lade huvudet på sned men det var ju ingen fungerande lösning.

Plockade isär loggen och konstaterade att på själva displayen sitter en polariserande film. Liksom på alla andra liknande displayer i räknemaskiner och andra apparater, nyttig lärdom!

Slaktade en kasserad laptop, drog loss filmen och satte på loggdisplayen, blev som ny!

Om ni provar detta, kolla hur filmen ska vridas så att det blir likadant som tidigare innan den sätts fast.

Annars får ni segla med huvudet på sned, funkar nog med huvudet rättvänt i 45 graders lutning på ena kryssbogen men man får stå på huvudet på den andra bogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare har jag haft logg, gps och ekolod från olika tillverkare och från olika tidsepoker, och dom var ju inte polariserade åt samma håll... Så man kunde ju se ut som en nickedocka när man ville läsa av alla instrumenten med de polariserade solglasögonen på.

 

Tack för båda tipsen, ävensom mina displayer fortfarade visar fina siffror med god kontrast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare har jag haft logg, gps och ekolod från olika tillverkare och från olika tidsepoker, och dom var ju inte polariserade åt samma håll... Så man kunde ju se ut som en nickedocka när man ville läsa av alla instrumenten med de polariserade solglasögonen på.

 

Tack för båda tipsen, ävensom mina displayer fortfarade visar fina siffror med god kontrast.

 

Har plockat bort en sådan Silva med display (inkl lock), ekolod och logg från båten förra året. Gav allt gratis till en av min sons kompisar som ev skulle sätta grejerna på en styrpulpetbåt. Tror allt ligger och skräpar i deras garage. Ge mig ett direktmeddelande i helgen som påminnelse så ska jag kolla upp. Ev kan du kanske få det mot porto.

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peo:

Ja det låter ju himla trevligt, jag har sänt dig ett personligt PM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...