Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
odysseus65

Den perfekta kompromissen?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Grejen är väl den att när man precis har köpt ett objekt genast slutar att titta efter andra, lite som med kvinnor. Man får inte se till någon annan under tiden man grejar med den första. :-)

 

Jag gör tvärt om. Nu tittar jag på alla liknande båtar som dyker upp på blocket för att få tips på fiffiga lösningar men TS är ju på stadiet "vilken båt?" så risken att göra ett förhastat felköp är ju stor.

 

Man kan ju tillägga att pengar man lagt på att reparera eller renovera en båt får man aldrig igen vid ev. byte.

 

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag suger åt mig av all erfarenhet på forumet. Apropå 'rätt båt' så har jag svårt att provsegla alla spännande objekt, utan mitt val kommer bli en kvalificerad gissning, med er hjälp, om vad som passar mig bäst. Själv har jag nog flera år kvar innan jag kan vara säker på vad jag egentligen vill ha, å så länge kan jag inte vänta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Grejen är väl den att när man precis har köpt ett objekt genast slutar att titta efter andra, lite som med kvinnor. Man får inte se till någon annan under tiden man grejar med den första. :-)

Jag gör tvärt om. Nu tittar jag på alla liknande båtar som dyker upp på blocket för att få tips på fiffiga lösningar men TS är ju på stadiet "vilken båt?" så risken att göra ett förhastat felköp är ju stor.

 

Man kan ju tillägga att pengar man lagt på att reparera eller renovera en båt får man aldrig igen vid ev. byte.

Samma som med kvinnor alltså, man får aldrig igen pengarna som behövs för spackel och renovering. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag suger åt mig av all erfarenhet på forumet. Apropå 'rätt båt' så har jag svårt att provsegla alla spännande objekt, utan mitt val kommer bli en kvalificerad gissning, med er hjälp, om vad som passar mig bäst. Själv har jag nog flera år kvar innan jag kan vara säker på vad jag egentligen vill ha, å så länge kan jag inte vänta.

If är beprövade och erkänt bra seglare som du troligen får igen procentuellt mer pengar för när du säljer än för andra båtar som faller mer i pris. En välskött If hittar alltid sin köpare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprang på en If här i hamnen till salu men han ville ha över 50 papp för den. Säkert värd det med alla nya segel men omöjlig för mig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprang på en If här i hamnen till salu men han ville ha över 50 papp för den. Säkert värd det med alla nya segel men omöjlig för mig..

Be att få titta igenom den och kanske provsegla så får du ju i alla fall en känsla för om det är vad du vill ha.

Får dom den inte såld så kanske de återkommer med ett lägre pris...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker fortfarande ringa in rätt båttyp för mig. Intressanta mindre båtar är Hydra å Magnifik Midget, i stora klassen har vi Vegan, Rj85 å Fingal. Sen finns ju husvagnarna Ohlson 22 å Maxi 68. Kan den perfekta kompromissen för en både hyfsat rymlig men ändå havsduglig båt finnas i Amigo 23 eller Albin Viggen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså så pass stor att det går att bo på den å pentry med diskho å nån form av toalett. Men samtidigt smidig å stabil för öppet hav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm.. Synd att han rivit ur allt som jag vill ha i båten. Men vad tror du om en Tomahawk 25 för 5000 kr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag tror att du skall vänta till senhösten med att köpa båt, för då kommer alla som upptäcker att de inte kan ha en båt över vintern ståendes att sälja sin båt, och då kan du få en dyrare båt till din prisram. Nackdelen är att du då själv måste stå med båten över vintern, och att du kanske inte får seglat den detta år. Men å andra sidan så har du ett intressant tidsfördriv över vinterns kalla och tråkiga dagar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du skall vänta till senhösten med att köpa båt, för då kommer alla som upptäcker att de inte kan ha en båt över vintern ståendes att sälja sin båt, och då kan du få en dyrare båt till din prisram. Nackdelen är att du då själv måste stå med båten över vintern, och att du kanske inte får seglat den detta år. Men å andra sidan så har du ett intressant tidsfördriv över vinterns kalla och tråkiga dagar!

En ovanligt förnuftig kommentar från dig R. ;-) hur går det med din egen båt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du skall vänta till senhösten med att köpa båt, för då kommer alla som upptäcker att de inte kan ha en båt över vintern ståendes att sälja sin båt, och då kan du få en dyrare båt till din prisram. Nackdelen är att du då själv måste stå med båten över vintern, och att du kanske inte får seglat den detta år. Men å andra sidan så har du ett intressant tidsfördriv över vinterns kalla och tråkiga dagar!

 

Fast de båtar som inte såldes i höstas försöker man sälja nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storfidran är ju en skaplig båt.

 

Nästan/skaplig ståhöjd.

 

Är den tom kan man ju inreda den efter eget huvud. 

 

Jag funderade på att sätta in elmotor på den jag har, men så köpte jag en motorseglare i stället. Skulle jag ge mig ut på långsegling, skulle jag nog sätta min gamla storfidra i stånd. Dvs göra klar epoxybehandlingen som jag påbörjat och tvätta däck och överbygge efter två svalpar som häckat i mitt båthus ett antal år.  :(  :angry:  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

 

Jag tror att du skall vänta till senhösten med att köpa båt, för då kommer alla som upptäcker att de inte kan ha en båt över vintern ståendes att sälja sin båt, och då kan du få en dyrare båt till din prisram. Nackdelen är att du då själv måste stå med båten över vintern, och att du kanske inte får seglat den detta år. Men å andra sidan så har du ett intressant tidsfördriv över vinterns kalla och tråkiga dagar!

En ovanligt förnuftig kommentar från dig R. ;-) hur går det med din egen båt då?

 

Hehe, thx! :) Tur att man kan förvåna ibland!

Jag har ju fått jobb, så jag har inte mycket tid över för båten just nu...

Men förhoppningsvis är plastningen klar innan vintern står för dörren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp! Aftonbladet el expressen?

 

Boutrymme kontra sjöduglighet å minimal servicekostnad.

 

Hydra 20 el Marieholm s20?

Magnifik Midget el Triss Magnum?

O 22 el Maxi 68?

Amigo 23 el Viggen?

Ek-kryssare el Tomahawk 25?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller sjöduglighet (hav) så kan du ju stryka ex. Marieholm S20 och Triss magnum.

Tomahawk 25:an ser ut att vara en duglig båt och inom din budget även med nödvändiga reparationer om det inte är något allvarligt fel på den.
Den skulle jag åka och kika på. Helst tillsammans med någon båtkunnig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...