Gå till innehåll
fredag 26 december 2025
Ryssen

Hur mycket klarar båten?

Rekommendera Poster

Hej jag har en Uttern 4602, en plastbåt med v-skrov, en F50 Yamaha. Jag kör i en hel del hård sjö, stora vågor - och snabbt. Helt enkelt för jag tycker det kul. Men nu undrar jag, hur mycket klara skrovet??? När jag kör hörs det en hel del i skrovet, när ska man lugna ner egentligen? Jag menar kör mesigt är det inga problem, båten går underbart. Jag är bara orolig att nåt i skrovet ska gå sönder, sen motor fästet är en annan oros grej, jag vill ju inte att båten ska landa på drevet och helt plötsligt har jag ingen motor - taffshit om man säger så. Nån som kan hjälpa mig med dom frågorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måske skulle du tænke lidt på dig selv en båt eller motor kan kan bare købes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite väl tung motor till din lilla båt. Finns alltid en gräns för ett skrov. Kör du i storm mot 10 metersvågor är du borta för gott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom flesta förare brukar ruttna innan båten gör det... Då man ruttnat på sin båt så skaffar man en ny med riktig botten som tål det körsätt som man själv gillar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant fråga! Jag ställde motsvarande till leverantören av min Yamarin 490. Svaret blev att eftersom den är typad för den motorstorleken är det bara att stå på. Så det gör jag (ibland). Brukar dock kolla akterspegeln och infästningen av motorn noga varje år. Men tänk, som sagt, på att du kan slå i och skada dig och då kanske det inte finns någon som kan ta dig iland. Kraven på aktsamhet osv i sjölagen gäller även om du är ensam i båten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäkra väl, både dig och pärlan, sen är det bara att fortsätta hoppa på vågorna! :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var inte för säker att akterspegeln pallar för vad som helst. Det finns exempel på att motorn varit på gång att lossna när båt provats i båttester (exempelvis var det en Windy Oceancraft med en Verado 4-takt som inte palla vid en båttest jag läste om i en svensk båttidning för nån månad sen). Men i nästan alla fall är det nog den/de ombord som får nog innan båten fått nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det har redan nämts att en akterspegel inte tål vad som helst. Jag tillhör dem som håller med. Vad man nog bör tänka på är att materialet (som t.ex. akterspegeln och båten är gjord av) inte nödvändigtvis behöver gå sönder så där helt plötsligt pang bom. Det kan ju pågå en materialförsvagning av ett alför hårt körsätt som det kan vara oerhört svårt att upptäcka om man inte använder sig av röntgen. Hur långt gånget förslitningen ha gått vet man alltså oftastinte för än det är för sent. Det här var bara en aspekt att tänka på, för det är ju du som kan din båt och ditt körsätt. Däremot [KUR]kanske [/KUR]det kan vara så att bara faktumet att du ställer frågan kan ju vara ett tecken på att du är lite för tuff, Men det är ju inget som jag kan veta. Tror att du gör klokt att vara lyhörd var gränserna går för både dig och båt. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket sunda svar angående tekniken men glöm inte det viktigaste. Precis som för biltävlingar och övningar där man kör tufft och snabbt så ska detta inte ske på allmäna vägar utan på avlyst tävlingsområde, alternativt på speciella banor. På sjön gäller samma. Man kan alltså inte åka omkring och endast bry sig om sin egen åkning utan måste ta hänsyn till att det är ett område där alla övriga båtförare vistas. Dessutom så kan man störa en hel del även på landbacken. Med risk för att verka tråkig. Givetvis måste man få ha kul men glöm inte att visa hänsyn. mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, jag ska kolla in akterspegeln och motorn ordentligt! Jag och en kompis brukar välja dagar att åka ut på havet när det här lagom stora vågor, drygt 1,5m och ha lite kul. Grejen är den att jag försöker hålla upp med min kompis som har en Buster L, och trots att jag är minst lika bra på att köra som honom så känns det som hans klarar mer för den är i aluminium. Mitt intresse för den här frågan väcktes när jag såg ett inlägg om aluminium båtar. Jag kör i alla fall inte hårdare och mer än vad jag vet att jag klarar av

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...