Gå till innehåll
måndag 20 oktober 2025
Gäst

Hur många seglare drunknar varje sommar?

Rekommendera Poster

Gäst

Är det någon här som har koll på hur många seglare det var förra året som drunknade? Finns de upptagna i statistiken? Läste att förra året drunknade 60 stycken som var rekordhögt. Av dessa var det 42 som drunknade då de simmade vid bad då de hade en sämre simförmåga än vad de trodde, allt enligt en artikel i Kvällsposten igår. Jag vet inte hur man har kommit fram till den siffran men jag tyckte den var väldigt hög. Jag har alltid hört att de som står för den största gruppen av de som drunknar under sommarmånaderna är män, onyktra, i liten båt som trillar i. Gammal sanning eller?

Vågar jag säga att seglare är mer sjövana än motorbåtsägare och därför drunknar färre seglare? Att framföra en segelbåt gör man inte bara sådär. Det krävs mer kunskap att klara av en segelbåt än att hoppa ner i en motorbåt och dra i reglaget i framåtstupa läge. Eller är det så enkelt att segelbåten i sig är mer sjösäker?

Min dotter låter inte sina barn segla med mig ensam för hon tror att de kommer att drunkna då. De är 8 och 10 år och båten är en 32-fotare. Jag vill påstå att de är betydligt bättre på att lägga till, lägga ut och rorgänga än vad min fru är, och det håller hon med om. Men det går inte för sig ändå. Minst två vuxna ska det vara med annars får de inte följa med. jag förstår hennes omtanke om barnen men tycker att hon överdriver eftersom jag inte ser oss seglare som speciellt representerade i olycksstatistiken över omkomna.

Eller har jag fel? Är det många seglare som drunknar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm 

det finns ett uttryck falla på eget grepp.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hmmmm

det finns ett uttryck falla på eget grepp.

Kalle

Det var lite av det som jag undrade. Är jag naiv och överoptimistisk när det gäller säkerheten ombord?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man läser ju sällan om just seglare, men de finns säkert med i statistiken de oxå. Annars brukar ju farten döda eller de plötsliga stoppen och de sker ju inte i en segelbåt.

Generellt sett så är ju motorbåtar överrepresenterade i just olycksstatistiken med dödlig utgång. Jag känner personligen till en seglare som förolyckades just för att han var ensam och utan flytväst och sele. Båten hittades drivandes utanför Göteborgs södra skärgård halvt sönderslagen.

En annan händelse var enligt källor en mycket van seglare som försvann med sin 12 meters segelbåt på nyårsaftonen 2013 utanför Göteborg då han skulle medverka vid Pater Nosters årliga tändning av fyren som sker 15 minuter en gång om året.

Min personliga misstanke är att båten som var en Guyline 125 med hydraulisk fällköl fallerade och hela kölen föll av med omedelbar kappsejsning, att då i mycket kallt vatten klara livhanken är nog helt otänkbart. Ingenting från båten har återfunnits. En mycket märklig händelse.

Men din analys av att motorbåtsåkare generellt är okunnigare på sjön har en viss sanning i sig då man oftast som ny på sjön väljer just motorbåt, men lika vanligt är det nog med att man väljer en segelbåt oxå.

Jag har en god vän som 2010 valde båtlivet med en första båt som blev en Bavaria 39 Cruiser, alltså en segelbåt på 8,4 ton. Denna lärde han sig att hantera utan andra kunskaper än mina hjälpande händer i ett första skede. De följande 4 åren hanterade han den ensam med lite hjälp från sin fru som dock hade en liten bebis på armen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag tror att din dotter är felinformerad eller inte tänker rationellt.

Det är flera som drunknar när de badar än när de är ute med fritidsbåtar och allra vanligast är det att drunkna när man inte badar eller är ute med båt.

Nu kan man ju vrida till statistik lite som man vill, men be din dotter googla på detta så kommer hon att komma fram till att det inte är särskilt farligt att vara med ombord på en fritidsbåt.

Jag kan på ett vis förstå hennes oro, för vad händer om det händer dig något?

Det ologiska i detta är hon troligen låter barnen åka bil i över 100 km/h med dig som förare, och vad händer med barnen om det då händer dig något?

Det bästa sättet att få din dotter på nya tankar tror jag är att du lär dina barnbarn att hantera båten själva och det verkar de ju redan vara på god väg att klara. Jag tror absolut att de kan få ner seglen hjälpligt och få igång motorn om det skulle hända något med dig. Jag hade inga problem att segla som 10-åring, men på 60-/70-talet var ju båtarna lite mindre. Samtidigt var det mer bök att ta ner segel och motor var ovanligt.

