Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Nim26

IMPELLER

Rekommendera Poster

Det är stor prisskillnad på impeller kanske uppåt 500 kr och då undrar man ju om det finns någon erfarenhet av biltemas som kostar 129 kr!

Jag vet att det finns en hel del skepsis här på sidan ang biltema men ändå, värt att fråga om någon vet om hållbarhet eller råkat illa ut under säsong med den billiga varianten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda impellern jag har köpt på Biltema höll i ungefär tio timmar, sedan gick metallsprinten av.

ca 13kr/timme blev det, vet inte om Biltema var så billigt ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft några problem med Biltemas impellrar. Byter vart tredje år, har funkat klockrent.

Ser ingen anledning till att köpa dyra originalimpellrar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med impellrar från VP, pumptillverkarens orginal, och biltema, under ett tag vart VPs impellrar klart undermåliga, men i dagens läge kan jag inte se att någon är varken sämre eller bättre av dessa tre.

 

Min uppfattning är att dom tillverkas på samma fabrik i Kina.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och de flesta av mina båtgrannar kör Biltemas utan problem. Med största sannolikhet är det samma tillverkare om de inte kopierat gjutmärken mm enligt en kille på en firma som kommer i kontakt med mycket motorer. Det är väldigt vanligt nuförtiden att en eller några fabriker levererar till olika importörer. Jag har varit med om en del import från Kina, Taiwan, Korea mm. Besöker man fabrikerna så kan man se samma pryl i olika kartonger. Det var andra grejer men principen är densamma. Är man som importör beredd att betal för egna verktyg så kan man få helt egen design men det är stora pengar så de flesta tar bara en annan design på förpackningen.

Impellers kan inte kosta många kronor att tillverka, varför skulle Biltema riskera sitt rykte för småpengar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP hade ju själva problem med sina "orginala" impellrar för några år sen.

VP bytte gratis till en ny prod.-serie, men svarade inte för eventuella problem det hade medfört.

 

Jag tror det är samma vilken impeller man köper, B-tema eller VP. Viktigt är det att inte låta pumphuset stå torrt om vinteren. Impellerens vingar kan sätta sig fast i pumphuset så att vingarna rivs av vid oppstart. 

 

Fyll sjövattendelen av kylsystemet med 50% Glykol om vinteren, eller ta ur impelleren och smörj in med impellerfett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har enbart använt biltemas impeller och bälgar. (2olika motorer). Har funkat klockrent under alla år jag haft båt. I början var jag skeptisk och bytte impeller varje år, men eftersom de jag tog ut såg fin ut ökade jag till 2 år. Nu har jag blivit lat och har just avslutat mitt 4.e år med nuvarande impeller, kyler perfekt fortfarande, men byter ändå till hösten.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan allt kan köpas på B-tema, bra grejer och mindre bra grejer.

 

Korv o bröd till 5 kronor och bågfilsblad till x,99 vågar jag mig inte på ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern ska alltid tas ur på vintern och smörjas med glycerin.

Jag byter varje år, inte för att det behövs utan för jag inte lär komma ihåg vilket år jag bytte senast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För omkring 4 år sedan monterade jag en av Biltemas impellrar i en TAMD30, detta skedde hemmavid i Göteborg. Jag kom till Kosterskärgården, det är väl omkring 90 M dit med diverse omvägar. Överhettning efter att impellern liksom börjat smula sönder sig. Jag hade ju ingen möjlighet att undersöka om fragmenten hade fastnat i värmeväxlaren, men inge kylproblem efter bytet i alla fall.

Som tur var hade jag sparat den gamla impellern så den åkte in igen. Men det är ju litet besvärligt att byta impeller på en allt för varm motor.

Impellern reklamerades, och jag fick en ny, temabutiken huvudkontor lovade att kontakta mig om hur de gick vidare i detta ärende, men jag hörde aldrig någonting.

På en marin loppmarknad hittade jag några VP originalimpellrar (och en del andra saker) för sammanlagt några hundralappar, så nån gång får man ju ha tur...

 

Jag vet ju inte om detta är signifikant för Biltemas impellrar, då, eller nu, förhoppningsvis är det bättre material i dem numera. Den havererade kändes mycket hårdare i gummit än originalimpellrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl känt att det var stora problem med impellers till Volvo MD2020 och MD2030, vilket också Volvo har erkänt. 

Att några enstaka impellrar går sönder är nog inte så konstigt. Jag har någon gång varit med om att en vinge saknats men det var original.

Det säkraste är nog att ha ett filter efter pumpen så man slipper pilla gummibitar ur värmeväxlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tror nog att man kan köpa dem hos BT utan att ligga sömnlös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att man kan köpa dem hos BT utan att ligga sömnlös.

Ja, när man sover så är det sällan motoren går........................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...