Jump to content
Wednesday 12 May 2021
Sign in to follow this  
KillerBoo

Div 12v-frågor

Recommended Posts

Börjar med att erkänna att det här är lite off topic men eftersom elkunskapen och klurigheten på MG vida överstiger de "rätta" forumen lägger jag in frågan här och hoppas ingen tar illa upp. Om så, så tar jag bort/låser tråden.
 
Ok, det handlar om en skoter. En sån man har på fruset vatten.
 
SkiDoo Formula MX/LT med en 2-cyl Rotax 467 fr anno dazumal 1990. Brytarlös magnettändning med CDI-box. Ej batteri.
Gammal maskin men helt ny för mig.
 
Problemet jag har gäller varvräknaren som inte funkar. Har försökt följa kablarna fysiskt men det är ett virrvarr av kablar hit o dit och dessutom mestadels förlagda i kabelslangar. Färgerna stämmer heller inte alltid överens från start till mål om man säger så. Får man väl räkna med på en 25 år gammal maskin med en del amatörmässiga tillägg o rep genom åren.
 
Att mäta de 2 kablarna som har med funktionen att göra fixar jag inte eftersom jag liksom inte hittar nåt att mäta mot... Kablarna avslutas i 4 olika plintar och det är tammefan omöjligt att hitta vilken kabel som hör ihop med vilken plint och går t varvräknaren...
Så: Jag tänkte helt sonika dra 2 nya kablar mellan instrumentet och "dit dom ska". Frågan är bara VAR dom ska??
 
En lär väl vara plus o den andra "signal" men var ska den ligga? Blir inte klok på kopplingsschemat då alla kablar till likriktare o CDI är skarvade med samma jvl gula kabelfärg. Plus kan jag ta fr tändningslåset så den är inget problem men.... Nu kan det ju vara så att själva instrumentet är trasigt men vill inte köpa en på vinst o förlust utan tänkte testa med direktkoppling först. Eller kan man mäta räknaren på nåt vis?
Finns ett kopplingsschema om nån vänlig själ har lust att kolla på detta. Länk sist i detta inlägg.
 
Skulle det vara så att lust, ork o tid finnes vore det även snällt om ni tittade på koppl av tempmätaren. Brun kabel ska bli lila o sen gå till givaren enl schemat men i detta schema är även ytterligare en kabel inritad fr givaren. Antar att man med detta menar jord/minus? Den lila kabeln var tyvärr klippt vid givaren och borttagen (eller stod iaf inte att finna)
Visst borde jag kunna dra en ny kabel ditekt till signalingången på instrumentet?
 
Lite konstiga frågor men vill inte chansa med tjuvkopplingar i ett cdi-system. Risken finns väl att likriktare el cdi pajar om jag gör fel...?
 
Lång novell blev det, hoppas nån kunnig orkat läsa igenom allt...
 
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Kalman

Oj, rent spontant kom jag att tänka på att varvräknaren inte är analog utan den räknar pulserna från tändningen å sedan gör om det till ström som orkar dra visaren runt. Om nu inte även visaren är digital med siffror.

Så innan jag skulle försöka koppla om/dra nya ledningar skulle jag vilja ha den frågan besvarat. Annars kan man sabb en fungera mätare å kanske annat med.

 

Kan berätta att en gammal/tidig logg jag haft på en båt byggde på principen att räkna pulserna från en lite snurra som roterade i vattnet. det var nästa före elektronikens tid. Gick på en 4,5 V platt stort batter. Den räknade pulser å gjorde om till spänning som sedan drev en spole som vred visaren. Funkade men slukade batteriström.

 

Den principen finns ju kvar men med modernare elektronikkomponenter inut. Så kolla detta först inna du kopplar sladdar å drar på å mäter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, HUR den funkar har jag inte en aning om men... det är iaf en vanlig analog visning, inget digitalt där inte.

4 sladdar in: Plus o minus t belysning samt 2 för varvräknarfunktionen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittade en bild kanske kan hjälpa till från " retro skoter forum"

 

 

Kalle

 

 

Raceelschema.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för den. Då är det bara att koppla till jord resp plus fr voltregulatorn o hoppas d funkar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frågan tycks redan vara besvarad...

Jag har blivit gråhårig av att följa kablar som byter färg, på samma sätt som du beskriver, men då på japanska mopeder och lätta motorcyklar, jag tror att elsystemen i sådana motordrivna kökredskap och snöskotrar kan vara likvärdiga.

 

När det gäller dessa varvräknare finns det tre huvudtyper, mekaniska med vajer, inte helt olika en sum-log.

Elektroniska som räknar pulserna från tändningen, tändelektroniken, och diveiderar mätvärdet med antalet cylindrar.

Elektroniska som mäter spänningen från växelspänningen "generatorn" (=en spole som ger litet ström och spänning ut till fordonets elektriska komponenter) innan likriktare och spännigsstabilisatorn (voltage-regulator), alltså en voltmeter. En variant mäter inte spänningen utan frekvensen, då den kan vara avhängd av varvtalet och räknar om detta till varv/minut.

 

Det tycks som om du har en av de senare varianterna, "voltmeter-typen" är den vanligaste på japanska mopeder i alla fall....

 

Anslutningarna är plus, minus, signal in, och plus till instrumentbelysningen, men frågan då vad som är vad...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där sista du skriver, ansl är plus, minus signal o plus till belysningen..

Njaaaaeeeeäääeeeaaa..

Det finns 4 trådar, ja. Men 2 går till belysning o de 2 andra alltså till själva varvräknarfunktionen, typ som i schemat ovan. Vad jag inte fattar i ovan schema är varför jag inte kan koppla på signalkabeln på vilken som helst strömförande? Enl ritade schema har ju alla de gula kablarna förbindelse m varann? Alltså, isf skulle jag ju rätt o slätt kunna ta signalen från exvis plus t instr.belysninhen el sttålkastaren lika väl som att gå fr o tbk till den plint de båda ändå är anslutna mot??

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste du texten uppe i vänstra hörnet på min bild?

 

 

 

 

Kalle  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajjemen Pentax, men.. Vad är "före" spänningsregulatorn"?

Det finns ju bara en gul (+) och en svart (minus) till densamma. Den gula går till en plint a la ritningen där den delar upp sig till flera gula f vidare dragning till div förbrukare. Den svarta går till jord. Alltså fattar jag inte vad det är f skillnad på gul och gul el före o före sas.

Jag borde iofs kunna göra en fulkoppling på en av de 2 gula som kommer fr ljusspolen för att vara säker på att jag tar strömmen "före" regulatorn??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du kollat 0,1 A (100 mA) säkringen i eller nära varvräknaren?

Lägger in elchemat saxat ur din länk (1985 och beteckningen "MX/LT" stämmer inte?)
post-86835-0-44987800-1450009336_thumb.jpg

Hittade även ett annat schema från 1989 enligt PDF HÄR .
post-86835-0-50987100-1450009530_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok...

Du har den modellen som mäter utspänningen på belysningsspolen.

En jord, en till oreglerad plus. Alltså inget till puls.

De andra två till instrumentbelysningen.

Men i Thomas-1s schema finns det en kondensator innan varvräknaren, kondensatorer släpper inte igenom likspännng, men väl växelspänning, alltså mäter då instrumenetet oreglerad växelspänning och "översätter" mätvärdet till varv/minut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thomas-1:

Det första schemat var det jag hade, enl vad jag förstått så skulle verkstadsboken för Formula-slädarna mellan 1985 o 1990 vara densamma. MX & MXLT är samma modell, bara mattans längd som skiljer.

Dock fanns lite olikheter mellan verkligheten och schemat men... Du verkar ha hittat ett schema som stämmer bättre, både med kabelfärger och faktiska kontakter. Stort tack, nu återstår att se om jag kan hitta felet.

 

Nån aning om ifall man kan mäta upp instrumenten i sig? Temp o varvräknare alltså

Share this post


Link to post
Share on other sites

Georg:

Var hittar du kondingen? Där finns en säkring (som är hel) men nån kondensator finner jag inte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Georg:

Var hittar du kondingen? Där finns en säkring (som är hel) men nån kondensator finner jag inte?

 

post-86835-0-44987800-1450009336_thumb.j

 

Ok, jag ser en rektangulär sak i schemat, omedelbart innan varvräknaren på plussidan som heter "YL" som jag tolkade som en konding, men det kan ju naturligtvis vara en säkring, då det överensstämmer bättre med en sådan symbol.

-Skulle gått till Specsavers istället... :rolleyes: ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men du kollar väl som sagt säkringen (fuse 0.1A), den finns i bägge schemorna fast i din variant verkar hänvisnings-numret "10" försvunnit ur sin ring. (Eftersom instrumentbelysningens lampa är på hela 5 W kan inte säkringen gälla den, utan rimligen istället varvräknarens funktion.)

