Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gasto

val av motorolja till 4 taks utombordare.mineral, del, hel syntet Vad välja? Tips mottages

Rekommendera Poster

Hej gubbar. Förra försäljaren sa att ja skulle ha mineral olja till min tohatsu 4 takts 18hk motor från 2007

Pga att denna olja sliter ej på packningar i motorn som del och hel skulle göra. Känns som ja vill ha del syntet iallafall. Vilken olja rekommendera ni.

Fundera på mobil super 2000. Det står att denna oljan är till bil. Men passar även min motor? Seasea säljer nämligen denna olja till 4 taks båt motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först med instruktionsboken vilken kvalitet oljan ska ha i din motor, kolla sedan att tänkt olja uppfyller eller överstiger kraven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det borde vara samma olja till alla 4 taktare. Motul hel syntet står det på tohatsus hemsida. Men den oljan hitta ja icke. Tror ej det behövs helnykter heller på så liten snurra som min. Men vill såklart ha ett bra skydd.Tänkte mer på vad ni kör med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10-40 10-30 funkar nog bra annars. Kör bara vår sommar i södra Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad rekommenderar tillverkaren av motorn? Jag förmodar mineral, och varför skulle inte det funka.

 

Jag har mineral olja i mina motorer, och kan inte se något negativt med det.

 

 

Nu skriver snart någon att syntet alltid är bättre än mineral, men varför rekommenderar inte motortillverkarna det då?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mineral olja tror ja ingen tillverkare rekommendera. Helsyntet är väll det bästa man kan ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gasto,

Kör gärna med tjockolja i motorn. ;)  Skämt åsido, prova du med syntetolja, motorn har väl inga garantier kvar. Ny motor gäller RTFM. Tillverkaren kan inte ha fel, samt att dina reklamationer inte gäller om du frångår tillverkarens rekommendationer.

HOLLAR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar den oljan kör ja nog på. Tänkte byta olja varannat år iomed ja är ute Max 10 rundor per år typ. Oljan ser ut som nyheter varje år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mineral olja tror ja ingen tillverkare rekommendera. Helsyntet är väll det bästa man kan ha.

 

Det är faktiskt en del maskintillverkare som förordar mineralolja!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar nog det som står i manualer om oljekvalitet som en minimum. Det innebär att om det finns en bättre olja så är det inget utskrivet förbud att använda den bättre istället... Detta syns tydligt för oss som har kvar 40 år gamla motorer, de oljor som skrivs i de manualerna är så dåliga att de inte säljs idag!

 

Men sedan kommer en "olje-expert" och förklarar att en bättre olja riskerar att sabba motorn pga XyzW.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min manual till Tohatsu BFT 115 står det 10W-30 SG, SH eller SJ.

Alltså inget om mineral, hel- eller  delsyntet. Tolkar det som att det inte spelar någon roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen fördel med att köpa en dyrare olja än den som uppfyller motor tillverkarens krav.

 

Om någon tillverkare rekommenderar mineralolja till en ny motor vet jag inte men det är definitivt så med många äldre motorer. Jag kör själv med mineralolja i min inombordare och det finns ingen som helst anledning att betala mer för något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min Lombardini står det uttryckligen i instruktions boken att man ska använda mineralolja.

I min 9,9 utombordare av hatat märke ska det oxå vara mineralolja.

 

Min teori den som säljer olja kenar mer pengar på att sälja syntet.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury rekommenderar mineral-olja i min 30hp Big Foot utombordare år 2011, men i min Yamaha 60hp år 2014 rekommenderar man bara en olja som heter Yamalube 4. Mineral eller syntet vet jag nada. Framgår inte på förpackningen. Priset på syntetolja kontra mineralolja är dubbelt upp för syntetoljan (Mercury). Har bytt olja i år på båda utombordararna och upptäckt att oljan ser ut/luktar/känns exakt lika med den nya olja. Motorerna har gått ca 20 timmar i år. (dålig sommar). Hade en gång en utombordare av ett amerikanskt märke (Gale). Vi kallade den Galen, då den övervarvade hela tiden. Gick på den olja som blev över när vi hade bytte på bilen. 

HOLLARpost-108065-0-13022500-1446843564_thumb.jpg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury rekommenderar mineral-olja i min 30hp Big Foot utombordare år 2011, men i min Yamaha 60hp år 2014 rekommenderar man bara en olja som heter Yamalube 4. Mineral eller syntet vet jag nada. Framgår inte på förpackningen. Priset på syntetolja kontra mineralolja är dubbelt upp för syntetoljan (Mercury). Har bytt olja i år på båda utombordararna och upptäckt att oljan ser ut/luktar/känns exakt lika med den nya olja. Motorerna har gått ca 20 timmar i år. (dålig sommar). Hade en gång en utombordare av ett amerikanskt märke (Gale). Vi kallade den Galen, då den övervarvade hela tiden. Gick på den olja som blev över när vi hade bytte på bilen. 

HOLLARattachicon.gifGale.jpg

Tyvär blev det fel bild på den galna utombordaren. Har inte bilder på orginalet, men så tror jag den såg ut.

post-108065-0-38187000-1446844408_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla instruktionsboken om specen på den olja du vill använda stämmer

 

Spec. på din olja

Mobil Super 2000 X1 10W-40 uppfyller eller överträffar kraven enligt: 10W-40
API SL/SJ
ACEA A3/B3

Mobil Super 2000 X1 10W-40 har följande maskinbyggares godkännanden: 10W-40
VW 501 01 / 505 00
MB-Approval 229.1

Mobil Super 2000 X1 10W-40 rekommenderas av ExxonMobil för användning i applikationer som kräver: 10W-40
API CF

 

Troligen står det att du ska ha en API-kvalitet motsvarande SF, SG eller något annat.

Sedan står det att du ska ha en viss viskositet vid en viss (utomhus)temperatur, 15W-40, 10W-50 eller något liknande.

 

Din motor är troligen inte särskilt krävande när det gäller olja, så Mobil helsyntet eller Biltema mineral funkar säkert lika bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...