Gå till innehåll
torsdag 08 maj 2025
gotviken

försäkring av båt

Rekommendera Poster

Hej har en 35 fots båt som jag ska försäkra,vilket bolag kan ni rekommendera? Har kollat runt lite och det skiljer en hel del på premierna bolagen emellan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla lite extra på åldersavdragen. Hos Pantaenius gör man inget sådant. Lite högre premie men försäkrat belopp ersätts vid totalskada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan rekommendera Pantaenius. Fick ett masthaveri i höstas, masten släppte från mastkranen, föll ner på bockarna och fick en buckla. Efter besiktning så ersattes min gamla mast med en ny utan problem. Med åldersavdrag hade det nog kostat mig en bra slant.  Fick dessutom ett mycket trevligt bemötande av Pantaenius.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska Sjö har en nyhet i år. Maskinskada för upp till 14 år gamla motorer om försäkringen tecknas innan motorn är 10 år gammal. Med tanke på kostnaden för att repa en båtmotor funderar jag på att byta från Svedea trots att premien verkar bli högre hos Svenska Sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svedea har väl liknande för motorerna?

Har för mig den gällde tills motorn var 20 år om man tecknade innan den fyllt 10.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svedea har väl liknande för motorerna?

Har för mig den gällde tills motorn var 20 år om man tecknade innan den fyllt 10.

Jag har för mig att min maskinskadeförsäkring hos Svedea bara gäller upp till 10 år. Måste dubbelkolla detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja gör det, jag tecknade nyligen där och jag är ganska säker på att det var upp till 20 år. Annars har jag gjort bort mig ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja gör det, jag tecknade nyligen där och jag är ganska säker på att det var upp till 20 år. Annars har jag gjort bort mig ;)

Du har helt rätt och har precis sparat en rejäl slant till mig eftersom Svenska Sjö är dyrare! :wub: Dessutom kommer maskinskadeförsäkringen att gälla en längre period under förutsättning att jag behåller båten. Bugar och bockar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar "maskinskadeförsäkringen"? Ersätts arbete och delar? Utan åldersavdrag? Om motorn totalhavererar får man en ny då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar "maskinskadeförsäkringen"? Ersätts arbete och delar? Utan åldersavdrag? Om motorn totalhavererar får man en ny då?

Jag tittade även lite snabbt i villkoren. Du får givetvis betala självrisk och dessutom sker åldersavdrag enligt en tabell. Avdraget varierar beroende på om hela motorn byts eller om det bara är fråga om delar. Som lägst blir ersättningen 20 % vid byte av hel motor. Vid delar till maskinell utrustning är ersättningen minst 50 %. Intressant är att försäkringen även omfattar bl.a. drev, bogpropeller, ankarspel, kyl och värmare m.m. 

Ersättning kan ske genom reparation, kontantersättning eller återanskaffning. Om reparation skall göras skall kunden kontakta verkstad och inhämta offert som Svedea sedan skall godkänna. 

Det här var bara en kort sammanställning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pantaenius!

Försäkringen är dyrare, men begagnat repareras eller byts mot nytt utan åldersavdrag.

Om jag kör sönder drevet på ett grund (vilket i och för sig är svårt med segelbåt) så får jag ett nytt drev utan åldersavdrag. Maskinskada har jag inte reflekterat över eftersom min motor är 35 år gammal, men går den sönder i en grundstötning så får jag en ny.

Försäkringspremien kan sänkas genom att höja självrisken. Jag valde 9 000:- kr självrisk och fick på så vis ungefär samma försäkringspremie som i andra bolag, fast mycket, mycket bättre villkor. Det är stora skador/kostnader jag vill försäkra mig mot.

Jag hade dessvärre en skada i somras och den reglerades lätt och smidigt och bemötandet var trevligt och bra.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Bra att vi kan hjälpa varandra.

Farsan har pantaenuis på sin segelbåt och enligt honom är det den bästa försäkringen han haft. Även om det är något dyrare premie men det får man väl kosta på en fin båt. Däremot när jag skulle teckna för min mycket mindre och billigare motorbåt så var svedea det bästa alternativet. Tyvärr är det väl inte så enkelt att vissa är bättre än andra utan man får väl utgå ifrån det som passar en själv/ens båt bäst !

Redigerad av PiratEH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Villkoren för försäkringen är viktigast, dessa brukar dock vara ganska lika. Sedan kommer bemötande vid en eventuell skada. Står de upp för sina vilkor eller finns det finstilt som de gömmer sig bakom. Vilket man inte vet förrän man får en skada.

Pantaneus låter bra med nytt för gammalt. Gäller dock inte alltid. En kamrat skörade genuan till sin båt förra sommaren. Han fick dock inte en krona från Pantaneus för det hade skett under segling utan annan påverkan än vind. Hade han råkat slänga en kniv i sglet hade han fått ersättning.

En sak till att tänka på är den totala försäkringssumman dvs vad kostar hus, hem, bil, hund, katt osv ihop. Samlar man försäkringarna i ett bolag ges det rabatt och så betalar man bara en självrisk om Mobilen stjäls i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäkringsbolagens rabatter ger jag inte mycket för. Oftast sparar man 1000-lappar på att byta bolag då och då vilket ger mer än vad rabatterna ger.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...

Pantaneus låter bra med nytt för gammalt. Gäller dock inte alltid. En kamrat skörade genuan till sin båt förra sommaren. Han fick dock inte en krona från Pantaneus för det hade skett under segling utan annan påverkan än vind. Hade han råkat slänga en kniv i sglet hade han fått ersättning.

...

Försäkringar är oftast till för att skydda oss när vi själva eller någon annan klantar sig - om vi ex.vis råkar tappa en kniv i seglet - förutom när det gäller maskinskada. Försäkringar är oftast inte till för att ge evig garanti mot slitage.

Jag tycker det är en bra fråga till de försäkringsbolag man är intresserad av att fråga vad som händer om seglen går sönder under normal segling.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag räknade på lite olika scenarion och kom fram till att Pantaenius var mest prisvärt. Jag tog det pris en motsvarande båt kostar idag, la på för extra utrusning och självrisk. Skulle båten förlisa så får jag de pengar jag behöver för att köpa en motsvarande. Premien blev nästan densamma som tidigare försäkring. Dessutom behöver inte båten stå på land fr o m 1 nov.

Om det nu stämmer som Mackey skriver att jag får en ny motor om den totalhavererar så är förbaskat bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du får inte någon ny motor om du får ett motorhaveri, då är det en maskinskadeförsäkring som krävs. Om du skadar motorn ex.vis genom att gå på grund och ta in vatten så att motorn pajar så får du antingen motorn reparerad utan åldersavdrag eller en ny motor. "Dessvärre" sitter ju ofta motorn på en segelbåt så skyddad av köl och roder så att den inte går sönder bara av en grundstötning.

Innan jag bytte till Pantaenius mailade jag exempel på tre typiska skador till de försäkringsbolag jag var intresserad av (och talade även om att jag skulle byta bolag) och bad den tala om vilken ersättning jag skulle få. De flesta kunde inte svara, svarade inte inom en vecka eller hänvisade bara till sina villkor. Hur blir det då när man har en verklig skada som ska regleras kan man fråga sig.

Pantaenius svarade snabbt och bra. Det var minst lika avgörande som att de ersätter mig utan åldersavdrag.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...