Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Brundiin

Svärfar säger Mercury 90hk 2-takt -95 är skit, stämmer det?

Rekommendera Poster

TS har en klar frågeställning och jag kan bara instämma med ChristerN = bra sammanfattat.

 

90 hk på en 575:a kommer att räcka fint, hade en med 70 hk och det var fullt tillräckligt.

 

Däremot så är jag övertygad om att miljöekvationen är enkel, dvs byta till en modern 2 eller 4- takt har en klar positiv påverkan på miljön. Miljöbelastningen att tilverka en ny måste vara lägre än att köra omkring länge/mycket med en gammal 2-taktare. Någon som vet mer?

 

En annan aspekt är det rent ekonomiska privat (globalt miljömässigt givetvis ingen skillnad); Om båten är i bra skick och man tänker ha kvar den i säg 5 år; sälj gamla motorn, köp en ca 5 år gammal modern 2 eller 4 takt - får man tillbaka mellanskillnaden?

 

Lägre bensinförbrukning, mindre bensinångor, tystare gång fås iaf på köpet.

 

Vem ska man sälja den gamla motorn till om man vill att den inte längre ska belasta miljön?

 

Tror alla förstår att om hen slänger ut saker som belastar, så belastar hen?

Tror dom flesta förstår att om hen förbrukar energi i fosil form så belastar hen?

Tror inte "problemet" ligger i att förstå eller vilja, om hen fritt kan välja?

 

M.a.o. jag tro ingen lägger ner tid och resurser bara för att belasta, skita ner och/eller att djävlas.

 

Tror att oavsett vilket fabrikat av fungerande 90-talsmotor någon väljer så är det vare sig mer eller mindre skitmotor, (har tolkat det som uttryck för hur väl den fungerar, startar, går och hur pålitlig den är rent tekniskt sett), bara grundat på fabrikat utan mer i så fall på det specifika objektets skick. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man inte sälja den gamla tvåtaktaren.Man ska skrota den precis som man gör med gamla energislukande kylskåp som fortfarande fungerar. Då frestas man inte heller andra till att skita ned miljön.

Ifrågasätts verkligen skrotningen av gamla bilar på samma sätt? Där ser msn väl återvinningen av materialet som något självklart. EsoxDalbo är den första här som har påpekat tydligt att det på en lite längre tidsperiod blir både ekologidkt och ekonomiskt lönsamt föt de allra flesta att skrota de miljöfarliga gamla tvåtaktsmotorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man inte sälja den gamla tvåtaktaren.Man ska skrota den precis som man gör med gamla energislukande kylskåp som fortfarande fungerar. Då frestas man inte heller andra till att skita ned miljön.

Ifrågasätts verkligen skrotningen av gamla bilar på samma sätt? Där ser msn väl återvinningen av materialet som något självklart. EsoxDalbo är den första här som har påpekat tydligt att det på en lite längre tidsperiod blir både ekologidkt och ekonomiskt lönsamt föt de allra flesta att skrota de miljöfarliga gamla tvåtaktsmotorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oavsett om man är kapitalist eller inte så får man nog i alla fall konstatera att det är tillgång och efterfrågan som styr marknader. Ett absurt bevis på detta är knarkhandeln. Så länge det finns ett sug efter kbark, så kommer det att finnas knark. I Paris har man så stora problem med luften att man bara tillåter bilar som har den senaste miljötekniken att få köra där. Jag vet inte om parisarna protesterar mot det här eller inte.

Det kommer nog tyvärr inte att bli ett slut på tvåtaktsnurrorna så länge de inte skrotas eller alla är uttjänta. Om den dagen kommer så ör det upp till var och en om man vill/har möjlighet att köoa en miljövänlig fyrtaktare eller inte. Allternativet skulle kanske vara att börja segla, paddla eller ro istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrota en gammal fungerande motor för att den senaste årsmodellen har mindre utsläpp?

 

Vart leder ett sådant resonemang, nästa årsmodell kommer alltid vara renare och bättre...

 

Har tillverkning av en NY motor för att ersätta den som just skrotats någon som helst miljöpåverkan?

