Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
MartinA

Hur kollar jag om fjärren är trasig?

Rekommendera Poster

Hej,

Har ett Engbo ankarspel Maxi 34-G där jag inte lyckas para fjärren. Misstänker att fjärren lagt av, jodå nya batterier och lampan lyser grön. Någon som har en klurig ide' om hur man kan testa fjärren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju appar som letar upp olika typer av signaler så kanske kan det vara en väg att gå. Dessvärre vet jag bara att det finn, inte vilka apparna är.

 

Några tips?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, förmodligen får du snabbare bra svar med ett par förtydliganden...
1. Är DENNA pdf-manual över flera Engbo-modeller korrekt för din del?
2. Vad menar du mer exakt med att "inte lyckats para fjärren", har den funkat tidigare i långliga tider som "nya batterier" antyder eller är felet trots allt nyss uppkommet? ("Para fjärren" är nog nåt sorts bygdemål, kanske betyder det anpassa elektroniskt vid installation eller nåt? Hmm... bra med tydliga trådfrågor avfattade på vanlig rikssvenska dristar jag mig att gnälla.)
Manickens fjärrkontroll verkar enligt bilden nedan kunna skifta färg (norpad på sid 7/43), den verkar mer eller mindre automatiskt kunna upptäcka de flesta fel och även visa arten av dessa med sin färgkod? Sakta röd-blink plus ljudsignal ifall tvåvägs-kontakt inte uppnås??
post-86835-0-58955800-1435777181.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, förmodligen får du snabbare bra svar med ett par förtydliganden...

1. Är DENNA pdf-manual över flera Engbo-modeller korrekt för din del?

2. Vad menar du mer exakt med att "inte lyckats para fjärren", har den funkat tidigare i långliga tider som "nya batterier" antyder eller är felet trots allt nyss uppkommet? ("Para fjärren" är nog nåt sorts bygdemål, kanske betyder det anpassa elektroniskt vid installation eller nåt? Hmm... bra med tydliga trådfrågor avfattade på vanlig rikssvenska dristar jag mig att gnälla.)

Manickens fjärrkontroll verkar enligt bilden nedan kunna skifta färg (norpad på sid 7/43), den verkar mer eller mindre automatiskt kunna upptäcka de flesta fel och även visa arten av dessa med sin färgkod? Sakta röd-blink plus ljudsignal ifall tvåvägs-kontakt inte uppnås??

attachicon.gifengbo.fjärrkontr.led.jpg

Hej,

 

1) Min bruksanvisning är från 2007-11-02. Jag ska prova din imorgon.

2) Den har aldrig varit parad/synkad med basenheten. Förra ägaren använde inte fjärren.

 

Tack/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga, kanske. Finns det en mottagere monterad? Jag skulle ringa och prata med  Marinsystem i Stockholm AB. Bor du i Stockholm håller de till vid Viggbyholms båthamn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att "para" eller parkoppla innebär att att man försätter mottagaren i ett "lära"-läge, sen trycker på sändaren, då lär sig mottagaren den kod som sändaren skickar ut och lyssnar sen bara på den sändaren. (Mottagaren kan ofta lära sig flera sändare).

Systemet kallas även "självlärande"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att redan Du provat dena instrux från Marinsystem.

//T

 

Programmering av Engbo trådlös fjärrkontroll.

    Så här går du tillväga för att utföra en korrekt synkronisering av Engbo trådlösfjärrkontroll.
1 - Bryt huvudströmmen till ankarspelet med hjälp av den monterade huvudströmbrytaren.
 
2 - Håll inne bägge knapparna i det knapp-paret på fjärrkontrollen som du vill synkronisera
(te.x knapp-paret märkt ”stern” för att programmera det paret) i 12 sekunder tills att
”power”- lampan börjar blinka sakta grönt. (under tiden knapparna hålls inne kommer fjärrkontrollen pipa tre till fyra gånger och blinka rött för att sedan börja lysa grönt. Ignorera det och fortsätt hålla inne
knapparna). När ”power”-lampan blinkar sakta grönt släpp s knapparna. Nu är fjärrkontrollen satt i programmeringsläge och förblir där i 5 minuter eller tills dess att en
korrekt synkronisering utförts.
 
