Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
sammybarsom

Isolering av stålbåt

Rekommendera Poster

stenull eller glasull eller är det samma sak i isolerings syfte

Tror de har rätt så likartad isoleringsförmåga, men tänk inte ens på glasull i båt då det både brinner och suger fukt. Prismässigt är ju varken glasull eller stenull kostsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stenull eller glasull eller är det samma sak i isolerings syfte

 

Svaret är ja. Läs här tex: http://www.isover.se/produkter/vad+är+mineralull-c7-

 

Det finns en myt om att glassull suger fukt mm. Finns även i texten om StorErik (texten är inte skriven av ett proffs). Samma text finns på fler ställen. Finns även påståenden om att glasull skulle kunna brinna.

Glas och stenull är i princip helt likvärdigt, möjligen att glassullen har lite bättre isolering och är lite lättare. Men det saknar praktisk betydelse.

 

Både glas och stenull är IMO och SOLAS godkända.

 

Det finns en metotd som heter SprayTech där man spruta ull ungefär som PU-skum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac: Att det bara skulle vara en myt att glasull absorberar vatten håller jag inte med om. Skulle renovera en gammal bod ute i stugan. Den var byggd innan jag var född och isolerad med vad man hade för handen, en vägg med stenull, en annan med glasull och en tredje och fjärde med gamla tidningar. Väggen med stenull var mest utsatt för väder o vind vilket tydligt även märktes på brädfodringen... :)

Stenullen var torr o fin medan däremot glasullen var mer el mindre dyngsur liksom tidningarna.

Håller däremot med om att det är långsökt att glasullen ska kunna brinna. Gjorde en megamegamegabrasa i höstas, för att elda upp byggavfall, gamla mattor, lite sopor och annat smått o gott. Några kvadrat glasull åkte också med och efter ca 16 timmars intensivt eldande i storle som en mycket stor majbrasa återfanns i resterna glasullsisoleringen. Visserligen stenhård på sina ställen men fullt igenkännlig som isolering. Jag lovar, det var hetta i den brasan ;)

 

Edit: Syftningsfel

Redigerad av KillerBoo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
"Mineralull är den gemensamma beteckningen för glasull och stenull."

 

 

"Mineralullsprodukter är diffusionsöppna. Det innebär att vattenånga lätt vandrar genom dem. Produkterna suger inte vatten kapillärt och tar inte upp fukt från luften."

 

Men båda blir blöta om man häller vatten på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När smälter glas och när smälter sten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När smälter glas och när smälter sten?

>1000gr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

stenull eller glasull eller är det samma sak i isolerings syfte

 

Svaret är ja. Läs här tex: http://www.isover.se/produkter/vad+är+mineralull-c7-

 

Det finns en myt om att glassull suger fukt mm. Finns även i texten om StorErik (texten är inte skriven av ett proffs). Samma text finns på fler ställen. Finns även påståenden om att glasull skulle kunna brinna.

Glas och stenull är i princip helt likvärdigt, möjligen att glassullen har lite bättre isolering och är lite lättare. Men det saknar praktisk betydelse.

 

Både glas och stenull är IMO och SOLAS godkända.

 

Det finns en metotd som heter SprayTech där man spruta ull ungefär som PU-skum. 

 

Nu säljer ju Isover glasull. Man ska nog kolla på de som säljer stenull, Paroc och Rockwools hemsidor också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu säljer ju Isover glasull. Man ska nog kolla på de som säljer stenull, Paroc och Rockwools hemsidor också. 

 

 

 

Absolut ska man kolla. I synnerhet påståendet om att glasull "både brinner och suger fukt"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stenull tål högre värme än glasull, glasull kanske inte suger vatten men tror inte den häller är vattenavstötande på samma sätt.

Har ingen källa för det, det är bara vad man hört från dom flesta man pratat med om detta, samt erfarenheten efter har arbetat med båda matrealen,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stenull tål högre värme än glasull, glasull kanske inte suger vatten men tror inte den häller är vattenavstötande på samma sätt.

Har ingen källa för det, det är bara vad man hört från dom flesta man pratat med om detta, samt erfarenheten efter har arbetat med båda matrealen,

Här finns lite info om detta: Rockwool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stenull tål högre värme, ja men båda produkterna är brandklassade dvs brandsäkra och får användas bla i fartyg.

Vad folk "tror" är ointressant, de finns de som tror på tomten också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stenull tål högre värme, ja men båda produkterna är brandklassade dvs brandsäkra och får användas bla i fartyg.

Vad folk "tror" är ointressant, de finns de som tror på tomten också. 

Oberoende av tomten så smälter glasull vid 600 grader och stenull vid 1200 grader. Att båda klarar brandklassning innebär inte att de behöver vara lika bra. Nu tror jag inte att det är avgörande i en fritidsbåt, blir det 600 grader i kabyssen är man nog redan knaperstekt.  ;)

Kan ju ev. vara fördel i större båtar för att hindra elden att sprida sig genom väggar.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

600°C räcker för att bli knaperstekt. Generellt används mineralull i konstruktioner upp till 700°C, har man högre temperaturer så är det keramiska fibrer som gäller.

Både glas och stenull används i tex passagerarfartyg och där är kraven minst sagt rigorösa. Jag har för mig att glasull används i flygplan också.

På böjda ytor brukar glasullen vara enklare att använda men i regelväggar är de stelare stenullsskivorna enklare att sätta.

Kampen om vem som var bäst, Gullfiber eller Rockwoll har pågått i decennier men ännu har ingen vunnit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått känslan av att stenull vunnit i marin miljö, då många säger gullfiber är olämpligt,

Kommer köra vidare med stenull i min stålbåt då jag bara hört bra om stenull och vill kunna svetsa i båten utan behöva riva ur inredningen, 600 C i 7 min för gullfiber eller 1200C i 120 min för stenull jag hinner göra mycket på 120min vid stor brand ombord.

Om jag kan få en högre brandklass för samma pris med stenull och MÖJLIGTVIS bättre skydd mot fuktproblem, så känns det tryggt med stenull, ett fall för mytbusters kanske

post-74692-0-49108900-1425014668_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hålla en brand borta från maskinrummet kan vara liv och död då dom flesta genomföringarna finns där även propelleraxlar, länspump, elverk, och batteribank och maskin finns där, varje minut kan vara viktig vid brand på sjön,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlade väl inte  om brandskydd utan det felaktiga påståendet att glassull brinner och suger fukt.

Brandskydd i ett fartyg är ytterst avancerat med krav på vilka material som får användas, larm och släckningssystem osv. Själva isoleringen är bara en liten del, beklädnadsmaterialet är betydligt viktigare. Man har betydligt tuffare krav på flammsäkra textiler, brandisolerande kabelgenomföringar, självslocknande plaster, brandspjäll i ventilationen etc.

I ett hus där det krävs förstärkt brandskydd så är det i första hand dubbel gips som krävs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det handlar det inte om, TS frågar om isolera stålbåt. Jag lägger då fram det jag tycker är bäst och passar hans ändamål, det visar ju att det är stor skillnad på matrealen i fråga när det gäller brandskydd, enligt tidigare bilaga. Alltså är det ena bättre på en punkt iaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gipset får du ha i din egen båt, och dessa krav om textiler o spjäll finns inte. Det är väl fritidsbåtar vi talar om.

 

Menar såklart brandskydd och inte brandklass använde fel ord tidigare men hoppas det inte missförstods allt för mycket.

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT.

 

Jag har varit inblandad i tillverkning av brandklassade dörrar, dörrarna skulle klara kraven för brandklass Ei 30.

 

För att klara provningen som utfördes på statens provningsanstalt i Borås var det nödvändigt att isolera med stenull av en hårdare variant, vill minnas att man kallade isoleringen "elefantmatta".

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både glas och stenull är klassade och godkända för användning i fartyg av både IMO och SOLAS, det borde med råge räcka för en fritidsbåt också.

Nu handlar det väl inte i första hand om att TS vill han en så brandskyddad båt som möjligt utan en normal värmeisolering.

 

I CE-reglerna finns fö en del krav på inredningsmaterial, textiler mm även för fritidsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som sagt det. han frågar om isolering av stålbåt jag delar med mig av mina erfarenheter. Om man kan behöva svetsa i skrovet kan det vara av största betydelse att stenull klarar av den värme som kan bli på insidan av plåten. Myten är ju inte krossad att stenull är bättre i fuktsynpunkt heller, möjligt att gullfiber inte suger vatten men finns inget som säger att gullfiber är bättre. Dock mycket säger motsatsen.

CE märkning tror jag inte gäller när man bygger själv i sin båt.

Du får gärna bifoga lite info till alla dina påståenden så kan man lära sig om man är ovetande, annars finns ju risk att du sprider "myter"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för min bil är framhjulsdriven och inte fyrhjulsdriven betyder det inte att jag inte får åka på isiga vägar. MEN den fyrhjulsdrivna är mer lämpad för användningen, båda är dock godkända för isiga vägar.

 

En jämförelse bara

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu stenull är bättre lämpat i båtar så vore kanske lite evidence skulle vara på plats? 

Titta inte på bara en test som visar att ett material under vissa förhållanden tål mer värme.

Betr. brandsäkerheten så uppfyller nästan all mineralull de krav myndigheter och klassningssällskapen ställer. Det borde räcka mer än väl i en fritidsbåt, det finns ju båtar av trä och plast också. Har man behov av extrem brandisolering så är detta nog mer lämpligt i en separat tråd. 

 

Jag kan inte med säkerhet säga om glas eller stenull är bäst i en båt. Men båda används och båda är godkända. Däremot kan jag med säkerhet säga att ingendera brinner eller suger vatten som så felaktigt påstås i tråden.

 

Vilka CE-krav som gäller kan vara lämpligt att läsa på om man bygger om eller gör väsentliga förändringar.

 

Något som definitivt är intressant är hur minerlull fungera i ett stålskorv och hur det ska appliceras. Mineralull är diffusionsöppen dvs fuktig, varm luft kan vandra genom materialet. Så var tar fukten vägen när den kondenserar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla som använder matrealen och inte bara sitter o läser imo o solas, broschyrer för att få rätt i en diskussion på ett forum,

jag talar av egna erfarenheter och av andras erfarenheter som jag tagit del av. Som jag nu delar med TS för att hjälpa honom att bli nöjd med sin renovering /isolering

Kan inte säga så mycket om gullfiber förutom att dom flesta rekomenderar stenull, dom "evidence" man lägger fram är ju irrelevanta enligt dig, och du börjar mumla om extrem brandisolering.

Är det Att svetsa i en stålbåt.

 

Arbetar själv som takläggare och vi använder till 99% stenull när vi isolerar tak utvändigt och tänker själv göra ett test när tillfälle ges så kan du få lite "evidence"

 

Sen har ju TS redan sagt att han tänker använda sig av stenull så jag tror han tycker stenull är ett bra alternativ.

 

Tror inte gamla stålbåtar som isoleras med stenull är ce-märkta så ofta.

Tycker vi ska hålla oss till ämnet, men efter som det redan är löst så kliver jag ur diskussionen Nu,

 

Hoppas TS blir nöjd med slutresultatet, även om det blev många bud som det sades i början, om du har några funderingar ta det via pm,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...