Gå till innehåll
torsdag 18 december 2025
U6200CC

Tvåtakt.?

Rekommendera Poster

Har hört att de moderna 2taktsmotorerna med insprutning på 115 hk är på väg ut! Att det bara är Evinrude som fortfarande säljer sin Etec. Mercury Optimax 115

säljs ej längre o.s.v Fick uppgifterna av en Yamahaförsäljare!,! . Är dessa uppgifterna riktiga de direktinsprutade 2 takterna verkade så bra i div. tester och den enklare uppbyggnaden var ju ett starkt argument då dom introducerades. Är själv sugen 2 takt men vill ej få problem med driftsäkerheten!

Vänliga hälsningar Torben med uttern 6300 i Varberg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte särskilt troligt.

Varför skulle just 115hk försvinna?

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte heller detta som troligt. Samma Optimax finns även som 75 och 90hk, varför då ha dessa kvar.

 

Säljaren framstår inte som någon man vill ha att göra med...

 

E-tec har minst antal delar. Optimaxen är lite mer avancerad. Båda har sina starka och svaga sidor, men ur mitt perspektiv är dessa 2 det jag skulle kika på. Jag gillar verkligen dessa motorer pga deras explosivitet. En 4t är inte samma sak, men har sina fördelar i form av ljudkomfort och mjuka gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lika förvånad vart år Optimaxarna är kvar i sortimentet. Att hålla två parallella motorserier igång känns inte helt företagsekonomiskt sunt vilket är anledningen till att Yamaha övergav HPDI. Det är visserligen trevligt med valfrihet men du kan nog va ganska säker på att när dagens Optimaxar inte längre håller måttet i utvecklingen kommer Mercury knappast ta fram nån ersättare med 2T DFI. Kvar står då Evinrude som envist kämpar vidare med 2T. Att påstå att en 2T DFI motor skulle va "enkel" är en myt. Dessa har ett otroligt mycket mer avancerat bränslesystem än en EFI 4T. Vill man ha en "enkel" motor är det 2T förgasare som gäller, tyvärr med en del andra nackdelar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jarb skriver så är bränslesystemet rätt komplext. Men generellt är dagens motorer med all elektronik både komplexa och fantastiskt driftsäkra, fyrtakt som tvåtakt. Så ur aspekten driftsäkerhet så är det nog hugget som stucket. Enda skillnaden som man märker är ju skillnaden i servicekostnader, vilket även skiljer rätt mycket mellan olika fyrtaktare också.

 

Sedan har vi ju veradon med ytterligare prylar i form av kompressor.

 

Tiden då man kunde fixa maskinen på sjön med tändstiftsnyckel, brytarfil och lite skruvmejslar/skiftnyckel är sedan länge förbi.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...