Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mikael_C

Får ej kontakt via VHF

Rekommendera Poster

Hej,

Har en ny lowrance link8 som jag inte riktigt får att lira. Jag har mmsi, abonnemang hos sthlmradio och den år inkopplad enl manual. Har en 1,2m antenn inkopplad. AISmottagaren funkar bra, fartyg i närheten dyker upp och varnas för. Men det går varken att få iväg dsc testanrop eller vanliga testanrop. Rätt ny på det här med radio så felsökntips mottages tacksamt...

Mvh micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RIKTIGT så grön är jag inte :) jo mmsi är inlagt i radion och knappen intryckt ;)

 

Dsc anrop ser ut att gå iväg men det är ju svårt att kontrollera. Hörde lite trafik på kanal16 igår men inte mycket. Kan det vara antennfel, är kabeln känslig för störningar, tål den att lindas (några meter för lång..), hur kan man mäta upp antennen?

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får AIS data via samma antenn?

Du har mao en antennsplitter.

Hmmm...

 

Och kabeln ner från antennen var lite lång?

Det ska inte påverka, även om du teoretisk tappar lite effekt.

 

Jag skulle kolla

- kabeln från antennsplittern in i din vhf

- 12V matningen fram till din vhf

 

Tycker det är antennen, dvs kablarna dit. Eller, lika sannolikt, själva splittern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, samma antenn men ingen splitter, antar att den är inbyggd i radion. Bara ett antennuttag... 12v har jag provat direkt på batteriet o även mätt upp så strömmatningen är ok. Hur mäter man antenn/kabel? Är en billig antenn som kom med färdigmonterad kabel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... Inbyggt? Avancerat...

 

Okej, då skulle jag själv plocka fram en antenn till och prova med.

Funkar den antennen bättre så är det väl din antenn?

Annars nåt i VHF'n, den var ny sa du... Ibland är det ju nåt fel från början redan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kontroller antennen/kabeln behövs en SWR-meter. Enklast att prova med en annan antenn direkt till radion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ligger du och vem försöker du ropa på?

Du kanske inte når någon med din korta antenn.

Försök att ropa eller skicka DSC till någon som kommer upp på AIS dom är ju inom räckhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att sända på högeffekt eller blir det automatiskt låg även när du valt hög?

Skyddskretsar för slutsteget verkar kunna avslöja dålig antennanpassning enligt pdf-manualens punkt 5 på sid 70 av 88.
(Fast antennen behöver kanske inte vara tiptop för att detta inte händer, men det är ett snabbt utfört test och om HI-läget inte fungerar så är alltså antennen/kabeln med största sannolikhet kass.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men om AIS fungerar kan väl inte antennen vara helt kass.

 

En sak till betr DSC om du inte får någon bekräftelse har det förmodligen inte gått fram.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skoter: Hmm...fast ibland kan SWR vid sändning vara uselt fast mottagningen är rätt okej har jag märkt. Möjligen syns inte TS på andras AIS-mottagare men ser själv övriga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, får nog prova med annan antenn... När radion passar på kanal 16 står den på 'hi' så den verkar inte gå automatiskt till lågeffekt. Jag provade att anropa stockholm radio från slussen i södertälje, därifrån jag provade att skicka dsc också. AISen visar fartyg på 6nm håll. Antennen är 1 meter ca och sitter ca 1,20 upp så totalt runt 2,2m från vatten ttill topp. Borde rent rimligtvis räcka åtm inom hamnområdet, annars vete fan vad jag ska ha vhf till :)

 

Går det att mäta motstånd i antennen och dra några slutsatser av det? Verkar råda delade meningar om det går... Annars blir det väl att köpa en ny antenn och testa med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta antenner är DC-kopplade dvs mäter du resistans så visar det kortslutning, endast SWR är pålitlig att mäta med.

Det du kan göra är att ta bort antennen och bara mäta kabeln.

I de flesta fall är det en kontakt som ställer till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antennkabel bör inte lindas utan läggas i längre/större slingor om den är för lång. Se till att kabeln inte är nära högtalare, radio/stereo, radar,batteri eller annat som kan ge magnetstrålning. Har själv haft det problemet och fick finna annan väg att dra kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

det är lite begränsat med vägar att dra kabeln, radion sitter i en liten rib och i styrpulpeten sitter ju i princip all el :(

Redigerad av Mikael_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men som sagt - AIS fungerar ju, så helt kass antenn/kabel kan det inte vara. F.ö. är det inga problem att linda ihop en antennkabel tajt om den bara är av vettig skärmad sort och antennen är frisk. Däremot finns det mycket elektronikprylar som kan ge störningar (trots alla fina märkningar) som främst tas upp av antennen, men även kan gå via kabeln om den är av mycket billig/dålig typ med bristfällig skärm. En del LED-lampor o.s.v. kan vara riktiga störsändare ! Den långsiktiga åtgärden är att ta bort störkällan, även om det kan hjälpa lite att trä om kabeln. Fast du har nog inte mycket sådant i den båten.

 

Men nu fungerar ju AIS-mottagningen, och det är mottagning som blir störd av ovanstående. Inte sändning.

 

Fast vad säger du att du INTE har någon splitter ?  Är det en VHF med inbyggd AIS ?  I så fall verkar felet ligga i VHF-apparaten. Det går inte att koppla ihop en AIS-mottagare direkt med en sändare, då kommer det lukta bränd elektronik. Någon form av (automatisk) omkoppling måste finnas, en och samma antenn kan inte betjäna AIS-mottagning och VHF-sändning samtidigt. Kanske någon inställning som inte är ok ?

 

Att kolla upp antennen är aldrig fel, men det måste - som bhemac skriver - göras med en SWR-mätare avsedd för ändamålet. Ett vanligt mätinstrument är nästintill oanvändbart, och kan bara användas för att kontrollera kortslutning/kontakt i kabeln - om den är urtagen i båda ändar. Inte kolla antennen.

 

Eller också att det kanske inte ens är något fel utan bara "otur". Hör du väderrapporterna på den lokala basstationskanalen, de förannonseras oftast på 16 strax innan ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lowrance Link-8 har inbyggd AIS-mottagare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte skall du väl behöva köpa en ny antenn för att testa, borde väl gå på garantin?
Kustradiostationen i Södertälje på kanal 66 har ju rejäl räckvidd >40 nM, och Stockholm Radio brukar svara prompt på anrop. Förvisso rätt osannolikt med fel på ny radio/ antenn men men.
Har du du kanske kopplat till NMEA 2000? I så fall bör du kolla att du verkligen har minst programversion 1.2.
Angående HI-lägets skyddsautomatik till LO så händer kanske inget innan du tryckt på PTT-omkopplaren ett par sekunder?

Länkar SXK:s gamla nödantenn-beskrivning.
Själv har jag inte fixat nån trots dess enkla konstruktion för jag har redan en annan reserv, nån annan som provat?
[Om du skulle vara i pysseltagen och fixa till en, och om du sen upptäcker att den faktiskt funkar bra är väl problemet löst, bara att returnera den medskickade på garantin.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Länkar SXK:s gamla nödantenn-beskrivning.

Själv har jag inte fixat nån trots dess enkla konstruktion för jag har redan en annan reserv, nån annan som provat?

[Om du skulle vara i pysseltagen och fixa till en, och om du sen upptäcker att den faktiskt funkar bra är väl problemet löst, bara att returnera den medskickade på garantin.]

 

Jomenvisst fungerar "nödantennen".

Körde den till AISen under transportsegling.

Det "gröna" med röd topp.

post-52966-0-73923900-1428945949_thumb.jpg

http://lasselundell.se/windica.html

http://lasselundell.se/ais.html

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag provat med en ny antenn (med returrätt:)) men det vart ingen ändring... Dsc testanrop funkar inte eller jag får i vart fall inget svar... Blir kanske till att kontakta lowrancesupporten :(

Jag hörde som sagt ett anrop på kanal 16 i södertälje men jag hörde aldrig svaret, däremot hördes när den som först ropade svarade åter, antagligen låg han väl nära mig då. Men skumt att ais fungerar, det var t o m över 8 nm den varnade för fartyg så vhf:en borde ju ha täckning i alla fall.

 

Nmea2000 är inte inkopplat, däremot 0183, har också provat att koppla ur det men ingen skillnad.

Redigerad av Mikael_C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara något skumt med det antennfilter som sitter inne i VHF-en. Det ska ju fungera som en backspärr som hindrar dina starka sändningssignaler från VHF-en att komma in i din AIS och bränna ihjäl AIS-mottagaren. Det ska även filtrera bort AIS-sändningarna från att bränna mottaren i VHF-delen. Filtret verkar ha för stor dämpning och filtrera bort allt du försöker sända ut och en hel del av det som ska in till VHF-mottagaren.

 

Har du kollat på www.marinetraffic.com om din AIS sänder ut din position. Det kan ta en stund innan du syns men det finns lite minnesfunktion så även om din AIS inte är igång nu så kan du kanske hitta ditt båtnamn om du söker på deras webbsida.

 

Jag skulle reklamerat apparaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det sitter bara AIS-mottagare i den så den sänder inget den vägen men som sagt det är väl nån form av splitter som siter där. Fruktansvärt irriterande i vart fall :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit på Erlandsons Brygga och de bytte ut vhf:en på stående fot, inget problem. Hoppas det lirar nu också, är ju en vecka innan jag kan testa nästa gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...