Jump to content
Monday 28 April 2025
evinrudeHans

Tips på varvräknare!

Recommended Posts

Hej!

Jag har en Johnson 30hk 2-takt 1995 som inte verkar varva ut helt och då tänkte jag att jag skulle koppla in en varvräknare. Jag har hört att man kan mäta med multimeter men är ute efter en rikig mätare.

 

De jag tittat på kostar runt 1100-1200kr, finns det inga billigare?

 

Alla tips är välkomna, tack :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Funkar biltemas? jag behöver också en ny varvräknare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, tack för svar.

Nej Biltemas funkade inte, inte på min iallafall. Den var tydligen gjord för fyrtaktsmotorer med 4-6 cylindrar har jag för mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pga utombordarens tändsystem med höga spänningar redan i lågspänningsdelen går det inte att använda en varvräknare som mäter tändpulser som är det vanliga på t ex bilar. Istället tas varvtalssignalen från generatorn före likriktaren. Det blir alltså inte antalet cylindrar eller 2/4-takt som spelar roll utan generatorns poltal. För att mäta på detta sätt krävs en speciell varvräknare och om det inte står i produktbeskrivningen att en viss varvräknare är avsedd för just utombordare kan man utgå från att den inte funkar..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill fortfarande påstå att man kan använda en cykeldator med kadensmätare. Googla detta och läs själva. Om inte så strunta i tipset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill fortfarande påstå att man kan använda en cykeldator med kadensmätare. Googla detta och läs själva. Om inte så strunta i tipset.

 

Trådkapar lite eftersom jag blir lite nyfiken o hittar bara en tråd på gamla fendern från 2004 där man haft stora problem att få det att funka på en motor med betydligt lägre varvtal. På en cykel med 28" hjul motsvarar 5800 rpm nästan 800 km/h o problemet anses både vara signalöverföringen och att den helt enkelt inte hinner med. Exakt hur ska man rigga..? 

 

För övrigt har jag redan i en tidigare tråd som TS skapat föreslagit att det är mycket enkelt att tillfälligt mäta varvtalet på en utombordare med en multimeter som kan mäta frekvens om man bara vill kolla att proppen är rätt. Det verkar dock som han är intresserad av en riktig permanent lösning..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra tips!

 

Ja meningen var ju egentligen att bara snabbt få reda på varvtalet så vi vet vilken propeller som ska på men om det fanns någon billig permanent mätare skulle det vara liks bra att skaffa en sådan så man alltid har reda på varvtalet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

finns ju även varvräknare som du mäter varvet på svänghjulet,fäster en klister försedd magnet remsa på svänghjulet,sen läser du av med en handmätare,kan ju användas till annat än utombordare,har för mig clas ohlsson har sådana,annars sök på ebay,där har ja sett det finns.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller även på med motocross och då kom jag tänka på att det finns timräknare med inbyggd varvräknare? Skulle det funka med en sådan? Man virar kabeln runt tändhattskabeln och får impulserna därifrån men det är dock bara på en cylinder och på båtmotorer är det två, skulle det kunna funka ändå?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En stor fördel att mäta med multimeter är att det enkelt kan arrangeras med kåpan på på motorn. Ofta är signalkabeln redan utdragen ur motorn och återfinns i reglaget och om inte är det enkelt att göra en liten kabelstump som kan klämmas in under kåpan så denna kan sitta på. Multimetern klämmer eller tejpar man sedan fast på lämpligt ställe så den lätt kan läsas av. Att hänga över ett naket svänghjul som roterar i nästan 6000 rpm och försöka sikta in sej med en handhållen mätare samtidigt som båten forsar fram i maxfart är ju inget direkt drömscenario säkerhestmässigt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller även på med motocross och då kom jag tänka på att det finns timräknare med inbyggd varvräknare? Skulle det funka med en sådan? Man virar kabeln runt tändhattskabeln och får impulserna därifrån men det är dock bara på en cylinder och på båtmotorer är det två, skulle det kunna funka ändå?

 

Har testat dessa på ett antal utombordare och det är ett lotteri om det funkar, dessvärre är de exempel som det inte gått på fler än de som funkat. En motor som det t ex inte funkat på är just en 2-cylindrig Johnson-motor, visserligen en 15-hästare men tändsystemet är i princip identiskt. Som timräknare funkar de däremot bra även på utombordare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har även en gammal Evinrude 65hk från 1973 med instrument bl.a. En varvräknare. Den har fungerat men nu har den lagt av men vi tänkte pröva för skojs skull att koppla den till johnson. Jag har hört att det ska gå någon kabel till reglaget som man kopplar in den på, stämmer detta? Eller hur ska man isåfall koppla in den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag skrev i förra tråden så har du varvtalssignalen på grå sladd. Har du ett orginal reglage med kabelhärva utdragen ur motorn finns den troligen där. Om inte finns den i motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2015-07-08 vid 16:52 skrev jarb:

En stor fördel att mäta med multimeter är att det enkelt kan arrangeras med kåpan på på motorn. Ofta är signalkabeln redan utdragen ur motorn och återfinns i reglaget och om inte är det enkelt att göra en liten kabelstump som kan klämmas in under kåpan så denna kan sitta på. Multimetern klämmer eller tejpar man sedan fast på lämpligt ställe så den lätt kan läsas av. Att hänga över ett naket svänghjul som roterar i nästan 6000 rpm och försöka sikta in sej med en handhållen mätare samtidigt som båten forsar fram i maxfart är ju inget direkt drömscenario säkerhestmässigt..

Behöver mäta vartalet på min Yamaha 30hl 2takt från 84 o har ingen varvtals mätare hittade ditt inlägg om att mäta med multimeter hur gör man då ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...