2013 var det två seglare som omkom, en ensamseglare som föll över bord under segling och en seglare som föll över bord när båten låg för ankar.

Det är klart barnen ska få segla!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man drunkna ska man vara berusad, sakna flytväst och 50+. Några år till är nog ungarna säkra. Vill man helt undvika risker ska man dessutom segla på Vänern. Att gå på bryggor är betydligt farligare.

Vill man bli av med ungarna så måste man sätta de att dingla med benen i fören på en snabbgående motorbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Man får skilja på statistiken över de som drunknar, och de som dör i fartygsolyckor med fritidsbåtar. 

Förra året så drunknade 137 personer, varav 21 i samband med fritidsbåtar.

http://svenskalivraddningssallskapet.se/statistik-och-sakerhet/drunkningsstatistik/2014

Det dog 22 personer i samband med fritidsbåtar.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Statistik/Fritidsbatar/

(Detta är inte samma statistikunderlag som det som svenska livräddningssällskapet använder, så det är inte säkert att det är samma personer som avses. Bl.a. så räknar transportstyrelsen inte in personer som drunknar vid bad från båt.)

Av dessa så var det bara en som dog under segling. Två ytterligare dog i samband med segelbåtar i hamn.

Och ingen som dog var under 20 år. Men det i sig gör inte att man skall låta bli att vara försiktig, antagligen så bidrar det till det goda utfallet att många seglare är riskmedvetna.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"73% hade alkohol i blodet"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Postad (redigerade)

Men din analys av att motorbåtsåkare generellt är okunnigare på sjön har en viss sanning i sig då man oftast som ny på sjön väljer just motorbåt, men lika vanligt är det nog med att man väljer en segelbåt oxå.

Jag tror i min enfald att de flesta seglarna har lärt sig det via andra som har segelbåt där man hade förmånen att få följa med. Att man fått intresset och kunskapen där. Eller som jag, genom att segla optimistjolle på kollo och sedan började i sjöscouterna och där fått en gedigen erfarenhet i seglarlivet.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ska man drunkna ska man vara berusad, sakna flytväst och 50+. Några år till är nog ungarna säkra. Vill man helt undvika risker ska man dessutom segla på Vänern. Att gå på bryggor är betydligt farligare.

Vill man bli av med ungarna så måste man sätta de att dingla med benen i fören på en snabbgående motorbåt.

Fast det där att segla på Vänern gör väl inte seglingen säkrare än att segla på västkusten, snarare tvärt om.

Att segla på ett innanhav/insjö är betydligt farligare än att segla på havet tex Skagerak.

Skillnaden är visserligen inte så himelskriande stor med take på att segling är en av de säkraste sysselsättningar man kan ägna sig åt.

Flyga är också ett väldigt säkert sätt att färdas på. Det är bara det att när ett flygplan störtar dör i regel många människor. Dessutom skockas varulvarna som vi kallar journalister och fokuserar och analyseras samman händelsen i alla media hela tiden och under mycket lång tid - tills de inte tycker det finns något nyhetsvärde kvar. Sen kastar sig hela hopen över något annat objekt.

Att det absolut farligaste som vi människor normalt ägnar sig åt - att åka bil - tas ofta inte så allvarligt. 

Sådana där dumheter som hastighetsbegränsningar kunde vi praktiken ta bort. Kör man, som jag gjorde i går, mellan Stockholmsområdet och Kungshamn, för vår del 55 mil, och man försöker hålla gällande hastighetsgränser, blir man hela tiden omkörd av såna som tycker att det går för sakta. Det spelar ingen roll om det är dubbelfilig motorväg där högsta tillåtna hastighet är 120 km/tim (Enköping) eller en krokig landsväg med 70 km/tim och begränsad sikt för omkörning.(Lidköping-Grästorp)

Som nån påpekade ovan så skulle ingen tveka att sätta sig i en bil och köra eller åka mellan punkt A till B - vilket i princip nästan är livsfarligt.

Att vistas ombord i en seglande båt, vilket är i princip det säkraste man kan syssla med, anser en del va det farligaste som finns.

Rädsla är en lurig grej som ofta kan va mycket farligare än faran i sig själv.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Man får skilja på statistiken över de som drunknar, och de som dör i fartygsolyckor med fritidsbåtar.

