Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Micke_40

2-taktsolja

Rekommendera Poster

Hej

jag har funderingar runt 2-taktsolja. jag har en Johnsson 30 hk blandar oljan direkt i bensinen. har EJ olja  injektor. så jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av dessa oljor och om märkt någon skillnad om den ryker mindre och om motor mår bättre helt enkelt någon av de nämnda oljorna

här under. jag kan säga att jag känner mycket för Pennzoil Premium Plus men vet väldigt lite om den har kört på biltemas 2-taktsolja innan men vill ha någon bättre olja i och som har mer egenskaper

Med vänlig hälsning Micke

 

2-taktsolja 

Pennzoil Premium Plus

 

OKQ8 Bio Marin TT

 

XD50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på Biltemas, har funkat bra. Har även köpt olja på både OK och Statoil men märker ingen skillnad alls...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har ju några olika 2 takts oljor, en speciell för båtar och en för mopeder/mc. Jag har använt alla utan några som helst problem.

Jag brukar i tillägg till 2 taksoljan blanda in en liten del helt vanlig mineralolja, kanske 1/10%. Detta påstås ge en bättre fettfilm på metallytor om man t.ex. har motorn stillastående i långa perioder, och därmed en lite bättre korrosionsskydd.

Vet ej om det stämmer. Nackdelen är ju naturligtvis lite mer rök o sot, men aldrig märkt några problem med detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De två typerna är TC och TCW, dvs Two Cycle och Two Cycle Water cooled.

Skillnaden är främst att de tillsatser som skall transportera ut förbränningsresterna ur motorn skiljer mellan TC och TCW. För TC-oljan skall dessa jobba vid hög temperatur och för TCW vid betydligt lägre.

 

Det går till nöds att använda en TCW-klassad olja i en luftkyld motor, men man skall definitivt undvika TC i en vätskekyld motor, då förbränningsresterna tenderar att stanna kvar i förbränningsrum och längs avgasröret.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er tack för svaren

nej jag har ingen racermotor bara en gammal motor som behöver omvårdnad på äldre dar

så därför försöker jag hitta en olja som ryker mindre och mindre avlagringar o har en bra smörj egenskap och korrosionsskydd.

 

MVH Micke :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en motor som ryker mindre är det Triboron som gäller. Inte testat själv, men enligt uppgift ska det funka bra på äldre motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...