Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
oskarc

Behövs ventil på frågetecknet?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska installera däckstömning. Har idag en impellerpump som pumpar ut i havet. Ska göra på billigast möjliga sätt och sätta en t-korsning innan pumpen och dra upp en slang till däcket. Frågan är; behöver jag en kulventil innan pumpen för att den inte ska skadas när man sugtömmer? Eller av någon annan anledning? Det sitter en kulventil på genomföringen till havstömningen som självklart kommer vara stängd när jag sugtömmer.

 

post-96760-0-98176700-1430731889_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM bottenventien är stängd så lär det ju inte suga något genom pumpen.

Misstänker att du kommer att ha en luftningssläng till tanken, så att du får in luft som ersätter det du suger ur tanken.

 

Om du glömmer bottenventilen, har stopp i luftslang in till tanken, så kommer den ju suga eller försöka suga, genom impellerpumpen.. vet inte vad som kan hända då mer än att impellevingarna viker sig åt fel håll på ena sidan impellern och du suger vatten istället för toatankavfall.

Sen kan det väl vara bra att ha en ventil vid frågetecknet eller en trevags som T-kors, för att kunna få ännu bätte "koll"... låt säga att du inte tömmer i sjön på väldigt länge, kanske flera år, så kan det ju kanske "bygga" lite vid impellerpumpen.

/// tror jag..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också att det inte händer något, om du har en korrekt avluftning på din tank. Den finns inte med på bilden men jag kan inte tänka mig att den saknas om det är en någorlunda proffsinstallation.

 

För att undvika mackel med ev blockeringar så skulle jag nog 1-2 gånger gång per säsong köra impellerpumpen.  Direkt efter tanktömning pumpa in  några liter vatten i toan och köra ut när man passerar lämpligt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Sen kan det väl vara bra att ha en ventil vid frågetecknet eller en trevags som T-kors, för att kunna få ännu bätte "koll"... låt säga att du inte tömmer i sjön på väldigt länge, kanske flera år, så kan det ju kanske "bygga" lite vid impellerpumpen.

/// tror jag..

 

 

Där har du kanske en poäng Caribic410

 

Hade en L32 med själlvfallstömning. En höst glömde jag att tömma tanken innan jag tog upp. När jag sjösatt efter vintern blev ju tanken full nästa med en gång. När jag skulle tömma tanken gick det inte att öppna skjutventilen. De fasta partiklarna hade packat sig i slangen.

 

Hur jag löste problemet är en historia i sig. Blev dock "sugtömmingsfantast" på kuppen.

 

Med detta i åtanke skulle jag kanske satsat på en avstängningsventil före impellerpumpen. Annars är jag inte mycket för extra onödiga prylar.

 

Har en liknade lösning som TS`s i min nuvarande båt. Dock med den skillnaden att jag har en handpump för tömning till havet, som dessutom sitter relativt högt monterad. Överkant pumpen sitter i nivå med överkant tanken.

 

post-53310-0-91370200-1430737097.jpg

 

Har fungerat mycket bra i ett antal år.

 

TS skulle naturligtvis också kunna gå uppåt och göra en "svanhals" för slangen som går till pumpen och gå rakt fram och sedan uppåt med slangen till däcksbeslaget - som på min skiss. Då minskar ju risken att fekalier sätter sig i impellerpumpen.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du även har en toa kopplad till tanken, och då borde luft sugas in den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Jag har luftning till tanken. Skulle gissa att den är 12 eller 16 mm. Har sett att det egentligen är i minsta laget för sugtömning, men så får det vara. Finns faktisk även en toalett inkopplat till tanken  ;)

Jag håller med Toaen att ju färre prylar desto bättre (och billigare) så det lutar åt att jag skippar ventil på frågetecknet.

 

Förresten, hur går tankarna kring Y-rör visavi T-kors? Det blir mjukare övergång med ett Y-rör och i hus har man ju aldrig 90 graders böjar till bajsrören. Är det ena att föredra före det andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det spelar roll med Y eller T kors. Efter att toapumpen gjort sitt pratar vi om en lättflytande sörja utan större klumpar i. Det slinker igenom båda varianterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...