BSven 477 Postad 13 Juni , 2015 Jag har en ny Ctek M-300 som jag änu inte monterat i båten utan endast använt för att ladda mina nya AGM-batterier ett i taget hemma.I instruktionsboken står om "den inbyggda kylfläkten" och det finns ett "night"-läge där effekten sänks och fläkten stängs av för att den skall gå tystare så man kan sova.När jag kopplar in ett batteri och slår på laddaren så börjar den med att pulsa för att avsulfatera ev beläggning. Då hörs fläkten vid varje kort puls. Sedan följer laddaren sitt program med bulkladdning - absorptionsladdning -underhållsladdning. Laddaren blir rejält varm medan den laddar men någon fläkt går inte! Hur skall det vara? Tycker laddaren att den inte behöver kylas när den bara laddar ett batteri (70 eller 95Ah) eller är det fel på min laddare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 51 Postad 13 Juni , 2015 Har du skickat samma mail till Ctek? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 477 Postad 13 Juni , 2015 Har du skickat samma mail till Ctek? Nu har jag det! Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 13 Juni , 2015 Avsulfaterare verkligen laddaren ett AGM-batteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 840 Postad 13 Juni , 2015 Tror att laddaren i första fasen testar hur mycket batterier kan ta åt sig av en laddning. Den skickar på en ström och mäter sen hur batteriet tagit emot denna ström. Fick iaf något liknande förklarat för mig av Ctek en gång. Det handlar alltså inte om avsulfatering. Till det finns ett speciellt läge kallat Reckond, och jag förmodar att du inte har aktiverat detta? Hur varm laddaren blir och hur ofta fläkten går har jag ingen erfarenhet av då jag monterade min i båten utan att testa på batterier innan. Men hur varm blir den? Kan man ta i den utan att bränna sig kan jag gissa att det är ok. Om man bränner sig är det helt säkert inte ok! Rapportera gärna här vad Ctek svarar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 464 Postad 15 Juni , 2015 Jag tror att fläkten är temperaturreglerad. Jag har liknande laddare (M200) och med den är det lite olika om fläkten går igång eller inte beroende på omgivande lufttemperatur och hur hårt den jobbar, antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 477 Postad 15 Juni , 2015 Fick snabbt och tydligt svar från Ctek: Hej Det låter tyvärr som om din laddare är trasig. Vänligen gå tillbaka till återförsäljaren och reklamera enligt vår reklamationspolicy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 21 Juni , 2015 Verkar bara bli mer och mer problem med Ctek senaste åren? Vilka modeller vågar man köpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser