Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
BSven

Sjövatten till pentryt?

Rekommendera Poster

Jag håller på att renovera en segelbåt och den har både färskvatten och sjövatten till var sin pump/kran i pentryt.

Jag hade utan större tanke tänkt renovera och ha kvar bägge men nu är jag inte så säker.

På västkusten är det salt och på ostkusten är det ju numera giftigt under del av sommaren så vad använder ni (som har) sjövatten i pentryt till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur mycket färskvatten man har. I förra båten hade vi inget sjövatten alls förutom i toaletten. I nuvarande båt har vi sjövatten både i handfatet på toa och i pentryt. Vi använder det till att tvätta händerna i och diska i ibland. Använder det ganska mycket, men hade vi haft mer färskvatten hade vi nog inte använt det så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövatten tycker jag absolut du skall ha.

Bor på västkusten och det vattnet kan man nog egentligen använda till rätt mycket. Koka potatis, grovdiska, tvätta händer och fötter mm.

Men bara det att INTE ha tillgång till sjövatten innebär ju automatiskt att allt du skall göra måste du göra med sötvatten. Är det mycket bös i diskhon så måste du använda sötvatten att skölja ut det med tex.

Nej - behåll du det hålet men byt genomföring, ventil mm.

 

Med vänlig hälsning Martin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då behåller jag det som det är men det gäller som sagt att komma ihåg att på ostkusten är sjövattnet numera periodvis giftigt! :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske kan ha ett filter för att se till att den värsta skiten inte kommer in i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ett grovfilter kommer att sitta där men det krävs nog mer avancerade grejer för att det skall vara ofarligt under algblomningen. Bättre att stänga ventilen under den perioden så att man inte får i sig något av misstag.

 

Off topic - Jag väntar på att algblommningen skall drabba stockholms skärgård. Först då lär det att bli fart på debatten bland politiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder nästan bara sjövatten. Visst ja, jag seglar i Vänern ;)

Förr hade vi ett vanligt vattenfilter med kolfilterinsats, det tar ju bort en del skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det finns lite algblommning i sjövattnet så är det inte så giftigt att det inte går att skölja ur diskhon eller att tvätta händerna i det. Däremot så rekommenderas det att inte dricka av vattnet när det är mycket alger i det.

 

Algblommningen brukar väl gå ända in i Stockholms skärgård när den är som intensivast och visst diskuteras den bland politikerna. Problemet är väl närmast att de fokuserar på småutsläpp från båttoaletter istället för att angripa de stora föroreningskällorna (storstäder utan reningsverk på östra sidan av Östersjön, bräddning från reningsverk i Sverige, övergödning inom lantbruket, djurfabriker som dumpar gödsel o kadaver i strandkanten....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...