gladius 26 Postad 17 Maj , 2015 Hej! Har läst allt om elverk på maringuiden (tror jag) men har fortfarande EN fråga: Om man vill använda ett elverk till att enbart ladda batteribanken via en 220 V batteriladdare och man vill köra elverket ombord på båten, alltså inte bära iland det, behöver man jorda elverket då? mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 302 Postad 17 Maj , 2015 Jord och jordfelsbrytare är ju nästan aldrig fel. Men hur har du tänkt att få ett vettigt jordtag i båten? Om du tänkt dra iland en ledning och knacka ner ett kopparspett i backen så kan du säkert få till ett bra jordtag, men det verkar ju lite overkill. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 17 Maj , 2015 Har inget elverk och vet inte men tänker mej att jord på ett elverk bör fungera ungefär som en jordfelsbrytare, så att den bryter om det skulle blir ett sånt fel på en jordad utrustning att tex. höljet blir stömförande. Nån annan anledning ser jag väl inte. Kretsen noll och fas bör väl fungera som vilken noll-fas som helst annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 Maj , 2015 Somliga elverk, portabla, har jordspett man kan knacka ner i marken. Har dock aldrig gjort det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 17 Maj , 2015 Somliga elverk, portabla, har jordspett man kan knacka ner i marken. Har dock aldrig gjort det... Kan bli en lång kabel när man ligger för ankare eller man kanske kan jorda i ankarkättingen När man använder elverket i land så ska man använda jordspettet men det gör man ju inte om man tex inte driver en sommarstuga med många uttag. Elverk ska ha jordfelsbrytare, CE krav tror jag. För enstaka maskiner mm så kör alla direkt. Ska man köra en fast installation i båten så ska det nog vara jordat och gärna med en kopparplåt under vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 Maj , 2015 Somliga elverk, portabla, har jordspett man kan knacka ner i marken. Har dock aldrig gjort det... Kan bli en lång kabel när man ligger för ankare eller man kanske kan jorda i ankarkättingen När man använder elverket i land så ska man använda jordspettet men det gör man ju inte om man tex inte driver en sommarstuga med många uttag. Elverk ska ha jordfelsbrytare, CE krav tror jag. För enstaka maskiner mm så kör alla direkt. Ska man köra en fast installation i båten så ska det nog vara jordat och gärna med en kopparplåt under vattnet. Skulle man kunna använda en genomföring som jordkontakt mot vattnet? Det borde väl inte bli några galvanisera strömmar, det är ju bara en jord. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 17 Maj , 2015 Skulle man kunna använda en genomföring som jordkontakt mot vattnet? Det borde väl inte bli några galvanisera strömmar, det är ju bara en jord. Eller? Ja så gör jag men jag har allihopa ihopkopplade. Men bäst är nog kopparplatta, även för vanlig landström. http://www.batteknik.se/landstrom/manual2.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 223 Postad 17 Maj , 2015 Det enklaste sättet att jorda elverket är ju att ta en kabel, skala av isoleringen en bit i ytteränden och anslut andra änden till elverkets jordskruv. Lägg kabeländen över relingen så att den når ner en bit i vattnet. Bättre jord än så går inte ens att ordna med jordspett.... Det är ju inga högre effekter som ska gå i jordledningen. Den ska bara se till att det blir obalans i jordfelsbrytaren vid ett ev elfel i dina installationer, så att brytaren utlöses och skyddar mot personskador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 17 Maj , 2015 Oskalad kabel i sjön ger bra jord, det kan man använda för kortvågen om man inte har någon bra jord ombord. Fast propellern kan vilja ta hand om kabeln ... En kopparplatta är nog det mest rätta på sikt. Gäller det bara att köra en batteriladdare så skulle jag strunta i jorden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Maj , 2015 Lite OT Ganska många som inte vet hur en jordfelsbrytare funkar, kanske det olyckligt valda namnet har bidragit. För den intresserade http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser