Jump to content
Monday 14 October 2019
annerborn

Hur få loss Penta290-drev?

Recommended Posts

Hej!


Jag håller på och demonterar mitt drev och har fått loss allt utom de sista "sprintarna" som drevet hänger på (se bifogad bild).


 


Enligt Selocs reparationsmanual så skall man skruva i en bult (5/16"-18) i sprinten och sedan ansluta en glidhammare till bulten och dra ut sprinten.


 


Frågan är då var man hittar sådana bultar. Kan de här tänkas vara rätt:


http://webshop.norrl...rtNo=295-S-1107


 


Hur gör ni när ni demonterar era Penta 290 eller liknande drev?


post-61491-0-04694700-1444410352_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter lite googlande har jag hittat följande:


 


1. Vissa säger att "sprintarna" är väldigt ömtåliga och att de kan deformeras om man är våldsam när man driver ut dem.


2. Vissa säger att man kan gänga i muttrarna som håller "sprintarna" på plats. Jag provade det, men tyckte att det tog emot och inte gängade bra.


Share this post


Link to post
Share on other sites

Sist jag tog bort ett 290 drev så knackade jag in bultarna, vrid styrhjälmen åt sidan så går dom fria.

Eller ta en passande hylsa och en skruv som avdragare.

Anders..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tapparna är gjorda av ett ganska mjukt material, så om man slår på dem med ett hårt dorn, kan de expandera i hålen och fastna ännu värre. Om man inte har verktyg att dra ut dem, är det bättre att gänga i vanliga M8-skruvar, och knacka på dem. Då måste man se till att vrida undan styrgaffeln, så att tapparna inte träffar den, eller styrhjälmen. 280 och tidigare drev hade inte gängade hål i tapparna, så de var man tvungen att knacka in. Innan man monterar drevet, bör man se till att tapparna går lätt i skölden och bussningarna i upphängningsgaffeln. Om det inte är tätt mellan bussning och hålen de sitter i bildas oxid som klämmer ihop bussningen, så att tappen kärvar. När man byte bussningar måste man göra rent i hålen från vit oxid så att bussningarna går lätt i hålen. När man monterar bussningarna, bör man använda något tätningsmedel, så att vatten inte letar sig in. När de skriver att tappen är gängad 5/16" UNC, har de fel. Den är gängad M8. Boken är väl engelsk eller amerikansk, och där är väl millimeter ett okänt begrepp. När du monterar drevet med den nya knutbälgen, häng inte på den på drevet, förrän precis innan du skruva fast hjälmen i drevet. Det är annars lätt att göra hål i bälgen, när man vrider drevet fram och tillbaks, när man monterar avgasbälgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ett tips till, klossa under drevet tight och använd samma klossar vid montering då e det bara o vika in drevet på plats.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man måste använda ett mässingsdon som har nästan samma diameter som tappen. Går inte att använda hårdare material på donen, då vidgar man tappen som nyper fast.

 

I VolvoPentas manual står det att inget annat än mässingsdon får användas. Och tapparna knackas innåt med styrhjälmen ur läge dvs max vänster resp höger.

 

Så har jag gjort på mitt 280 drev, första gången jag plockade bort drevet satt tapparna satan. Men nu efter flera års infettning så sitter dessa ganska löst.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm....slå in eller dra ut. Meningarna verkar gå isär.


 


Jag funderar på att göra ett försök att "skruva" ut dem på följande sätt (se bifogade bilder):


 


1. Jag tar en bult med rätt gänga (jag kanske måste tvinga in en M8. Jag fick den inte att gänga när jag försökte lite försiktigt)


2. Jag skruvar på en mutter långt upp på bulten


3. Jag trär på två brickor och en hylsa på bulten


4. Sedan skruvar jag i bulten i sprinten jag vill dra ut


5. När jag skruvar ner muttern längs bulten så kommer det förhoppningvis tvinga ut bulten och sprinten som sitter fast i den


 


Vad tror ni om det?


 


/ Nicke 


post-61491-0-68525300-1444499825_thumb.jpg

post-61491-0-03822600-1444499834.jpg

post-61491-0-43994700-1444499841_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tvinga inte i en M8 prova med en 5/16" istället. Det är dumt att förstöra gängorna i onödan. Det finns UNC skruv tex på välsorterade byggmarknader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vid en närmare titt på gängorna så verkar de redan vara risiga (se bifogad bild) så det kanske är lönlöst att försöka gänga i en skruv där.

 

Det lutar nog åt att jag slår sprintarna inåt istället. Det ser ut som det finns utrymme för det.

 

 

post-61491-0-21062500-1444593045_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag svetsade fast en skruv på en glidhammare, gängade in skuven i tappen och knackade försiktigt ut den. Ganska smidigt. Bor du i Stockholmsområdet får du gärna låna och prova om det funkar. Skicka PM isf.

Måste bara försäkra mig om att glidhammaren ligger där den ska så jag hittar den...

Share this post


Link to post
Share on other sites

I helgen skred jag till verket.


 


Gängorna var skit, men med hjälp av en gängrenoverare från Biltema så kunde jag till slut få M8or att fästa någorlunda i hålen, sedan kunde jag dra ut dem med mina improviserade utdragare (se bilder i tidigare inlägg).


 


Jag hade stagat upp drevet både med kilar, ställning och rep innan jag drog ut sprintarna. Det saggade bara ner typ en halv mm när sprintarna släppte.


 


Sprintarnas "skallar" var mycket riktigt lite deformerade från tidigare demonteringar, så det var nog tur att jag inte försökte slå dem inåt. Då hade det förmodligen fastnat och/eller förstört bussningarna.


 


Till monteringen i vår måste jag antingen ha lagat befintliga sprintar eller köpt nya.


 


Tack för alla råd och tips!


post-61491-0-55395300-1445246048_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy