Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Funkis

hur rengöra en nivågivare från olja?

Rekommendera Poster

Min länspump har slutat att fungera i automatikläget ( pumpen har en inbyggd integrerad elektrisk nivågivare )

 

Efter att ha läst på ett amerikanskt forum lutar jag åt att lite olja på givaren förhindrar korrekt funktion.

Okej. Mitt problem nu är att länspumpen sitter väldigt långt ner, under propelleraxel, ljuddämpare och div el kablar samt reglagekablarna. Fick ju dit pumpen men det är "rätt mycket" meckande att få upp pumpen för rengöring.

 

Alltså - frågan:

Hur kan jag rengöra en pumps innanmäte utan att hålla i pumpen? Slå ner avfettning i kölsvinet, funkar det?

Pumpen är en liten Whale Supersub.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avfettning brukar ha svårt med oljeklet. Bräkleen eller motsvarande torde fungera mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller köp en separat nivågivare och koppla in, ett enkelt ingrepp som ju inte behöver göras direkt vid pumpen utan där kablarna är mer lättåtkomliga. Att placera den borde inte vara alltför svårt, de är ju rätt små.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo... Har en separat givare till nästa pump. Så det kan jag ju göra. Mem... Om jag har en pump med inbyggd automatik redan så vill jag ju veta om det finns en lätt metod att fixa detta? (Spillde jättelite olja när jag bytte oljefilter, trots plastpåsar och absorptionsmatta under!)

 

Bräkleen? Aldrig hört talas om. Och vågar jag pumpa ut det via pumpen eller är det svabb som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bräkleen är en spray för rengöring av bl.a bromsar. Den dunstar själv så du behöver inte svabba upp det. Förbaskat effektiv så kommer du åt att få in det där det ska göra rent funkar det säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat runt lite mer på nätet. Det visar sig att jag faktiskt hade "Bräkleen" hemma eftersom jag hade en svindyr sprayburk med BreakClean i förrådet...

Men den går bort eftersom jag av (gammal) erfarenhet vet/tror att den ger en hinna kvar?

 

Dessutom har jag kollat upp pumpen, Whalesub. Den har en innesluten sensor så antagligen behöver jag bara göra rent utanpå plasten. Alkohol? Det tänkte jag testa i vart fall. Sitter pumpen längst ner i kölsvinet borde jag ändå komma åt med indränkt tyg på en smal pinne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Prova och spraya bräkleen på hallspegeln, den avdunstar faktiskt fullständigt.

Men jag tycker att Biltemas bromsrengöring funkar lika bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte installera prylar som är svåra att göra underhållsservice på "oåtkommliga".

Montera prylarna på en "hållare" som sänks ner, och som enkelt kan lyftas upp för kontroll och service.

Så haver jag gjort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse L, håller helt med om servicebarheten... Men här sitter en förstärkning i form av två stålbalkar... Under kommer en bamsig cylinder (pentas ljuddämpare)plus ett antal reglage och elkablar. Och en 35 mm axel. Sedan kommer skrovets invikning. Knappt jag ser ner till pumpen!

 

Hade förut bara en slang ner men den pumpen tog inte allt eftersom dess vippa satt lite upp från lägsta punkten och jag vill ha redundans. Installationen skedde inifrån motorrummet när jag bytte motor och allt var demonterat... Eftersom den anslutna slangen inte går uppåt utan går under propelleraxeln akteröver kan jag inte ta upp pumpen även om det skulle finnas plats - vilket det inte gör. Men i förliga kölsvinet är pumpen/pumparna möjliga att lyfta. Ska se om jag hittar någon bild, kanske kan inspirera någon att göra mer servicevänlig installation?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...