Gå till innehåll
fredag 30 maj 2025
BSven

Dimensioner på förtöjningsgods

Rekommendera Poster

I en annan tråd länkades till denna tabell:

https://www.svenskasjo.se/pdf/mooringinstructions2.pdf

Jag tyckte tabellen på sidan 19 visade väldigt grova dimensioner på förtöjningslinor ex. 18-22mm långfibrig polyester till en 4-tons båt.

Denna tabell (sidan 10) från en annan källa visar dock snarlika siffror:
http://www.atlantica.se/Documents/Atlantica/Trycksaker/s%C3%A4kerhetsguide_2011_ok.pdf

I en förtöjning skall ju alla delar vara anpassade till varandra ankare-kätting-lina-knap etc.

För att en lina skall sitta säkert på en knap behöver knapens dimensioner matcha linans, för grov så får den inte plats och för klen så låser den inte rätt.

https://www.youtube.com/watch?v=KaF9lFn0Inw

För att kunna använda en lina på 18-22mm behöver man ha en knap på 250-300mm enligt hjertmans katalog (den enda jag hittar som anger för vilken lingrovlek som knapen är anpassad).

http://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/pollare/pollare-2/pollare-250mm

Inte ens min kompis 40-fotare har sådana knapar och på min 27-fotare får de definitivt inte plats i akter eller midskepps. Fördäck finns det ju plats.

Är våra förtöjningsdon oftast feldimensionerade och vad är i så fall rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dom tillfälliga förtöjningarna som man gör när man är ute och seglar har jag allt mer börjat använda klena linor. De jag använder mest har jag för mig är 12 mm. Sen har jag väldigt många linor ombord av olika dimensioner och längder.

Vid behov kan man ju alltid fördubbla.

På den ordinera båtplatsen kan man ju ha grövre linor med färdigslipade öglor, bara att lägga över knaparna. Då och där kan man ju ha betydligt grövre dimensioner.

Det kan man ju behöva. Har tappat räkningen på hur många gånger de senaste åren min båt har drabbats av vindar av orkanstyrka. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, visst kan man anpassa sig lite till de knapar som redan sitter där men då jag håller på att renovera och byta ut samtliga knapar så vill jag dimensionera rätt. Jag är därför intresserad av era åsikter om vad som är "rätt" om man skall konstruera hela systemet från början.

Jag tänker mig även möjligheten för långsegling och inte bara svensk skärgård.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det ju inte frågan om storleken på knapar du ställde, utan vilka dimensioner på förtöjningsgods och det var på den frågan jag svarade.

Befintliga knapar är i regel alldeles för små på gamla båtar, så skall man byta ut dem så är det ju läge att gå upp i dimension.

Har själv ett par kraftiga knapar liggandes i båten  - som jag köpte i Onmar´s http://www.onmar.se/skrotlåda för en spottstyver för ett par år sen.  De två, skall ersätta den enda knapen på fördäck, som är alldeles för liten egentligen.

Nåt som nästan är viktigare än storleken på knapen, är att den sitter fast ordentligt.

Första året jag hade båten, tog jag ner den panelen som satt under fördäcket. Till min förskräckelse fick jag se att brickorna under muttrarna hade ungefär samma diameter som muttrarna. Hade aluminiumplåt på 100x200x6 mm, Satte en under var mutter. Till de nya knaparna på var sida om fördäcket har jag två alumnumplåtar på 70x200x10 mm. Det är det som får plats. Kommer att sätta dem i epoxyspackel för att plåtarna skall smita helt tätt till undersidan på fördäcket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På bägge mina båtar sitter det tillräckligt kraftiga doningar för att hålla kvar båten.

Snipan har pollare av rostfritt med gott om utrymme för grova tampar.

Albin 57 klenare i aluminium, men tillräckligt för de belastningar det kan bli fråga om.

post-95643-0-58005900-1449575984_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, visst kan man anpassa sig lite till de knapar som redan sitter där men då jag håller på att renovera och byta ut samtliga knapar så vill jag dimensionera rätt. Jag är därför intresserad av era åsikter om vad som är "rätt" om man skall konstruera hela systemet från början.

Jag tänker mig även möjligheten för långsegling och inte bara svensk skärgård.

Jag håller med om att 18 mm till en 4 tons båt låter onödigt kraftigt, men...

Om man inte vill ha problem med att få ersättning från sitt försäkringsbolag är mitt förslag att använda så grova förtöjningslinor som bolaget rekommenderar.

Jag har valt att använda något tunnare rep, tror de är 16 mm eller kanske tom. 14 mm.

Sedan kan man ju köpa starkare tågvirke och då gå ner någon dimension.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Moderna tågvirken av kända fabrikat har ju rätt hög draghållfasthet även med lite måttligare dimensioner. Dimensionen behövs oftast för att klara av lite slitage. Förtöjningsplatsens utsatthet har naturligtvis en påverkan på hur stort slitaget kan bli.

Med regelbunden tillsyn och att se till att godset inte ligger och skaver så går det att gå ner i dimension. Med alltför grovt förtöjningsgods så blir linorna väldigt oelastiska vilket inte heller är så bra, varken för infästningar i båt eller brygga (självklart så ska det ju även vara lagom anpassade ryckdämpare på fast förtöjningsplats).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...