bhemac 2 859 Postad 23 December , 2014 Att vaxa är inget behov...... vissa anser att det är rent snobberi..... Visst är det vackert med välskötta och blanka båtar, mer lättskött blir det också.... men skönt att slippa, börjat titta efter välseglande alubåtar, som är omålade.....för minsta möjliga arbete ...... Som spantlösa Alubat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 23 December , 2014 Att vaxa är inget behov...... vissa anser att det är rent snobberi..... Visst är det vackert med välskötta och blanka båtar, mer lättskött blir det också.... men skönt att slippa, börjat titta efter välseglande alubåtar, som är omålade.....för minsta möjliga arbete ...... Som spantlösa Alubat? Eller kanske den här......?? http://www.batbyran.se/Batbyran/Zeerover.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 23 December , 2014 (redigerade) Ett nästan dagsfärskt exempel: Goda vänner till oss seglade från Gran Canaria mot Kap Verde för drygt en vecka sedan i sin OE32'a. Medseglare i en Bavaria 32 kom fram 2 dygn senare än nämnda goda vänner. Varför då ? Jo den moderna fenkölade Bavarian gick inte att kontrollera i den hårda (15-20 m/s) låringsvinden utan broashade stup i ett. Lösningen blev då att ligga bi tills det värsta gått över. Vännerna i OE'32 an hade inga problem alls. De lät vindrodret styra och kunde tryggt vila båda två medans kulingen härjade. För oss gäller långkölat alla dar i veckan. Redigerad 23 December , 2014 av hasse_A 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 23 December , 2014 Mer lättskött en en polymerkryssare kan man knappast hitta... tänk alla problem med ytkorrosion i aluminium... som inte kan fixas med lite rubbing Underhållsfritt finns inte... bara olika konsekvenser av att inte sköta... God Jul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 24 December , 2014 (redigerade) Mer lättskött en en polymerkryssare kan man knappast hitta... tänk alla problem med ytkorrosion i aluminium... som inte kan fixas med lite rubbing Underhållsfritt finns inte... bara olika konsekvenser av att inte sköta... God Jul Problem med ytkorrosoin? Har man ordning på elsystemet och inte blandar en massa andra metaller så är problem med korrosion klart överdrivet som jag ser det. Att aluminiumet vitnar efter hand är ju inte ett problem, utan en oxid som skyddar materialet..... Men å andra sidan så kräver inte plast så mycket heller om man kan leva med att den är matt och fläckig.... Inga båtar/material är helt underhållsfria, men arbetet har lite olika karaktär och det skiljer lite i hur mycket tid man behöver lägga ner... Redigerad 24 December , 2014 av Twister550 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 29 December , 2014 Ja, vi verkar ju helt överens . Alla båtar behöver underhåll... rätt skött har Al-båten ett tunt, skyddade Al2O3 skikt på ytan som gör metallkryssaren till en... keramkryssare Fel skött en jättestor seglande offeranod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
haeger 0 Postad 21 Januari , 2015 Hej! Här var det många inlägg! Några korta synpunkter efter 8 års segling med en OE 32 i Medelhavet. Fördelar - Trygg i alla väder. Det blåser mycket i Medlelhavet.! - Stabil kurshållning. Bra på långa ben. - Sticker 1,50 m. Lätt att lägga till i skärgården. - Tung (6,5 t). Går mjukt i sjön även när det är hög sjö. - Fallande stäv. Går att lägga till vid en holme. - Stor sittbrunn. - Mycket båt för pengarna!!!! Nackdelar - Knepig att backa med. Kräver träning. (Om man inte har bogpropeller). - Svårhanterad i trånga hamnar. Träning hjälper. - Inte så snabb som modernare båtar. - 70-tals design. Dvs inga hytter, separat dusch etc. Sammanfattning. Vi är mycket nöjda med båten. Har seglat 4 månader varje år både med och utan gäster, barn och barnbarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 16 Maj , 2015 Återigen ett nästan dagsfärskt exempel. Våra vänner som jag berättade om i tidigare inlägg var på väg från Karibien hem över Atlanten och tänkte gå till Azorerna.. Ca 400 nm SV därom fångas de av en storm omkring den 7/5 med mycket besvärlig korssjö.. Båten (en OE32) slås ner 8 gånger så att masten ligger i vattnet. Dessutom roterar dom ett antal gånger. Jag vet inte hur många gånger detta sker då jag ännu inte kunnat prata med dem. De sänder då Mayday men efter att lugnat ner sig lite och inser att båt och besättning klarat sig utan allvarliga skador avböjer de assistans och seglar vidare med kurs mot Kanarieöarna. Det finns att läsa om detta här : http://svenskalangfardsseglare.se/2015/05/09/svensk-bat-kapsejsat-atta-ganger-i-ovader-pa-atlanten/ Det har skrivits om dem även på CF här : http://www.cruisersforum.com/forums/f2/2015-another-bad-year-in-the-azores-145794-8.html Gå till inlägg #111 och nedanför. Det skall noteras att en norsk Swan 44 övergavs och besättningen räddades av portugisisk helikopter. Sämre gick det för en fransk katamaran som slog runt och en 6-årig flicka omkom. Missy som OE32'an heter går att se på MarineTraffic och befinner sig nu ca 100 nm från land.. För oss gäller långkölat alla dar i veckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser