jajo 32 Postad 31 Oktober , 2015 Jag har en motorbåt och ska byta ut förbrukarbatterierna, idag sitter det två st tradionella 180 Ah för förbrukning. Jag har en 50 watts solcell (med en modern regulator) som jag monterar upp på targabågen när vi är ute, solcellen har jag monterat på ett kulfäste så jag kan följa med solens förflyttning under dagen. All belysning är bytt till led och jag har koll på spänningsnivån i systemet så att jag inte kör ner den för lågt. Jag vill ha möjligheten att kunna ligga kvar i naturhamn utan att batterierna sinar så jag vill ha en skaplig batteribank. Jag har tittat på våta batterier och de ska tåla 400 - 500 urladdningar till 60% av kapaciteten, AGM 500 - 600 till 80 % men till dubbla priset. Min fråga är om det är värt att titta på AGM eller GEL, jag tycker att prisskillnaden är väl stor men jag vill höra med er på forumet hur ni tänkt och gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 582 Postad 31 Oktober , 2015 (redigerade) Det finns massor av trådar om detta och lika många svar som deltagare på MG. Googla med batteri site:maringuiden.se/forum så får du dessa träffar. Min samlade uppfattning är att batterier för "normalbåtägaren" kostar ungefär lika mycket över tid oavsett vilka batterier och batterityper man köper så länge man avhåller sig från de allra mest extrema (vad gäller pris). Lite dyrare mer "avancerade" batterier håller lite längre än de lite billigare. Är det bökigt att komma åt batterierna är det ju bra med underhållsfria batterier och är det svårt att få ut batterierna så kan extra lång livslängd vara värt att satsa på. Jag tycker du ska försöka utöka solcellerna till 100 W, då klarar du dig evigt länge om det är någorlunda fint väder. Kanske en sådan här att lägga ut när du ligger i hamn. Tillägg: Batteribankens storlek påverkar inte tiden du klarar utan laddning (från annat än solen) så mycket, det viktiga är att ha "påfyllning" i samma takt som urladdning. Med 100 W solceller klarar du dig med 2 x 80 Ah batteribank så länge det är soligt. Mackey Redigerad 31 Oktober , 2015 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Oktober , 2015 Det här är en ganska intressant läsning: http://www.batliv.se/download/2014-06_Artikel_Batbatterier.pdf Bland blybatterierna tycker jag AGM är det bästa valet: Betydligt snabbare laddning. Tål enstaka djururladdningar. Kan inte läcka. Förmågan att kunna leverera mycket ström till den så praktiska mikrovågsugnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 31 Oktober , 2015 Jag upplever också AGM som lite mer ruggade och tål djupare urladdningar. Det räddar ibland när jag tillbringar flera dagar i regn och ligger stilla i ytterskärgård. Slipper flytta på mig bara för att köra motorn… värt pengar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 3 November , 2015 Tackar för era tankar och tips, det föder fler funderingar Hur är det med livslängden på AGM batterierna? I förra båten hade jag tre batterier med 80 Ah i förbrukarbanken, jag köpte batterierna 2008 och sålde båten i våras med samma batterier. Jag märkte inte av någon direkt minskning av kapacíteten. Jag var noga med att inte låta spänningen sjunka för lågt så batterierna var aldrig urladdade vilket bidrog till att de hållit så pass länge. Hur det än är så kommer ju in ekonomi i tankarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 860 Postad 5 November , 2015 Jag har två sexvolts seriekopplade golfbilsbatterier på 215Ah i min förbrukarbank. Alltså 12 volt och 215Ah. Dessa laddas dels av generatorn, dels av en 50W solcellspanel, och ytterst sällan av landströmsladdaren. Jag är helt nöjd med dessa, anledningen till valet av dessa batterier var priset i förhållande till kapaciteten. Dom tål att djupurladdas och suger i sig laddningen rätt så snabbt, men jag har sällan laddat ur dem till mer än 50%. Köpte mina här: http://www.batterilagret.se/product/1560-215-ah-20h-forbrukning-deka-6v.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 561 Postad 6 November , 2015 Batterier havererar oftast pga att något annat gått sönder eller glömts bort så att batteriet tömts helt och blivit förstört. Pga detta är min filosofi att inte köpa dyra batterier. Det lönar sig inte eftersom risken är för stor att det blir förstört och måste ersättas i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 November , 2015 Eld har faktiskt en poäng här! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 November , 2015 Batterier havererar oftast pga att något annat gått sönder eller glömts bort så att batteriet tömts helt och blivit förstört. Pga detta är min filosofi att inte köpa dyra batterier. Det lönar sig inte eftersom risken är för stor att det blir förstört och måste ersättas i alla fall. Den filosofin körde jag efter förr, så billiga batterier som möjligt. Det fungerade och var lönsamt. Den troligen vanligaste dödsorsaken för batterier är överladdning, för lång tid med lite för hög spänning. Men både det och djupurladdningar går att skydda sig mot och är alltid lönsamt. AGM används idag i kritiska applikationer som nödstömsanläggningar. Anledningen är den större livslängden, att byta batterier kostar pengar. Min rygg delar den uppfattningen. Jag upplever AGM som ett betydligt bättre batteri, det ladda snabbare och tål bättre stora strömuttag. Livslängden återstår att se men läs den artikeln jag länkade till tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 582 Postad 6 November , 2015 I våras - eller snarare i mitten av maj - när vi började vårrusta upptäckte vi att ett av batterierna var helt urladdat och låg på 11 Volt. @$@$@$@ Jäv.. ..it Körde rekonditioneringsläget på laddaren och batteriet mår fortfarande bra. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 7 November , 2015 Livslängden är starkt beroende på hur batterierna sköts, underhåll med rätt laddning och mycket som batterierna laddas ur när man är ute. Jag hade fyra vanliga 80 Ah, tudor vätskebatterier, som jag köpte 2008 och de var i god kondition när jag sålde båten i våras 7 säsongers användning. Jag hade monterat en enkel digital voltmätare som jag hade koll på när vi var ute och såg till att spänningen inte sjönk under 12.5-12,6 volt vilospäning. Jag hade en fast monterad solcell på 45 watt som matade de tre förbrukar batterierna. De förbrukningar som fanns var kylbox,vattenpump, belysning och värmare och var det soligt så kunde vi ligga 3-5 dagar utan att det krisade. Är livslängden på AGM och Gel så mycket bättre? Det är lite krångel att byta batterier men är det värt den merkostnad som det faktiskt innebär, under förutsättning att man slipper ryggskott ;-) förstås... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser