Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
AnnaE

Köpa HT och välja motor (begagnat)

Rekommendera Poster

Hej,

Vi tänker köpa motorbåt. Jag har tittat runt lite och hittat flera Örnvik som jag tycker verkar bra.

Vi söker en enkel, funktionell och trevlig båt och behöver råd om vad vi ska se upp med och hur vi får rätt motor.

Dessa är våra önskemål:

2, gärna 3 ska kunna sova, men en kan kanske ligga på golvet.

Den ska kunna gå i minst 25 knop med 2 pers i.

Den ska inte vara onödigt stor, eftersom vi är oerfarna båtförare

Den ska vara hyfsat lättskött, dvs ingen träbåt.

Motorn ska vara driftsäker - finns sådana? :)

 

Hur ska vi välja bland annonserna? Vilka frågor ska vi ställa? Hur får vi en bra motor?

Jag är tacksam för alla råd.

 

Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi tänker köpa motorbåt. Jag har tittat runt lite och hittat flera Örnvik som jag tycker verkar bra.

Vi söker en enkel, funktionell och trevlig båt och behöver råd om vad vi ska se upp med och hur vi får rätt motor.

Dessa är våra önskemål:

2, gärna 3 ska kunna sova, men en kan kanske ligga på golvet.

Den ska kunna gå i minst 25 knop med 2 pers i.

Den ska inte vara onödigt stor, eftersom vi är oerfarna båtförare

Den ska vara hyfsat lättskött, dvs ingen träbåt.

Motorn ska vara driftsäker - finns sådana? :)

 

Hur ska vi välja bland annonserna? Vilka frågor ska vi ställa? Hur får vi en bra motor?

Jag är tacksam för alla råd.

 

Anna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I vilken prisklass letar ni?

 

 

 

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utelämnade det med flit. De jag har tittat på har legat från 30-70.000. Vi kan gå högre om vi får något som ändå är prisvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi tänker köpa motorbåt. Jag har tittat runt lite och hittat flera Örnvik som jag tycker verkar bra.

Vi söker en enkel, funktionell och trevlig båt och behöver råd om vad vi ska se upp med och hur vi får rätt motor.

Dessa är våra önskemål:

2, gärna 3 ska kunna sova, men en kan kanske ligga på golvet.

Den ska kunna gå i minst 25 knop med 2 pers i.

Den ska inte vara onödigt stor, eftersom vi är oerfarna båtförare

Den ska vara hyfsat lättskött, dvs ingen träbåt.

Motorn ska vara driftsäker - finns sådana? :)

 

Hur ska vi välja bland annonserna? Vilka frågor ska vi ställa? Hur får vi en bra motor?

Jag är tacksam för alla råd.

 

Anna

 

Jag skulle kunna rekommendera min Flipper 575, den uppfyller allt det du skriver och kostar inte speciellt mycket. (Eller alltså, just min båt är ju inte till salu, men den modellen alltså :P ) Beror ju dock lite på. Min första fundering är om ni vill kunna bo på båten eller bara enstaka övernattningar. Jag menar, behöver ni pentry och toalett och så eller räcker det att kunna ligga?

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips, jag ska se om jag hittar en flipper som är till salu. Några tips om motor?

Vi är inställda på att kliva av för att laga mat i stormkök/grill etc men om det finns små båtar med minikök o toa så kan det också vara intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små, smidiga och billiga är HT-båtar från 4,70-5,40. Dock sover man oftast bara skönt två pers och en får då ligga på golvet, eller i en eventuell aktersoffslösning.

 

Det finns olika skolor gällande förstabåtsvalet (om det nu är ett sådant); vissa säger att man inte ska sikta i underkant för att man då riskerar att bli fast med något som begränsar nyttjandeområdet - exvis att man köper något som är för litet för att man ska orka med att vara ute en långhelg. Andra, som jag, säger att man ska leta efter klipp och köpa något man kan sälja utan större förlust när man väl vet vad man kommer nyttja båten till - sanningen är nämligen att väldigt många åker runt med mycket mer båt än vad de egentligen behöver (gör typ inga övernattningar) och därmed binder upp lika mycket onödigt kapital i sin ögonsten.

 

Mitt tips är att satsa på en HT-båt (typ Örnvik/Uttern/Flipper/Ryds) som är i nämnd längd klass men som har en motor nyare än 2000, gärna 4-takt. Stort plus om man planerar att skeppa iland kök och dynor osv. är att HT:n har en öppningsbar lucka i fören!

 

Om ni planerar att var upp till tre personer på övernattningar innebär ju det en del utrustning och vikt, och troligen också en önskan om att fara iväg en bit från hemmahamnen. Det är inget problem med en liten båt, man får bara anpassa farten efter hur sjön ser ut, men vad man däremot inte vill ha är en undermotoriserad liten båt. Hela konceptet "liten motorbåt" bygger i mina ögon på flexibilitet och snabbhet. En för liten motor (typ under 60 hästkrafter i denna storlek) kommer få kämpa hårt och därmed dra mycket soppa samtidigt som man själv sitter och lider med motorn. (Detta är alltså min högst subjektiva tips)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tipsa om Ryds Natica då jag anser den vara en praktisk båt med goda utrymmen.

Separat toautrymme är det inte många båtar i den storleken som har. Ett tillräckligt kök har den också. Ett kapelltak som man tar av vid solsken.

 

I denna annonsen benämns den som en Nautica, men den heter Natica.

 

http://www.blocket.se/gavleborg/Ryds_Nautica_HOSTPRIS_54664965.htm?ca=15&w=3&last=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant båt, Natica. Kul att de fått in så mycket på så liten yta. Sen är den ju inte lika snygg som Flipper mm. En gammal Evinrude V4 är däremot något jag inte skulle ta i med tång. Pålitlighet är inte deras starka sida...

 

Flipper 575 är en klassiker som står sig. Enkel, bra, billig och genomtänkt. Jag har en Flipper 640 som ju är ett lite dyrare alternativ, men även åkt en del 575. Jag är mycket nöjd och kan rekommendera båda. Motor är Yamaha och Mercury mina favoriter. En motor nyare än -00 låter som ett bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med lite nyare Evinrude, t ex E-tec?

 

Tack för alla bra råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med lite nyare Evinrude, t ex E-tec?

 

Det är nog mest en fråga om vad du är beredd att betala. Ju nyare motor, desto mer pengar. På min Flipper sitter det en tvåtaktare ifrån 80-talet (tror den är original) och den går som en klocka och får upp båten i strax under 30 knop. Jag gav 50 papp för båt inklusive motor, ska du ha en nyare motor får du pröjsa bra mycket mer. Men det är klart, då har jag inte vägt in miljöaspekter och driftsekonomi, på de fronterna är ju en gammal tvåtaktare tämligen usel.

 

Jag tror på modellen att köpa en ganska billig båt som förstabåt. Om man sedan fastnar så har man ju hunnit lära sig lite vad man behöver ha så man vet mer vad man ska titta efter. Att lägga en halv miljon på en båt som kanske har en massa funktioner som man aldrig kommer att använda känns mest dumt.

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag håller med Daniel, kan vara bra att inte förköpa sig innan man vet om sjölivet är grejen.

 

Sen funderar jag på det där med motor. Alla rekommenderar att köpa så ny som möjligt. Se till att hitta en välskött motor, är det 4-takt så skulle jag vilja ha all historik. Men då drar det väl iväg i pris.

 

Själv har jag en Ryds 500HT med en Yamaha 2-takt från sent 80-tal. Motorn startar direkt, ser knappt använd ut och är lättmeckad, och kostade löjligt lite. Finns inte en chans jag byter den mot en 4-takt från tidigt 2000-tal med okänd historik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag håller med Daniel, kan vara bra att inte förköpa sig innan man vet om sjölivet är grejen.

 

Sen funderar jag på det där med motor. Alla rekommenderar att köpa så ny som möjligt. Se till att hitta en välskött motor, är det 4-takt så skulle jag vilja ha all historik. Men då drar det väl iväg i pris.

 

Själv har jag en Ryds 500HT med en Yamaha 2-takt från sent 80-tal. Motorn startar direkt, ser knappt använd ut och är lättmeckad, och kostade löjligt lite. Finns inte en chans jag byter den mot en 4-takt från tidigt 2000-tal med okänd historik.

 

Det är bra resonerat. Jag skulle nog revidera mina rekommendationer till att köra 4t från och med mitten 00-tal när de fått sina tio år på sig att bli av med barnsjukdomar. Sen är jag som hemmamekare ett stort fan av tvåtaktare (frånsett miljöaspekten som jag dessvärre förtränger). Hittar man en icke överprissatt tvåtaktare från 00-talet (Typ en Yamaha) köper man sig troligen en evighetsmaskin just med avseende på att allt som sitter i den är så beprövat som det någonsin kom att bli samt att mekandet blir relativt enklare än 4t.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...