Gå till innehåll
onsdag 11 juni 2025
Torparn61

Kylskåp (230VAC) istället för 12VDC

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Har en ev. tokig idé. Det börjar nog snart bli dags att byta kylskåpet i båten.

Kylen vi har idag är en ISOSTAR "White Line", Modell: 1851B, 50 liter

(tror jag).

När det börjar bli varmt i båten, så går kylen väldigt ofta. Och till slut så har

den kört ner batteriet.

Innan det åker ut kan man kanske testa med en slang från kölen och en fläkt,

för att få ner kompressortemperaturen.

Men nu till min tokiga idé.

På grund av pris & storlek, så vore denna kyl mycket intressant 

Whirlpool WMT502

Men den drivs av 230VAC, men om man skaffar en till omvandlare

12VDC - 230VAC / 100W så tycker jag att det borde fungera bra.

Eller är jag ute och cyklar ordentligt nu????

På baksidan av ISOSTAR-kylen står det att den drar 60W

Och enl. info om Whirlpool-kylen så ska den dra 66W, nästan ingen
skillnad alltså.

Men nu känns det som att något inte stämmer, 66W av 230V blir ju skillnad.
Klockan är nog för mycket nu för att kontoret ska fungera helt OK.

Kom gärna med tips & idéer, även negativa är välkomna............

Redigerad av Torparn61

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omvandlaren suger bra med ström så det där blir tyvärr inte bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde funka. Sen om du tar ut 55w från 220 eller 12v så e effektuttaget detsamma. Det som skiljer e strömmen.

220v 55w blir 0,25A 12V 55w blir typ 4,6A

så med verkningsgrad på 70% på transf har du ca 6,5A när kylen går... så det drar ju lite mer ström men rent tekniskt ska det väl funka. Sen beror det ju på hur mycket effekt som krävs just när kompressorn startar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr drar omvandlaren tomgångsström även när kompressorn är avstängd, så den totala förlusten blir större än enbart förlusten i omvandlaren när kompressorn går.

Jag skulle avråda från detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr drar omvandlaren tomgångsström även när kompressorn är avstängd, så den totala förlusten blir större än enbart förlusten i omvandlaren när kompressorn går.

Jag skulle avråda från detta.

ofan!! Tomgånsström? Hur kommer det sig och hur mycket. Det är väl i princip en elektromagnet som ger induktiv ström när man låter ström passera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En normal inverter drar, lite beroende på kvalitet mellan 0,3 - 1 Ampere i tomgång. Man får vad man betalar för... Och så har den ju sina förluster när den används också. Kompressorns startström är rätt hög så inverterns effekt borde vara ungefär tre gånger större än effekten som anges på kylskåpet. Dessutom är det inte bra för kompressorns motor att köra med annat än en inverter som ger ren sinusvåg. Kompressorn kan klara det men den kan ge ifrån sig lite mer ljud. När man räknar samman priset på en tillräckligt stor inverter med ren sinusvåg och 230 V kylskåpet så börjar man vara uppe i samma pris som ett kylkåp som är gjort för 12 Volt.

Problemet med inverterns tomgångsförbrukning går att komma runt om man är lite elektriker och kopplar om i kylskåpet så att kylskåpets termostat startar invertern via ett relä när termostaten slår till och kompressorn är direktkopplad till invertern. Alla kylskåp har inte den äldre typen av mekanisk termostat som behövs för den här kopplingen. Sitter det någon form av styrelektronik i kylskåpet så krävs 230 V matning ständigt.

Kort sagt, det går att ha ett vanligt kylskåp i båten men det är inte energieffektivt att driva det via en inverter om man inte har tillräckligt med batterikapacitet och laddning. Och så blir det ju fler grejer som kan krångla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kan man räkna med för verkningsgrad på en omvandlare?

Säkert väldigt olika, beroende på pris. Men om man tänker sig en mitt i prisnivån, så inte den billigaste men inte den dyraste heller.

Hur mycket kan man räkna med att kompressorn drar vid start?

Flipperskeppare: Om det sitter en vanlig termostat i kylen, borde man kunna stjäla en signal som drar relä och startar omvandlaren. Eller tänker jag tokigt här också?

Är sugen att prova mina teorier. Då får man en väldigt fin kyl för en liten peng, även om man plussar på en omvandlare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Rent ekonomiskt och i praktiken heller verkar det ju inte vara vettigt.

när jag letat rätt på en vettig box-typ för några år sedan tog jag kontakt med fabriken i kina. Fick hem ett rejält lass med boxar i olika storlekar. Behöll två som jag behövde. Nu mera har ja endast en kvar... det blev en bra ekonomisk lösning. Lite pyssel blev det men fick i princip mina boxar på köpet... dom har funkat kanon.

Ps. Hur är det med inverter och kaffebryggare?

vad krävs å hur stort? DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hur mycket kan man räkna med att kompressorn drar vid start?

För vanliga motorer säger man ju 6/7ggr märkströmen.

I nåt tidigare svar sa nån 3 ggr

Flipperskeppare: Om det sitter en vanlig termostat i kylen, borde man kunna stjäla en signal som drar relä och startar omvandlaren. Eller tänker jag tokigt här också?

Är sugen att prova mina teorier. Då får man en väldigt fin kyl för en liten peng, även om man plussar på en omvandlare.

Jo, han man lite kunskap om hur el och automatik fungerar, så är det inget problem, men är man novis finns det en del fällor. Måste man fråga, räknar nog jag frågeställaren till novis.

Det brukar inte löna sig ekonomiskt att va uppfinnarjocke, snarare tvärt om. Men har man den läggningen, så spelar det ingen roll om det inte blir bra och kostar skjortan, bara man får testa den iden man drivs av.

Har i min båt ett gammalt kylskåp vars kompressor kan drivas både med 12 Volt och 230. När jag sätter i landströmssladden kopplar kylskåpet över automatiskt på landström och tvärt om.

När jag kopplat in landströmen, brukar jag sätta termostaten på max kyla - för hand. I regel kommer jag ihåg att sätta tillbaka den på normalläge när jag seglar vidare.  :unsure:

Vid max kyla kan temperaturen i skåpet sjunka till ett par plusgrader. Normalt ligger skåpet nog på ca 8 grader.

Jag mätte under en period för några år sen, på medelförbrukningen under ett antal dar, när utetemperaturen låg runt 25 grader. Mitt gamla skåp drog då ca 1,5 ggr mer än ett modernt kyl utan AUS.

Det var nån, som hade tagit en sån kompressor när skåpet blivit allt för dåligt i inredningen och byggt in den i en egenbyggd kyl. Om jag inte minns fel var det en av de kunnigare i båtelsammanhang. 

Mitt kylskåpinrede ligger i gränszonen för att bli utbytt. :huh:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Stopp å belägg.

12 V= för kylskåp

Läste nånstans men hittar inte sidan nu, att "vanliga" 220V~ kylskåp gick att koppla om med ett motstånd å sedan snurrade den på 12V= .

Kompressorn går nämligen inte just på 220V~ sade man.

Kan vara ide att leta upp sidan å kolla. Mitt tips är att börja på 24V.eu sidan.

Om det stämmer så kan man välja å vraka blan kylskåpen o modelller. Står det "båt" på etiketten så blir priset alltid därefter även om det är samma grejer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...