Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
Larsakelarsson

Rödmögel i rullgenuan

Rekommendera Poster

Delvis pga. den regniga sommaren har jag fått en massa röda/rosa fläckar i rullgenuan.

Det är ett Dacronsegel på c:a 40 m2.

Förmodar att det är rödmögel som slagit till och verkar trivas speciellt bra där det är dubbel segelduk vid förstärkningarna vid hornen och i ytterliken.

Vad gör man?

Tänker vid tillfälle rulla ut det på bryggan och tvätta/skura med klorinlösning.

Finns det någon bättre metod?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är att göra något så fort som möjligt innan det bildas mera mögel.

Vad jag vet är klorin ok på dacron.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en produkt, som används på fasader, tak mm. där det är rödmögel (oftast putsade fasader), mossa mm. Den blandas ut med vatten och duschas på. Möglet försvinner med tiden och sköljs bort med regnvattnet.

Den tar åxå bort en del lukt effektivt samt fungerar som antistatmedel..

amigo heter den. minns ej fabrikatet. Har kvar en dunk fast etiketten är borta.

Har själv fått bort tjock mossa i norrläge från taket samt sanerat ett källargolv från vitmögel. Det låg golvspån som såg ut som tjocka gipsskivor. blandning 1/10 har jag för mej.. efter 5 min.. ingen lukt. Efter att alla golvskivor var borta gickdet att sopa bort och dammsuga upp möglet.

Lät det stå ett par dar, gjorde ny behandling, borstade dammsög, målade fuktspärr, la platonmatta, golvvärme, ekparkett.

Det här är 7-8 år sedan, Lyfte för en tid sedan lite på golvet vid en kant, blåste in tryckluft... inte en tillstymmelse till annat än lite plastdoft från platonmattan och frigoliten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en produkt, som används på fasader, tak mm. där det är rödmögel (oftast putsade fasader), mossa mm. Den blandas ut med vatten och duschas på. Möglet försvinner med tiden och sköljs bort med regnvattnet.

Den tar åxå bort en del lukt effektivt samt fungerar som antistatmedel..

amigo heter den. minns ej fabrikatet. Har kvar en dunk fast etiketten är borta.

Har själv fått bort tjock mossa i norrläge från taket samt sanerat ett källargolv från vitmögel. Det låg golvspån som såg ut som tjocka gipsskivor. blandning 1/10 har jag för mej.. efter 5 min.. ingen lukt. Efter att alla golvskivor var borta gickdet att sopa bort och dammsuga upp möglet.

Lät det stå ett par dar, gjorde ny behandling, borstade dammsög, målade fuktspärr, la platonmatta, golvvärme, ekparkett.

Det här är 7-8 år sedan, Lyfte för en tid sedan lite på golvet vid en kant, blåste in tryckluft... inte en tillstymmelse till annat än lite plastdoft från platonmattan och frigoliten.

Kan detta funka eller är det för billigt:

http://bensalkonklorid.com/spara-enorma-pengar-pa-antimogel-och-algmedel/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen aning.. men funkar det så är det fäl förträffligt.

VAd jag fårstått så gillar inte mögel vare sig höga eller låga Ph värden... vad i Amigo som gör att den funkar vet jag inte...

För billigt?

Billiga produkter som inte funkar är väl för dyra?

Om dom fungerar så är dom mer prisvärda än produkter som kostar mer men inte fungerar bättre.

RIktigt dyra är väl de som kostar massor och inte funkar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där borde väl fungera på trädgårdsplattor med hård lava, mossa och ev. annat ?

Har du provat och i så fall på vad och i vilken koncentration?

Verkar ju i alla fall mycket lovande när man läser om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där borde väl fungera på trädgårdsplattor med hård lava, mossa och ev. annat ?

Har du provat och i så fall på vad och i vilken koncentration?

Verkar ju i alla fall mycket lovande när man läser om det.

Verkar fungera på precis liknande sätt som den produkt jag har hemma... innehållet kan jag inte uttala mej om eftersom etiketer är borta.... hmmm. jag kanske inte ens har originaldunken utan en som jag skrivit på met tuchpenna. Klart värt ett test.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...