Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
lindius

Förstag som släpper från däcket? (Sunwind 26)

Rekommendera Poster

Hej, köpte en Sunwind 26a i somras och har nu en drygt halv säsong segling i kroppen vilket känns super!

 

I slutet av säsongen såg jag dock några sprickor i gelcoaten runt fästet där förstaget går ner i däck. Jag är 99% säker på att dessa inte funnits tidigare. Jag har kollat ner i ankarkistan och ser ju att det går en förstärkning från däcket ned i fören. Kan denna vara för svag och ha satt för mycket stress på däcket? Eller är det inte helt ovanligt att gelcoaten spricker lite i en båt från -78a? Har funderingar på att ta bort förstärkningen som bara verkar vara en bockat plattjärn, och ta det till smeden som får fixa ett superstarkt substitut, man vill ju inte stå i hård vind med ett förstag som rycker ett hål i däck... Kan jag ha begått något misstag som orsakat detta? Har inte varit ute i dåligt väder, men har ju ingen koll på hur man seglar så undrar om man kan ha haft för mycket segel i vinden? Har bara gjort en 6 knop dock....

 

Vårens bestyr (får väl se vad som blir gjort)

Bordgenomföring toa (+ byte till ny och fräsch toa) 

Klä om dynor

Montera nyinköpt solcellssystem (100w, mppt)

Div oljande av inredning

Om budget tillåter:

Rullsystem på försegel och mindre badbrygga för att underlätta för hunden under hans simturer (han har testat stegen men den är lite krånglig :)).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att missa sådana sprickor när man - "förblindad av ett rosenskimmer" - är i båtköpartagen.

 

Ofta ser man inte sådant förrän man börjar putsa o polera. (Nya båtar, bilar mm ska man egentligen be att få tvätta o polera innan man köper dem för då gör man en noggrann avsyning.)

 

Ett litet foto för att visa omfattning och placering av sprickorna så går det att ge lite mer seriöst utlåtande. Med ditt underlag så blir det nog rätt svävande svar som du kommer att ha svårt att ta ställning till.

 

Men det kan lätt bli lite tunna småsprickor just runt stag- och vantinfästningar. Det viktigaste är att laminatet under gelcoaten inte har delaminerat för då blir det ett mer omfattande jobb. Innan du tar bort förstärkningen så tag gärna en bild även på hur det ser ut i infästningen. Även en bild uppåt under däcket vid förstagsinfästningen kan ge bra information om det är en allvarlig skada och hur väl förstaget är infäst.

 

Har du provat att kolla med säljaren? Det kan ju vara sprickor som funnits där i många år och som denne inte ens har sett som något problem och därför inte nämnt för dig.

 

I vilket fall så är det aldrig bra med sprickor i gelcoaten som det kan tränga in vatten i. Minimijobbet är att få bort eventuella täckplattor runt infästningen, slipa ner sprickorna och lägga på ny topcoat. Det är rätt enkelt att slipa o polera en sådan lagning så att den inte syns (förutsätter att ditt däck är vitt, annars kan det synas färgskiftningar efter lagningen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smartare m tätmassa än ny gelcoat, annars blir det nya sprickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He igen, tack för era svar. Ska absolut lägga in bilder, kommer ut till båten om en helg eller 2. Jag gjorde allt arbete med båten innan den las i, köpte den på land så jag är rätt säker på att de uppkommit under sommaren. Jag återkommer som sagt med bilder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla! Det dröjde lite...kom en flytt och en fjällsemester emellan. Här kommer ett par bilder. NU när jag tittat ordentligt tycker jag det ser ut som att gelcoaten har höjt sig lite från glasfibern runt fästet, det är inte hela däcket som är på väg. Antar att det blir till att ta bort fästet, slipa ner, ev plasta lite och sedan på med ny gelcoat?

 

post-104904-0-24659400-1428856233_thumb.jpg

 

Staget ner i skrovet:

post-104904-0-24531800-1428856456_thumb.jpg

post-104904-0-66233000-1428856472_thumb.jpg

 

Tacksam för input!

 

Kommer också leta upp trådar angående toa-byte och däckgenomföring för tips där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ta en närbild på nedre delen av förstärkningsjärnet? Det ser lite konstigt ut där på den bild du lagt upp. Men det är kanske bara dåligt tillputsat vid fastplastningen. Det är ju lite trångt att jobba där.

 

Det jag reagerar på är att det är en korkad konstruktion på fästjärnet. Det har ju alla möjligheter att flexa i bakkanten - och det är där dina sprickor uppstått (förstaget lär inte trilla ner, där är fästjärnet som starkast och flexar inte så mycket). Det är ju dessutom en ganska liten "platta" under däcket med det smala plattjärnet. Då sprids inte lasterna ut så bra i däcket.

 

Förslag till lösning: Skaffa/låt tillverka en större och tjockare platta av rostfri plåt. Borra upp två hål som passar till dina fästskruvar. Svetsa på ett plattjärn (rostfritt) med ett lagom hål till en vantskruv i. Järnet ska vara vinklat snett ner mot det befintliga fästet i förstäven. Kapa det befintliga plattjärnet (behåll en lagom del som sticker upp) och borra ett hål genom det. Skaffa en vantskruv av lämplig längd och spänn ner din nya förstärkningsplåt mot den gamla infästningen i förstäven.

 

Efter detta så kan det vara lönts att laga skadorna i däcket med att slipa ur gelcoaten och lägga i ny topcoat.

 

Om du inte hinner/vill vänta med förstärkningen under däck så kommer förstagsfästet att fortsätta flexa. Då skulle jag rekommendera att lägga någon mjuk tätningsmassa över skadan på däck tillsvidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma fråga som lintott om infästningen av järnet ner i skrovet. Bild?

 

En annan lösning för att undvika flex i bakkant är ett vinklat järn från bakre skruvförbandet och sedan ner i skrovet, beroende på hu det är infäst där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips! Tar en bättre bild på infästningen i helgen, båten står 1,5h bort, lär inte hinna dit i veckan. Det ser ut som om plattjärnet är svetsat mot ett böjt järn, fått utseendet av ett gammalt ankare, som sedan plastats mot skrovet. Håller med om att konstruktionen är konstig, frågan är om det är original eller om något hänt..ett vinklat plattjärn ger inte maximal styrka...

Smart idé med vantskruven, det bör vara något som jag som lekman kan klara av, ska höra med den lokala smeden ifall han kan fixa svetsningen. Hoppas kunna fixa det innan sjösättning, vill ju att allt ska kännas säkert, men sedan vill man ju ut och segla så fort som möjligt också.

Boding kommer ut för att montera rulle, de byter ju förstag då så tänkte be dem kolla på det också, se vad de tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...