Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026
BSven

Ctek-laddare - funkar den som den skall?

Rekommendera Poster

Jag har en ny Ctek M-300 som jag änu inte monterat i båten utan endast använt för att ladda mina nya AGM-batterier ett i taget hemma.
I instruktionsboken står om "den inbyggda kylfläkten" och det finns ett "night"-läge där effekten sänks och fläkten stängs av för att den skall gå tystare så man kan sova.
När jag kopplar in ett batteri och slår på laddaren så börjar den med att pulsa för att avsulfatera ev beläggning. Då hörs fläkten vid varje kort puls. Sedan följer laddaren sitt program med bulkladdning - absorptionsladdning -underhållsladdning.

Laddaren blir rejält varm medan den laddar men någon fläkt går inte!

Hur skall det vara? Tycker laddaren att den inte behöver kylas när den bara laddar ett batteri (70 eller 95Ah) eller är det fel på min laddare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skickat samma mail till Ctek?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skickat samma mail till Ctek?

Nu har jag det!

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avsulfaterare verkligen laddaren ett AGM-batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att laddaren i första fasen testar hur mycket batterier kan ta åt sig av en laddning. Den skickar på en ström och mäter sen hur batteriet tagit emot denna ström. Fick iaf något liknande förklarat för mig av Ctek en gång. Det handlar alltså inte om avsulfatering. Till det finns ett speciellt läge kallat Reckond, och jag förmodar att du inte har aktiverat detta?

Hur varm laddaren blir och hur ofta fläkten går har jag ingen erfarenhet av då jag monterade min i båten utan att testa på batterier innan.

Men hur varm blir den?

Kan man ta i den utan att bränna sig kan jag gissa att det är ok. Om man bränner sig är det helt säkert inte ok!

Rapportera gärna här vad Ctek svarar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att fläkten är temperaturreglerad.

 

Jag har liknande laddare (M200) och med den är det lite olika om fläkten går igång eller inte beroende på omgivande lufttemperatur och hur hårt den jobbar, antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick snabbt och tydligt svar från Ctek:

 

Hej

 

Det låter tyvärr som om din laddare är trasig.

Vänligen gå tillbaka till återförsäljaren och reklamera enligt vår reklamationspolicy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar bara bli mer och mer problem med Ctek senaste åren? Vilka modeller vågar man köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...