Jump to content
Wednesday 27 May 2020
caulfield

Solmatta Blåa skrov

Recommended Posts

Är det normalt att en 10 år gammal båt med blått skrov är solmatt till oigenkännlighet !? 

 

kollat på en Uttern 64 och den var ordentligt matt i skrovet - går det att polera till eller är det omlackering som gäller ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan innan man bestämmer sig för att lacka om prova med "Abralon". Man våtslipar gelcoaten med en excenterslip och med rondeller av 5 mm tjocka skumgummi med slipkorn i ytan. Man börjar med 2000 korn över hela skrovet och går sedan över till 4000 korn. Ett kit till detta finns på Hjertmans för 299:-

http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/verktyg/polermaterial/mirka-abralon-finishing-kit-polerset

Sök även på youtube för att se film på detta. https://m.youtube.com/watch?v=6SURLqjAqLw

Edited by pseudonym

Share this post


Link to post
Share on other sites

tack. jag såg lite youtube filmer igår så jag har förstått det går att göra underverk. och lacka om en nyköpt båt kostar väl som halva inköpet !

 

varje pack innehåller 4st av varje sliprondell. nämns i annan film att ca 10 rondeller av varje kan tänkas behövas för mindre båt.  2-3 satser med andra ord.  värt ett försök kanske om det blir bra pris på båten!

Edited by caulfield

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill minnas att jag hört från många uttern ägare att s64 eller 6402 som den hette innan har ganska kass gelcoat och att färgen fort blir kass på dem. Funkar säkert att köra lite abralon elelr varför inte köra båten till en billackerare som lackar om. Det vet jag några som gjort och blev väldigt bra.

 

/P

Share this post


Link to post
Share on other sites

kostnaden för omlackering måste ju ändå vara ganska stor ?   är det blästring och lackering ?

 

sedan ny epoxi /bottenfärg . surt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan ju rolla själv med DeIjssel som sträcker sig; blir slätt som om det var sprutat. Maska mot botten såklart, så klarar du epoxy. Färgen är inte gratis, men billigare än att sprutlacka den (om man inte har en kompis som kan göra det; det hade jag...). Slipa först, lacka sedan. Blästring behövs inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver troligen inte lacka om. Polera skrovet som om det var en bil som polerades.

Hade hjälp av en kille för ett par år sedan som brukade polera bilar och gjorde samma med min S64:a. Han polerade med maskin och 3M polermedel i olika steg med olika grovlek. Slutligen ett lager vax för att skydda ytan. Blev kanonbra. Snyggare än ny. Skrovet mörkblått och blev helt fantastiskt.

 

Alltså inget trams med autosol kromepolish eller skitprodukter som säljs på båtmässor och "ska vara kanonbra till båtar". Använd sådant som proffsen använder som polerar bilar samt polera med riktiga maskiner. Sök info om hur bilar ska poleras så finns det hjälp om har man gör.

 

Om du inte orkar själv så försök få tag på någon som brukar polera bilar som extraknäck så blir priset mer hyfsat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

bellaputs.jpg

bellaputs1.jpg

bellaputs2.jpg

rupes1.jpg

 

Visst går det att få stil på solblekta skrov. Dessa bilder är på Bella 512 som jag köpte för någon månad sedan.

 

Översta bilden är skrovsidan endast tvättad.

 

Mellersta så har jag kört med roterande polermaskin med lammullstrissa och ett ganska vasst rubbingmedel.

 

Nedre mellersta bilden en 50/50 under tiden jag körde den roterande.

 

Nedre bild bild bara på den oscilerande Rupesmaskinen under arbetet.

 

Andra vändan körde jag en oscilerande maskin med ett lite snällare polermedel och en hård skumrondell för att lyfta glansen och få bort lite polerrosor.

 

Sist en vända med lackskydd som jag la med den oscilerande maskinen och en mjuk skumrondell.

 

Tyvärr inga bilder när jag var färdig, men man kunde helt klart inte tro att det var samma båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sonen som jobbar med bilrekond ryckte ut med rätt utrustning och kemikalier, återställde Nimbusen till sin forna glans och ett lackskydd på det.

 

Före:

post-84051-0-64345600-1440831299_thumb.jpg

 

Efter:

post-84051-0-32299300-1440831364_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sonen som jobbar med bilrekond ryckte ut med rätt utrustning och kemikalier, återställde Nimbusen till sin forna glans och ett lackskydd på det.

 

Före:

Matt skrov.jpg

 

Efter:

Blankt skrov.jpg

Barnarbete i Sverige? ;-) han var väl värd en bra slant för det där för den ser ju ny ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis så blev min båt, precis samma glans som Nimbusen. Har tyvärr inga bilder men det räcker med de inlägg som nyss visats. Bilrekondare är troligen lösningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, gossen fick en slant.

 

Faktum är att det blev en mindre folksamling runt båten när han var klar, alla ville veta vad det var för medel han använde, det var proffsgrejor alltihop plus ett gediget hantverkskunnande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice - kan vara värt en chansning, lite pengar på riktig polermaskin och lite arbete

Tack

Arbete med mindre områden åt gången. Olika grovlekar på polermedlet, ungefär som man använder slippapper. Alltså väljer grövre först om ytan är i behov av det. Därefter finare. Se upp så det inte bränner och att du inte kör igenom gelcoaten. Varken för grov om ytan är rätt så bra redan och samma med inte för fin om ytan är i behov av grövre först. Det är sådant som proffsen ser och väljer medel därefter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy