Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Azguz

Rådfrågning - Efterbehandling lack

Rekommendera Poster

Hej!
 

Inför vårens lackning ovan vattenlinjen ställs jag iför följande fundering:
Vid rollning finns det kanske en viss risk att färgen inte blir lika glansig och fin som vid sprulackering. Kan jag i efterhand slipa på lacken och få bra resultat? Jag tänker mig isåfall K400 papper på excenterslipen? Bara så passa att ojämnheter försvinner.

Hur gör man i dessa fall? kan det fungera att slipa försiktigt med K400 papper, sen gå över ytan med poleringstrissor och poleringsprodukter? Tror ni det kan fungera eller kommer jag bara få rolla om igen :P

Kanske förutsätter att man lägger en 3 skikt av lackfärgen så det blir lite färg att slipa på.

 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på DeIjssel i forumet. Den kan rollas, och eftersträcker sig och blir som sprutad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njo, men kan inte använda den. Är 1k-lack idag och då måste allt det bort och så mycket orkar jag inte slipa. Le köra 1k

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Ett mirca-kitt och börja med 800 vore ett förslag.

 

Det går nog att få fason på lite apelsinskal, så rollat blir lika bra som sprutat.

 

Jag har inte provat båt, men gjort samma på möbler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha. Jag hade penslat. När båten ligger i vattnet syns inga penseldrag - jag lovar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Nä, det är sant :-)

 

Allt man hänger upp sig på är putsväck och syns inte när det är sjösatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag använde skumgummiroller och efterdrog med skumgummipensel under de ca 15 år jag hade "organiserad plankhög", snabbt och enkelt och bra

 

micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är ett Mirca-kitt Beeblebronx? Försökt googla men hittar inte.  :(

 

Jag var lite hastig igår Peter. Enligt deras hemsida så kan man inte måla deras färg på gammal 1k. Det går på gammal 2k, men inte 1k. Då måste man slipa bort all 1k, och jag vill inte renslipa stålbåten av flera anledningar. Se citat från FAQ:

Kan Double Coat appliceras på en enkomponentfärg?
Blöt en trasa med ett starkt lösningsmedel/thinner, placera trasan på ytan i ca 10 minuter. Täck gärna över under tiden så att inte lösningsmedlet dunstar för fort. Skrapa sedan lätt med udden av en spik. Om färgen lossnar lättare än på övriga ytor så är ytan målad med en enkomponentfärg.

Avlägsna först all gammal färg med slippapper (P80), med skrapa, högtryckstvätt eller med Double Coat Sprutförtunning (blötlägg trasor och låt verka, skrapa sedan). Grundmåla ett antal lager med IJmopox HB Coating och spackla med IJmofix (i eventuella smågropar) innan Double Coat appliceras.

Givetvis kommer jag rolla med lackroller av bästa kvalité(ju bättre desto mindre efterjobb tänker jag). 

Det är förvisso en stålbåt så det är väl helt OK och lite av charmen att den inte är lika slät som en plastbåt, fast den här stålbåten är tämligen rund i formerna trots stålkonstruktionen så det vore ju kul att få det slätt och fint!  :P

Jag vet ju att de riktiga bilentusiasterna våtslipar lacken efter lackning för att få det perfekt. Det är ju bara fribordet jag funderar att göra detta på bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, att det inte går att måla 2K på 1K är bekant, men jag är också tveksam till att det går att polera 1K-färg, jag är rädd att den är för mjuk. Jag hade som sagt penslat vattenlinjen med 1K-färg, sjösatt och varit nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, att det inte går att måla 2K på 1K är bekant, men jag är också tveksam till att det går att polera 1K-färg, jag är rädd att den är för mjuk. Jag hade som sagt penslat vattenlinjen med 1K-färg, sjösatt och varit nöjd.

Om 1K är gammal så går det bra att lägga 2K ovanpå. Jag har gjort det på mina fribord utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är ett Mirca-kitt Beeblebronx? Försökt googla men hittar inte.  :(

 

Jag var lite hastig igår Peter. Enligt deras hemsida så kan man inte måla deras färg på gammal 1k. Det går på gammal 2k, men inte 1k. Då måste man slipa bort all 1k, och jag vill inte renslipa stålbåten av flera anledningar. Se citat från FAQ:

Kan Double Coat appliceras på en enkomponentfärg?
Blöt en trasa med ett starkt lösningsmedel/thinner, placera trasan på ytan i ca 10 minuter. Täck gärna över under tiden så att inte lösningsmedlet dunstar för fort. Skrapa sedan lätt med udden av en spik. Om färgen lossnar lättare än på övriga ytor så är ytan målad med en enkomponentfärg.

 

Avlägsna först all gammal färg med slippapper (P80), med skrapa, högtryckstvätt eller med Double Coat Sprutförtunning (blötlägg trasor och låt verka, skrapa sedan). Grundmåla ett antal lager med IJmopox HB Coating och spackla med IJmofix (i eventuella smågropar) innan Double Coat appliceras.

Givetvis kommer jag rolla med lackroller av bästa kvalité(ju bättre desto mindre efterjobb tänker jag). 

 

Det är förvisso en stålbåt så det är väl helt OK och lite av charmen att den inte är lika slät som en plastbåt, fast den här stålbåten är tämligen rund i formerna trots stålkonstruktionen så det vore ju kul att få det slätt och fint!  :P

 

Jag vet ju att de riktiga bilentusiasterna våtslipar lacken efter lackning för att få det perfekt. Det är ju bara fribordet jag funderar att göra detta på bara.

 

Med Mirca-kit så avses nog våtslippapper av fabrikat Abralon

 

http://www.mirka.com/sv/fi/Arbetssatt/FI-SE_Marine-Industry/FI-SE_Polish-your-boat-with-Abralon/FI-SE_Cleaning-with-Abralon/

 

Det är ett mycket finkornigt våtslippapper där kornen är noggrannt siktade så att alla korn är lika stora. Det innebär att slipresultatet blir jämnare (inga microrepor) än med "vanligt våtslippapper". Abralon används bl.a. för att slipa billack som ju är rätt tunn.

Använd blomsterspruta och blöt ytan med efterhand som du slipar.

 

(Hur det fungerar att slipa på på 1k-färg har jag ingen aning om.... Men ska du försöka så ska du nog välja denna produkt.)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Vad är ett Mirca-kitt Beeblebronx? Försökt googla men hittar inte. :(

 

Jag var lite hastig igår Peter. Enligt deras hemsida så kan man inte måla deras färg på gammal 1k. Det går på gammal 2k, men inte 1k. Då måste man slipa bort all 1k, och jag vill inte renslipa stålbåten av flera anledningar. Se citat från FAQ:

 

Kan Double Coat appliceras på en enkomponentfärg?

Blöt en trasa med ett starkt lösningsmedel/thinner, placera trasan på ytan i ca 10 minuter. Täck gärna över under tiden så att inte lösningsmedlet dunstar för fort. Skrapa sedan lätt med udden av en spik. Om färgen lossnar lättare än på övriga ytor så är ytan målad med en enkomponentfärg.

 

Avlägsna först all gammal färg med slippapper (P80), med skrapa, högtryckstvätt eller med Double Coat Sprutförtunning (blötlägg trasor och låt verka, skrapa sedan). Grundmåla ett antal lager med IJmopox HB Coating och spackla med IJmofix (i eventuella smågropar) innan Double Coat appliceras.

Givetvis kommer jag rolla med lackroller av bästa kvalité(ju bättre desto mindre efterjobb tänker jag).

 

Det är förvisso en stålbåt så det är väl helt OK och lite av charmen att den inte är lika slät som en plastbåt, fast den här stålbåten är tämligen rund i formerna trots stålkonstruktionen så det vore ju kul att få det slätt och fint! :P

 

Jag vet ju att de riktiga bilentusiasterna våtslipar lacken efter lackning för att få det perfekt. Det är ju bara fribordet jag funderar att göra detta på bara.

Jag ber om ursäkt. Det blir lättare att googla om jag stavar"mirka" rätt, eller använder det mer gångbara namnet "Abralon"

Jag tror att det är bäst att börja våtslipa med korn kring 400 innan man går på 800 osv.

Här är en länk till ett sett för slutfinish http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/verktyg/polermaterial/mirka-abralon-finishing-kit-polerset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...