3 - Håll nu inne båda knapparna samtidigt på den fasta panelen, både pil upp och pil ner, och
slå på huvudströmmen. Vänta c:a 2 sekunder och släpp sedan knapparna.
         Nu befinner sig elektroniken i synkroniseringsläge och är där endast i 10 sekunder.
Tryck nu på någon av de knapparna i det knapp-paret på fjärrkontrollen som hölls inne under punkt två inom 10 sekunder.
 
4 - Fjärrkontrollen ger nu ifrån sig ett kort pip och ”power”-lampan slockr.
Detta indikerar att en korrekt synkronisering utförts. Vänta nu i 20 sekunder
och aktivera sedan fjärrkontrollen genom att trycka på vilken knapp som helst i 2 sekunder. ”Power”-lampan tänds och fjärrkontrollen är nu klar att användas.
5 -
Om önskas kan samma procedur utföras för att aktivera det andra knappparet. Följ punkt 1 - 3 för att utföra en ny synkronisering
.
6 - Testa fjärrkontrollen genom att hålla inne pil ner i 2 sekunder, ankarspeletska nu
frikoppla och släppa ut lina.
7 - Klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

MartinA: Okej, så fjärren är original men aldrig använd om jag (äntligen ;-) fattar rätt. Är det korrekt?

På sidan 13/43 i min länkade manual står högts upp att fjärrkontroller med lägre serienummer än 8600 inte omfattas.
(I så fall får man tydligen istället gå på den medskickade instruktionen.) Kanske hittar du ett serienummer på fjärrisen?
Norska firman Sleipner A/S har under rubriken "utgåtte Engbo produkter" några olika pdf-manualer. (Den HÄR är nr 2 ur den listan som kanske överensstämmer med din papp-manual, och omfattar serienummer <8600? Kan du bekräfta eller dementera igenkännings-faktorn så vore det bra!?)

Börjar sakta ana komplikationerna, inte särskilt kul om din fjärris skulle börja dra upp grannarnas ankare i en naturhamn också. Haha, fast om man inte själv drabbas vore nog en sådan kalabalik ganska roande att beskåda. :-)

[Helt Off-topic men jag funderar litet smått på detaljerna kring fjärrisens radiokommunikation med sin basenhet, den ca 3 centimeter korta ståltråds-antennen (se bild sid 12/43 i min först länkade manual) antyder UHF-band (som ibland sträcker sig upp mot 3 GHz enligt vissa definitioner, annars bara uppåt 1 GHz). Frekvensbandens indelning är en föränderlig röra som dessutom har olika nationella tolkningar, någon kanske vet vad som gäller här o nu? År 2009 tycks något ha hänt avseende televisionens anspråk på UHF-bandets nedre del, möjligen blev nya frekvenser därmed frisläppta för exempelvis fjärrkontroller. Kanske bör man rent av försöka minnas årtalet 2009 som nån sorts liten vattendelare, vete fasen??]

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjärren är orginal och aldrig använd, rätt. Fick tyvärr inte tillfälle att prova idag, men jag hoppas i helgen. Nu har jag fyra instruktioner att prova med. Vore väl f-n om jag inte skulle få igång den då.

 

Jag återkommer, tack ska ni ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filma "dioden" när du trycker på den, ser du att den avger ett ljus (på filmen)varje gång du trycker på den så bör den funka. Ps. jag har inte läst igenom allt men är det en ir så skall det funka.

 

( Vi kan inte se infrarött men en mobil kamera kan)  :)

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fjärren är radiostyrd så jag kan inte se det på film.

Lutar mer och mer åt att fjärren är kass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...