Förra året så drunknade 137 personer, varav 21 i samband med fritidsbåtar.

http://svenskalivraddningssallskapet.se/statistik-och-sakerhet/drunkningsstatistik/2014

Det dog 22 personer i samband med fritidsbåtar.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Statistik/Fritidsbatar/

(Detta är inte samma statistikunderlag som det som svenska livräddningssällskapet använder, så det är inte säkert att det är samma personer som avses. Bl.a. så räknar transportstyrelsen inte in personer som drunknar vid bad från båt.)

Av dessa så var det bara en som dog under segling. Två ytterligare dog i samband med segelbåtar i hamn.

Och ingen som dog var under 20 år. Men det i sig gör inte att man skall låta bli att vara försiktig, antagligen så bidrar det till det goda utfallet att många seglare är riskmedvetna.

Attans vad intressanta länkar du hade med där. Ger en klar bild på vad och hur det flesta olyckorna har hänt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Rädsla är en lurig grej som ofta kan va mycket farligare än faran i sig själv.

Absolut. Det är helt rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det mest slående är hur få som dör totalt, det finns över 800000 fritidsbåtar och antalet olyckor är lågt och trenden är sjunkande! Ibland hör man dysterkvistar som hävdar att det var bättre förr nuförtiden har folk varken flytväst eller sjövett men antalet omkomna var ungefär fyra gånger så många 1975, siffrorna börjar närma sig en nivå där enstaka olyckor gör stort avtryck i statistiken.

Båtfolket sköter sig jättebra helt enkelt, vi borde klappa oss själva på axeln.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"73% hade alkohol i blodet"

Lite väl bantat och lite mer fakta från Transportstyrelsens rapport

6 av de 22 omkomna var helt fria från alkohol.

73% hade alkohol i blodet.

Genomsnittlig alkoholhalt för samtliga 22 omkomna 1.31‰.

Genomsnittlig alkoholhalt för de 16 som hade alkohol i blodet 1.81‰.

De hade alla förutom två alkoholhalt som vida överstiger det gamla lagen klassade som kriminellt.

Kanske även de återstående två med 0,89 och 0,63 hade kunnat anses som kriminella.

Nu hjälper det inte att straffa dem eftersom de omkommit.

Men vi ska inte förstöra denna fina tråd om seglare med alkoholdebatt men tilläggas att det krävs en segelbåt över 10 meter för att 0,2 lagen ska gälla dem.

Däremot en annan mycket intressant punkt som ofta tas upp som argument om olyckor relaterade till alkohol och det gäller rädslan för att omkomma på grund av alkoholpåverkad som kör på annan båt.

citat

"Generellt är det ovanligt med dödsolyckor då två båtar kolliderar. I Sjösäkerhetsrådets statistik finns ingen sådan dödsolycka dokumenterad sedan 2008."

En myt alltså om livsfarliga kollisioner på sjön eller har jag läst fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Genomsnittlig alkoholhalt för de 16 som hade alkohol i blodet 1.81‰.

De hade alla förutom två alkoholhalt som vida överstiger det gamla lagen klassade som kriminellt.

Kanske även de återstående två med 0,89 och 0,63 hade kunnat anses som kriminella.

Hur menar du? Även den tidigare lagen kriminaliserade fyllerister under en promille. Den gränsen var då, precis som nu, det som avgör om brottet är grovt eller inte, inte om det är ett brott eller inte. Det var ju knappast så att man kunde fräsa runt som en idiot med 0,5 promille och tro att man kom undan med det om man fick en kontroll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur menar du? Även den tidigare lagen kriminaliserade fyllerister under en promille. Den gränsen var då, precis som nu, det som avgör om brottet är grovt eller inte, inte om det är ett brott eller inte. Det var ju knappast så att man kunde fräsa runt som en idiot med 0,5 promille och tro att man kom undan med det om man fick en kontroll.

Det var inte automatiskt kriminellt att ha en alkoholhalt under 1 promille. Utan det krävdes också att du inte kunde framföra båten på ett "betryggande sätt". Vilket är svårt att bevisa i en domstol om det inte har hänt en olycka. Ville man ta någon för sjöfylleri innan det hänt något, så krävdes det mycket resurser, och man riskerade ändå i att ord skulle stå mot ord i domstolen. Så vad jag vet så finns det i stort sett ingen som blivit fälld för detta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnaden ligger inte i promillenivån utan att det numera är risk att man faktiskt åker dit för det brott man begår eftersom KBV och polis har rätt att göra stickprov.

Det är i min mening den enda praktiska skillnaden på nya och gamla lagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju också se det som att de som hade 1,81‰ har lite tidigare haft 0,2‰

Slutsats: De som klarar att hålla sig nyktra löper avsevärt mycket mindre risk att drunkna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...