Gå till innehåll
måndag 28 juli 2025
william91

vad ska jag göra? Nybliven båtägare

Rekommendera Poster

Hejsan skulle behöva lite proffesionell hjälp, det är så att jag köpt en motorbåt som jag tänkte måla om bottenfärgen på, jag skrapade rent från all färg ner till gelcoaten,men på vissa ställen syns glasfibern,det verkar som att dem innan har spacklat nånting över hela botten som blivit ojämnt och små hål, vad är det bästa man kan göra? Slipa bort all gelcoat och lägga på ny? Eller finns det nått annat sätt vill ha så bra resultat som möjligt.

Väldigt tacksam för svar // Ny inom båtvärlden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte slipa bort gelcoaten, men slipa bort den gamla bottenfärgen är ett bra förslag. Sedan fyller du igen håligheter med epoxyspackel, sedan målar du på epoxigrundfärg i så många lager som tillverkaren rekommenderar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte slipa bort gelcoaten, men slipa bort den gamla bottenfärgen är ett bra förslag. Sedan fyller du igen håligheter med epoxyspackel, sedan målar du på epoxigrundfärg i så många lager som tillverkaren rekommenderar.

All bottenfärg är bortskrapad, kan man spruta på

Epoxyspacklet med färgspruta? Vill ha det så jämnt och fint som möjligt, bifogar en bild på hur det ser ut

post-107840-0-38860100-1440010678_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte att konsistensen på epoxyspackel är sådan att du kan spruta på den. Om den förtunnas tappar den nog sina egenskaper skulle jag tro, plus att blandningsförhållandet blir helt fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, hur får man det jämnt om man ska spackla hela båten utan att spruta på det? Föresten kan man köra epoxyspackel direkt på glasfiber och sen på med epoxigrundfärg och sist bottenfärg ? Eller måste man lägga på gelcoat där glasfibern syns ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxigrund är helt vattentät vilket gelcoat inte är så svaret är enkelt, gelcoat behövs inte. Epoxispackel får du slipa för att få en slät yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, hur får man det jämnt om man ska spackla hela båten utan att spruta på det? Föresten kan man köra epoxyspackel direkt på glasfiber och sen på med epoxigrundfärg och sist bottenfärg ? Eller måste man lägga på gelcoat där glasfibern syns ?

För att få det jämnt får du slipa efter att du spacklat. Du lägger på spacklet med spattel, på samma sätt som när du spacklar igen skruvhål på väggen hemma.

Du behöver inte lägga på ny gelcoat, utan det räcker med att underlaget är rent i den mening att det inte finns flagor eller gammal bottenfärg kvar. Lägg sen på epoxispackel, slipa jämnt och därefter ett antal lager epoxi (som rollas) enligt tillverkarens rekommendation. Eventuellt bör du slipa lätt innan sista lagret epoxi för att få bort eventuella rinningar i tidigare lager mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle slipat botten med en exenterlip kopplad till dammsugare och grovt slippapper, så den blir så slät som möjlgt. Har en förkärlek för kornstorlek 40.

Blir det några enstaka hål kvar skulle jag spacklat dem med ett epoxyspackel.Man skall ju inte lägga på berg som man sedan måste slipa bort. Kanske hellre spackla två gånger med mellanslipning.

Om man skall epoxybehandla en båt, så aldrig någonsin under några som helst vilkor laga eller spackla med polyester eller måla med topecoat (GELCOAT).

Alla lagningar och spacklingar görs med epoxy.

International skriver att polyester måste härda i minst 5 veckor innan man lägger på deras epoxygrundfärg.

Jag hörde ett samtal mellan en som målat Internationals epoxygrundfärg, på sin nya och ganska stora båt och killen som levererat färgen. Båten var betydligt äldre än 5 veckor. Det hela blev skit och en massa arbete och framför allt en ansenlig mängd pengar hel bortkastat.

BILTEMA skriver 15 veckor på sin motsvarande produkt.

När du slipat, spacklat, slipat, spacklat, slipat så du är nöjd, rullar du över skrovet med lämplig epoxygrundfärg enligt anvisningarna.

För en normalhändig person är detta ganska enkelt.

Underarbetet (slipning och spackling) är det absolut viktigaste för ett bra resultat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jättemycket för hjälpen, då vet jag vad jag ska göra. Tänkte på Epoxyspacklet rekommenderar ni något speciellt? Eller kan man köra på biltemas? Vill gärna att det håller ska man satsa på nått dyrare ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar blanda spackel av lamineringsepoxy och mickrobalonger, men har du inget lamineringsepoxy och inte skall laga upp nåt med epoxy och väv, så duger vilket epoxyspackel som helst,

Köper alltid lamineringepoxy, glasfiberväv, microbalonger på BILLTEMA

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske eventuellt måste laga, har inte kollat hur det ser ut under den här ( snygga) lagningen.

post-107840-0-06064600-1440016608_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske eventuellt måste laga, har inte kollat hur det ser ut under den här ( snygga) lagningen.

Så här såg det ut under allt spackel, vad är bäst att göra ?

post-107840-0-19506100-1440171466_thumb.jpg

Redigerad av william91

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte helt lätt att se på bilden men det ser ut som dj har hål som är så pass stora att du bör laga med glasfiberduk. Just längst ner på skrovet vill man ju gärna att det är extra starkt så det är bara att bygga på. Bra instruktioner finns på epoxitillverkarnas hemsidor och där epoxi säljs. (Båttillbehörsaffärer) Beroende på hur stort område du bestämmer dig för att laga så finns det färdiga satser med det du behöver.

Det är inte så svårt att göra men kladdigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har en liten och billig båt så vill man kanske inte lägga alltför mycket avancerat jobb på den, epoxy är säkert mycket bra men även lite dyrt. Bra polyester duger i de flesta fall utmärkt, speciellt då du behöver lägga upp nytt laminat. Jag föreslår polyester/glasfiber + gelcoat. 

Biltemas grejer duger säkert men kolla gärna runt, de är inte alltid billigast.

Lycka till / N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, det slutade med att jag la på glasfiber matta med polyester, sen la jag på epoxy spackel ovanpå för att få allt jämnt, sen blir det 4 lager epoxy primer över hela båten. Låter detta som en bra idé ? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste vänta tills polyestern har härdat ur ordentligt innan du drar på Epoxy, annars kommer den inte att fästa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

D.v.s. väldigt länge.

Köp lamineringsepoxy på Biltema. Det funkar både till laminering och spackling.

Du måste vänta tills polyestern har härdat ur ordentligt innan du drar på Epoxy, annars kommer den inte att fästa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...