Platon 5 Postad 12 Mars , 2015 Hej Är nu nära på att köpa en 30ft som stått på land sedan hösten 2012 då säljaren bott en tid i USA. Impeller, motor och drevolja byttes efter upptagning 2012 och sedan dess har båten stått på land. Behöver jag byta detta i vår? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Mars , 2015 Jag kan inte så mycket om oljor... Men har lärt mig av tidigare diskussioner här på forumet att det finns olika åsikter... Det finns en sökfunktion, som tips! Min egen åsikt är att livslängden på en olja är kortare idag än den var för 25 år sedan. Detta baserar jag inte på fakta utan på upplevelse. För 25 år sedan var oljan sämre på sitt jobb, tog tex upp partiklar sämre. Det innebar att oljan såg ren och fin ut även efter 2000 mil? Idag blir oljan märkbart svartare redan efter 800 - 1000 mil... Den funkar bättre alltså! Till din fråga: det finns två huvudsakliga synsätt. Ett där båtägaren byter varje år oavsett hur lite man kör, en sorts försäkringspremie till låg kostnad... Den andra metoden är byte efter behov. Jag själv har slutat byta olja i backslaget varje år. Men byter i motorn. OM du säkert vet att oljan byttes hösten 2012 och den ser helt ren ut så ser jag inga skäl att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 13 Mars , 2015 Är ingen vän av impellerbyte men tar hem den varje vinter så den får sträcka på vingarna. Om den suttit stilla i samma läge sedan 2012 skulle jag nog byta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 13 Mars , 2015 JAg brukar åxå ta loss impellern. Gör det och böj försiktigt på vingarna och kolla så att det inte finns några tendenser till sprickor vid "roten" på vingarna. Oljan: Det som eventuellt skulle kunna hända är att det vatten som funnits i motorn ha kondenserat. Om du försiktigt kör ner en slang i botten på sumpen och suger ur lite olja, så ser du om det är något vatten i. När man normalt använder motorn dunstar ju vatten bort, sen finns det ju additiv även för att "ta bort" vatten. Får du inte upp vatten så är det nog inga problem. Oljan i sig är det definitivt inget fel på. Anledningen att du ska byta olja på hösten är att du tar bort och gör rent motorn från skadliga ämnen som finns i den gamla oljan och som kan ge skador när motorn står still länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 14 Mars , 2015 Hej Är nu nära på att köpa en 30ft som stått på land sedan hösten 2012 då säljaren bott en tid i USA. Impeller, motor och drevolja byttes efter upptagning 2012 och sedan dess har båten stått på land. Behöver jag byta detta i vår? Nu svarar jag igen... men inte på frågan om behovet att byta mm. (om byte osv. gjorts på rätt sätt har du säkerligen ingenting att oroa dej för) utan hur jag skulle tänka.. Om jag skulle ha köpt båten så skulle det vara för att använda den och behålla relativt många år om den känns rätt även i praktiken. Hur mycket olja rör det sig om? Skulle tro att det är ca 4-5 liter totalt inkl. drevolja. Hur stor är kostnaden och hur mycket tid tar det att byta? Några hundralappar och en halvtimme. Jag skulle nog satsa dom hundralapparna. Skulle välja att "börja från scratch" byta olja, filter mm. så skulle jag veta istället för att förlita mej på tidigare händelser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 734 Postad 14 Mars , 2015 Om man är tveksam är mitt råd att byta. Både oljan och impellern är billiga. Tillsammans kostar de antagligen mindre än en tank bensin (eller diesel). Enligt min åsikt är allt som kostar mindre än en tank bränsle skitbilligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser