Dava 292 Postad 14 timmar sedan Bakgrund: Förra sommaren gav sig det nedre fästet till rodret upp och försvann i djupet under en relativt hård kappsegling. Vi tog oss in med hjälp av utombordaren och under helgen monterade jag en bockad plåt som ni ser till vänster i min bild. Det andra fästet är original från när båten byggdes på 60-talet, massivt mässing man fodrat med en kopparhylsa. Håller säkert många år till... Nu funderar jag på att låta en verkstad tillverka nya och snyggare fästen men hur ska de utformas? Ska man be smeden göra en lösning likt originalet (tänker då att han bockar en plåt till ett V och svetsar på ett rör där roderpinnen löper) eller är det en bättre lösning att bocka en kraftig plåt som i min egen lösning, det är ju så det ser ut på ex optimistjollar? Är det dåligt att roderpinnen ligger an på en liten yta? Är rörlösningen bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 837 Postad 13 timmar sedan Kan du inte bara få hjälp att svetsa i en rörstump så att anläggningsytan ökar lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 409 Postad 13 timmar sedan (redigerade) Problemet med den bockade plåten som annars är en bra nödlösning är att det blir mycket liten anliggningsyta för tappen på rodret och den blir sliten på en liten yta (som ett spår). Ta med det orignalfäste du har till en smed eller mekanisk verkstad och fråga om de kan göra ett liknande eller t.om. bättre fäste. Det går ju t.o.m. att trycka in bronsbussningar för tapparna om man vill lyxa till det och slippa gnissel. Var det skruvarna i aktern som gav upp/släppte eller brast fästet? Om det var skruvarna som släppte så be dom göra lite bredare mellan fästhålen eller varför inte två hål till. Gamla plywoodskivor som suttit inplastade sedan 1970-talet brukar inte vara så fräscha, SIKA 591 på skruvarna och på anliggningsytan så kommer det inte in mer vatten den vägen iaf. //Pär Redigerad 13 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 292 Postad 13 timmar sedan (redigerade) Svar till Mackey: Det är ju ytterligare en lösning! Nu handlar det väl egentligen framförallt om att jag tycker att min snabblagning ser väldigt oprofessionellt ut. Sen är det väl iofs mest jag själv som ser det. Är det ett stort värde att ha ett rör där? Jag misstänker att röret som sitter i original-fästet är ditsatt för att hålet blivit för stort av att stål-pinnen från rodret gnagt bort mässingen. Redigerad 13 timmar sedan av Dava Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 292 Postad 13 timmar sedan 3 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Var det skruvarna i aktern som gav upp/släppte eller brast fästet? //Pär Det var nog en kombination en av de två skruvarna gav upp och då brast fästet.. Kunde inte felsöka eftersom hela fästet försvann i havet. Men den ena skruven var avbruten och den andra satt på tre kvart. Så själva fästet är nog helt okej och mycket snyggare än det jag själv gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 409 Postad 13 timmar sedan Hittade denna sida: https://www.baths.se/sv/baths-shop/block-beslag/roderbeslag/roderbeslag/?6632635=g-articleNumber-a-48-1-filter:JTdCJTIyZmlsdGVyJTIyOiU1QiU1RCwlMjJwcmljZSUyMjolN0IlMjJtaW4lMjI6MCwlMjJtYXglMjI6OTk5OTk5OTk5JTdEJTdE Finns säkert fler om man googlar på "roderbeslag" eller "roderfäste". //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 292 Postad 12 timmar sedan Där var ju alla varianter representerade! Jag har ju 12mm roderpinnar men där fanns ju denna varianten som ser ut som en stabil lösning. https://www.baths.se/sv/nya-artikelgrupper/marken/rwo/rwo-rudder-gudgeon-transom-1.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser