Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
Ottolasse

Mercruiser 496 Mag startar inte

Rekommendera Poster

Jag har haft båten i sjön hela vintern med en motorums temp på 5 - 10 grader.
Tog upp båten i början av april och den spann som en katt när jag körde en runda innan jag tog upp den. Hadde varme i moterrummet hela tiden.
Jag stoppa i båten igen och körde bort til minl kajplattsen inga problem.
Nästa dag skulle jag starta den och den går inte igång.
Har kollat start motern inga problem. Det känns som motern sitter fast, den drar inte runt
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa tändstiften å dra runt, se vad som händer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok kommer hem på torsdag 7/5 ska prova det. Kan du specificera dig lite eller så skriver jag resultatet... Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meningen med svaret är att du ska titta vad som händer i tändstiftshålen när du baxar maskinen.

 

Jag tycker att det är ett bra råd!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Hoppas att ni inte tappat lusten. Det tog lite längre tid än väntat.

 

Har nu upptäckt att jag har tio liter vatten i motorn som jag tömde.

Hur fan har det kommit in där och vad bör jag undersöka och vad kan ha gått sönder.

Från A till Ö.

 

OL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8.2 liter känns mer realistisk i en 496, eller är det i vevhuset du har vatten?

Var det söt eller saltvatten som kom ut? Hur ser oljan ut?

 

Saltvatten - sönderrostade limpor/knän eller så har vattnet gått bakvägen genom avgaskrökarna. Har vinden legat på med vågor akter ifrån? Kommer vattennivån över kröken så får du ju en hävert som fyller motorn, iaf på ena sidan.

 

Sötvatten - jadu.. Topplockspackning? Frostsprängt block?

 

Är du 101% säker att du inte varit under fryspunkten någon gång under vintern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är Saltvatten tog av limporna o knä idag fullt med Saltvatten där också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det väldigt bråttom att riva isär motorn. Kan ev redan vara försent :(

Cylinderloppen har redan börjat rosta. Frågan är bara hur mycket. Hoppas det räcker att hona loppen

Topparna måste av omgående

Vänta inte med att göra detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som det har kommit vatten bakvägen eftersom det skedde över en dag och att de fanns vatten i alla cylindrar. Om det vore topplockspackling el dylikt torde endast iaf ena sidan vara full med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Om inte jag är felinformerad ska väl backventilerna som sitter i slutet av knäna var utfällda om ni förstår vad jag menar (utfällda) så inte vattnet kan gå bakvägen. Dom ska väl inte ligga ner. Hoppas att jag förklarar bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...