 

Jag tror att de gamla tvåtaktarna är så långlivade beroende på att de körs så oerhört litet, alltså blir den totala miljöpåverkan ganska liten, även om de ryker och har smutsiga avgaser,

tids nog försvinner de i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man inte sälja den gamla tvåtaktaren.Man ska skrota den precis som man gör med gamla energislukande kylskåp som fortfarande fungerar. Då frestas man inte heller andra till att skita ned miljön.

Ifrågasätts verkligen skrotningen av gamla bilar på samma sätt? Där ser msn väl återvinningen av materialet som något självklart. EsoxDalbo är den första här som har påpekat tydligt att det på en lite längre tidsperiod blir både ekologidkt och ekonomiskt lönsamt föt de allra flesta att skrota de miljöfarliga gamla tvåtaktsmotorerna.

 

Det är alltid mer miljömässigt riktigt att fortsätta använda gamla saker (t ex en bil eller en båtmotor) så länge de fungerar jämfört med att skrota och tillverka en ny, även om den nya naturligtvis är mindre miljöpåverkande just där den används.

Vill man vara miljövänlig kan man ro eller paddla - eller cykla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rmycket tråkigt, men nu handlade det här om förbränningsmotorer ovavsett om det ör tvåtaktare eller fyrtaktare. Björn Gillberg påpekade redan på 90-talet (trot jag) att det farligaste med tvåtaktarna var det oförbrukade bränslet som rann ut genom kylvatten. Tänk då även på att vi har stora insjöar som är känsliga för utsläpo och även används som vattentäckter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En undran:

Allt detta snack nu om miljöpåverkan. Det var väl ändå inte det trådstartaren frågade om eller?

Sen finns det alltid Miljönissar som ska snacka miljö så fort de får chansen!

 

Svara på hans fråga istället!

 

Redigerad av Axelvevaxel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rmycket tråkigt, men nu handlade det här om förbränningsmotorer ovavsett om det ör tvåtaktare eller fyrtaktare. Björn Gillberg påpekade redan på 90-talet (trot jag) att det farligaste med tvåtaktarna var det oförbrukade bränslet som rann ut genom kylvatten. Tänk då även på att vi har stora insjöar som är känsliga för utsläpo och även används som vattentäckter.

 

Självklart kör man sin tvåtaktare på alkylat och med biologiskt nedbrytbar tvåtaktsolja för att minska miljöpåverkan - för förbränningsmotorer skapar utsläpp, visst är det så, och man skall göra vad man kan inom rimliga gränser för att inte påverka miljön. Men, det gäller inte bara närmiljön - utan även miljön i de länder där motorerna tillverkas och råvaror framställs och det faktum att den nya motorer skeppas runt ett halvt jordklot innan det hamnar på en akterspegel nära dig måste vägas in.

Man måste lyfta blicken lite...

Därför är det bättre att behålla gamla motorer i drift än att skrota fungerande maskiner och ersätta med nya - men snålare/renare - förbränningsmotorer. Skall man vara miljövänlig är det nog åror som gäller som sagt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känner medlidande med trådskaparen som frågade om en Mercury är sämre än andra märken. Det är den knappast. På en tjugo år gammal motor är det körtimmar, skötsel och underhåll som är avgörande för hur driftsäker den är. En välskött måttligt körd Mercury är säkert bättre än en misshandlad Yamaha, Suzuki eller Evinrude.

 

Ibland får man bara ta att ens tråd spårar ur, det gör de lätt när man frågar generellt om ett visst märke. Förutom det dyker det ofta upp någon med synpunkter på miljökonsekvenserna. Har med förvåning sett att inte säkerhetsgänget har anmärkt på hur livsfarligt det är att ha en bensinmotor i båten. Men det kommer väl än. :-)

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

=)

Allt, precis allt, är biologiskt nedbrytbart.

Vissa saker tar bara lite längre tid. till och med energislukande dinosaurier är nästan helt nedbrutna redan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Väldigt intressant läsning och kan redan ana en del starka forum profiler ;) tack för alla svar. Och som fotnot så köpte jag inte båten eller motorn. Försöker vänta tills jag hittar en 4 taktare :)

Redigerad av Brundiin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...