F.ö. passar väl frågan bra här på MarinGuiden, snö är ju vatten så du har alltså en sorts vattenskoter. Och sådana får ju vara med och leka här. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jodå Thomas, säkringen var bland d första jag kollade men den var hel.

Jag har nu gått igenom hela elhärvan och bytt ut en del kablar o anslutningar.

Kom tillrätta med småfelen men varvräknaren är fortfarande död så jag utgår från att den gått till sina förfäder. Som tur är så finns det en ganska stor begmarknad för skotetdelar och en fungerande räknare kommer på posten om ett par dagar.

Nu återstår bara en sak innan snön får göra entré: Eftersom maskinen saknar batteri har jag bara ström när motorn är igång. Det skulle inte vara nåt jätteproblem om jag bara skulle nöjesköra dagtid men det huvudsakliga anv.området kommer att vara till fiske. Det innebär att det tidiga morgnar och kvällar vore önskvärt med lite arbetsljus, utan en högljudd tvåtaktare som bakgrundsljud...

Det är dessutom mäkta irriterande att ljuset blir starkare o svagare i takt med varvtalet på motorn.

 

Alltså, ett batteri vore önskvärt!

 

Problemet infinner sig ju då att iom att ramen är jord för växelströmmen så är det väl inte lämpligt att även jorda likströmssystemet i densamma? Vilket väl torde vara nödvändigt, om inte annat så för att ljusspolen i sig är jordad i motorn. Dessutom saknas likriktare i nef system även om just den saken är ganska lätt åtgärdad.

 

Lösning på detta efterlyses!

 

Själva kablaget i sig skulle ju kunna kopplas utan kontakt med motorn eftersom alla förbrukare är monterade i glasfibern, fysiskt frånskiljda från motorn. Förutom varvräknaren då men det kan jag lösa gm att koppla den före likriktaren.

 

Men, delar jag jord mellan lik- o växelströmssystemet får jag väl bara ut halva effekten av ljusspolen (som f.ö. är på blygsamma 160w)? Alltså vad som tydligen kallas halvvågslikriktare?

En likriktarbrygga ger mig visserligen helvåg men problemet är ju fortfarande att spolen i sig jordas i motorn, tsmns med statorn vars spänning ej ska likriktas eller spänningsregleras...

Att helt sonika kapa jordförbindelsen mellan spole och motor, inne i motorn, och därmed skilja systemen åt från scratch skulle kanske fungera? Tråkigt bara att modifiera en av de 5-6 detaljer på hela maskinen som både är svåra att hitta och är ganska dyra. Rätt bra priser annars, på delar till dom gamla trotjänarna en CDI-enhet kostar under 400 spänn och ett set kolvar m ringar ligger på 700 riksdaler

 

Nåväl, hur fasen löser jag batteriladdning på bästa sätt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inga problem att ha gemensam jord för lik- och växelströmssystem.

 

Men, om du nu kopplar in en helvågslikriktare (fyra dioder) så kopplar du ju ingången till växelspänningsuttaget på spolen, och nollan till jord, ramverket.

Sedan på sekundärsidan får du ju ut plus och minus, som båda är åtskiljda från skoterns jord, minus, nolla, eller vad du nu vill kalla denna punkt.

 

557px-Diode_bridge.svg.png

Efter likriktarbryggan bör du ju ha någon form av regulator som ser till att batteriet inte blir överladdat, eller snarare inte får för hög laddningsspänning, överladdning i ordets rätta bemärkelse kanske inte uppstår med spolens begränsade effekt, men som sagt, spänningen kan bli för hög.

Inuti figuren ovan, på det vertikala planet, bör det finnas en kondensator, på ungefär 100uF, alltså mellan plus och minus, för att utjämna det värsta ripplet då sådana här likritarbryggor nästan alltid släpper igenom litet växel-, eller halvvågsströmmar. 

 

Men undrar om det inte är lättare att du köper dig ett par handhållna arbetslampor eller strålkastare med LED, som du kan ladda hemma och ta med på fiskturen.

 

Tillägg:

Jag gjorde en liknande koppling på en segelbåtsutombordare som hade en belysningsspole. Original elektronik hade gått sönder, och en ny var för dyr. 

I skrotlådan hemma hittades en likriktarbrygga som tålde några ampere, i serie med plus kopplades en 21w glödlampa med batteriet (samma som till blinkers och bromsljus) och glödtråden i denna begränsade laddningsströmmen till batteriet, batteriet var ett standard Tudor Marin på 75Ah.

Det funkade rätt bra, men då detta satt i en segelbåt som seglades för det mesta så tog batteriet slut rätt så fort.

Säsong två köptes en regulator, i form av en elektrinikbyggsats från någon elektronikfirma, kan har varit Conrad, men det minns jag inte riktigt. Men motorn användes ju som sig bör, mest vid stiltje, och det var en sommar med många kulingar så det var en hel del stillaliggande, varvid landström med laddare användes flitigt...

Detta var på en kompis Maxi 68:a. Året därpå köpte han en större segelbåt med såväl solcellspanel som vindgenerator... Nu har han en gammal engelsk sportbil istället... med Lucas dysfunktionella elsystem... men det är en annan historia :o

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar för svar,

Jo, klart enklast vore ju lösa handhållna arbetsstrålkastare men.... det vore ju skönt att slippa dra med mer grejer än nödvändigt. Ytterligare en pryl att glömma hemma liksom :)

Dessutom så är det ju ingen snö o is än på länge här, så tiden finns ju för att lösa problemet haha.

Dock, är du helt säker på att jag kan koppla i en helvågslikriktare enligt ditt inlägg? Efter en del googlande verkar de flesta vara ense om att lysspolen helt måste skiljas från övrig jord?

 

En diodbrygga är ju ingen pryl i nån högre prisklass så jag skulle ju helt sonika kunna prova på vinst o förlust, bara det inte för med sig någon risk att ex.vis CDIn protesterar o ger upp. Heller ingen dyrpryl, däremot måste man fn plocka ner halva skotern för att komma åt att byta. Inte roligt alls...

 

Voltregulator finns redan, så den kan jag återanvända antar jag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men koppla in dig efter voltregulatorn då, det är ju en spänningsregulator, är det 6 eller 12v?

Här skall du ju ha en någorlunda stabil spänning, den är ju avsedd till fram och bakljus och kanske något mer.

Något litet i strömväg borde ju bli över som kan användas till batteriladdning.

 

Om du nu isolerar belysningsspolens minus måste du ju ändå koppla ihop förbrukatna på minussidan med en kabel, jag har svårt att föreställa mig vad det skulle bli för skillnad än om de som nu är anslutna till minus i skoterns ram..?

 

När jag byggde den där laddaren till utombordaren hade jag ingen tanke på någon sådan koppling, men den hade ett tvåpoligt uttag, där det ena stiftet var anslutet till godset.

 

Sedan misstänker jag att du inte har plats för ett fullvuxet "bilbatteri" utan väljer ett mc-batteri som är mindre till formatet, men som också har lägre kapacitet... Och beroende på kapacitet och skoterstrålkastarens effekt, hur länge kommer det batteriet att räcka?

 

Ursäka om jag är tråkig, men handlampor är nog ändå ingen dålig lösning, om du nu inte glömmer dem hemma då..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, japp. Nog har jag en voltregulator i systemet. 12v.

Och ja, spolen förser fram-, bak- och bromsljus, instrument inkl bel till dessa samt handtagsvärmarna med ström. Totalt ca 100w om jag kör heljus ihop m handtagsvärmen och spolen ger 160w. Allt ovan körs på växelström.

Men... Hela grejen är ju att jag vill ha ett batteri så jag (i prioriteringsordning):

#Kan montera LED-strålkastare för bättre ljus

#Slipper varierande ljusstyrka beroende på motorns varvtal

#Får belysning utan motorknatter

#Får möjlighet till ett cig.uttag för bla mobilladdning och syrepump till beteshinken.

 

Då måste jag ju ha likspänning och då är vi tillbaka till likriktarbryggan... ;)

Edited by KillerBoo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet löst. Hoppas jag.

Fått feedback från en skoteråkare som haft samma lösning som hr Ohm föreslog lite tidigare i 10 år o funkar än.

Dock med bef voltreg kopplad före bryggan och utan konding.

Stort tack, jag kör på detta så har jag lite att göra under julledigheten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet löst. Hoppas jag.

Fått feedback från en skoteråkare som haft samma lösning som hr Ohm föreslog lite tidigare i 10 år o funkar än.

Dock med bef voltreg kopplad före bryggan och utan konding.

Stort tack, jag kör på detta så har jag lite att göra under julledigheten :)

Som tips då, så är det ungefär så som man kan göra på gamla utombordare som har en "belysningsspole" eller vad nu en sådan kan tänkas heta. För att återkoppla till marina lösningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy