Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Platon

OE 32

Rekommendera Poster

Tjo

5 i familjen, tre barn 5, 5 och 8. Vi har seglat ett par år och gillar det. Inga långfärdare men önskar gå till Bornholm Gotland och Öland i framtiden, bor i Karlskrona. Söker en båt som man behagligt och tryggt aldrig behöver tveka över i vindar runt 10 + byvind.

verkar som att dom flesta familje cruisers funkar bra till 8 men sen problem med styrning, lovgirighet eller broachtendens p.g.a alltför god boendekomfort. Blir sannolikt ratad för detta och man lär påstå att erfarenhet spelar roll vilket jag är först att hålla med om men så gör även fysiken.

Är OE 32 något för mig? Smacka igång debatten bara, trevlig helg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostrar är alltid trevliga.

 

De flesta båtar jag haft har varit långkölade kostrar. Havsfidra, L32;a, Storfidra och nu en motorseglare med kosterskrov och en lång fenköl. Första långkölade havskryssaren var en Binca 27.

 

Skulle jag byta båt blir det med all sannolikhet nån typ av långkölad koster.

 

Inte det snabbaste, men när blekskenarna redan ligger i hamn kan jag ha många timmars härlig segling kvar.

 

Jag trivs ju på sjön.  :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.blocket.se/simrishamn/Langfardsbat___Laurinkoster___L32_mk_III_54576163.htm?ca=23_13&w=0&last=1

 

Eller en Laurin koster, med den kan du ta till Bornholm eller om du så vill runt hela jorden. :)

 

Min L32 var den bästa segelbåt jag haft, även om seglen var slut och mycket annat kunde önskas.

 

Det ligger ytterligare två på Blocket

 

http://www.blocket.se/stockholm/Laurin_32_valutrustad_valvardad___HOSTPRIS_56653595.htm?ca=15

 

http://www.blocket.se/orebro/Laurinkoster_L32_1976_56270236.htm?ca=23_13&w=3

 

Sen finns det ju Vagabond 31

 

http://www.blocket.se/ostergotland/Valseglande_koster_Vagabond_31_56682342.htm?ca=23_13&w=3&last=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min chef på 70 talet hade en OE32 som jag gastade på under några 24timmars och en 48. Den var mycket robust och ett snyggt bygge.

 

Får du fatt i ett fint ex är det bara att slå till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker precis tvärtom. Har själv seglat med tre barn och fru under många år och väljer du en långsam båt för att få vara ute extra timmar på havet, medan kompisen ligger i hamn med sin familj och myser, blir din familj snart avundsjuk på kompisens familj. Då blir du snart ensamseglare för då väljer du ditt seglarintresse före familjens behov. Jag har sett så många exempel på när mannan kör slut på familjens båtintresse, bara för att odla sitt ego att segla till varje pris.

 

Jag skulle välja en snabb bekväm båt för att tillfredsställa familjens behov i första hand och välja en modern båt. En sådan klarar alla de krav du beskrev om var ni skall segla och under vilka förutsättningar. Det gäller bara att reva i tid och har man rullsegel är det inga problem.

 

Ovanstående är mina preferenser efter ca 30 års seglande med familj och med 4 olika segelbåtar, Borde tillägga att jag är ingen storseglare utan rör mig mest i Stockholms skärgård och i Åland emellanåt. Andra har andra preferenser vilket jag har respekt för.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det tvärt om, gumman vill aldrig lägga till.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att med en snabb båt kommer man fortare från A till B, och man kan lägga till att mysa i hamn som det står ovan. Å andra sidan kan man välja att fortsätta till C med sin snabba båt, medan den långsamma båten fortfarande harvar halvvägs till B där man varit 100 gånger tidigare, men det är den enda naturhamnen man hinner till på helgseglingen.

 

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att Karlskrona är din hemmahamn tycker jag gott du kan välja en långkölare för de färder du tänkt dig. Du når hela Blekinge skärgård inom rimlig seglingstid, och du får trygga överfarter till Bornholm, Öland och Gotland med en sådan båt.  I våra vatten blir det rejält stökigt när det blåser 10+ och Bornholmsgattet kan vara rejält krävande om det drar på med några meter till, så jag skulle känna mig trygg att ta med barnen i t.ex. OE 32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden i fart mellan en OE32 och en modern, snabbare båt är ju inte så stor. Vad kan det handla om? En timma? Det brukar finnas en större skillnad i pris ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden i fart mellan en OE32 och en modern, snabbare båt är ju inte så stor. Vad kan det handla om? En timma? Det brukar finnas en större skillnad i pris ...

Skillnaden är liten i hård vind, men enorm i lätt vind. Långkölade tunga båtar har sina fördelar, lätta snabba sina. Att vifta bort det ena eller andra... tja, jag ser det som att avfärda en snygg, snabb bil för att den inte lastar lika mycket som en 745:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, peter, så frågan man måste ställa sig är, åka fort med lätt last och fullt fokus, eller tung last, lugnt och avslappnat i alla väder?? Svårare än så är det inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, peter, så frågan man måste ställa sig är, åka fort med lätt last och fullt fokus, eller tung last, lugnt och avslappnat i alla väder?? Svårare än så är det inte....

Finns ju lika många svar som det finns personer... speciellt om frågan ställs, segla trögt och tungt i lätta semestervindar, eller kunna se en större del av skärgården utan att behöva starta motorn?

 

Vad jag försöker säga är, var båt har sin plats. Skulle jag ut på öppna haven kanske jag skulle valt en OE32, men inomskärs under högsommaren är den ofta rätt trist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig helt och fullt Peter!

Ts frågar om lämplig båt för överfarter till Bornholm, Gotland, Öland, massa öppet vatten, Bornholmsgattet, Torhamns Udde, Ölands Södra Gotland, är vatten som passar OE 32 som hand i handske, men själklart blir det segt att segla inomskärs till Tjärö.....    

Men med OE 32 kan du segla till Bornholm och tillbaka över helgen utan att oroa dig för väder och vind om du utgår från Karlskrona.........

 

Jag tycker också det är kul att segla lätta snabba båtar, men med tre barn ombord och målet är en del överseglingar, då  hade jag valt långkölat.

 

Däremot säger jag inte att det är rätt val för alla.......det har du helt rätt i Peter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle hellre då satsa mina slantar på en Vagabond eller liknande som både är långkölad, men samtidigt inte så underriggad som en OE32:a och liknande. Segel kan man alltid minska på en båt med rejäl rigg om det blåser upp, men det går inte att öka seglen tillräckligt på en båt med liten rigg i lätta vindar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte vara fel heller..... , sen funderar jag lite på vad som händer med vindarna och vädret. Tycker vi haft få dagar med riktig lätt vind de senaste två säsongerna, kanske inget man kan dra slutsatser av, men jag är nog inställd på att vi kan få betydligt fler extrema vädersituationer även sommartid framöver. Jag trivs med båtar som går som tåget även i kulingvindar, och nöjer mig med att de flesta båtar är långsamma inomskärs, där kan man köra motor.

 

Men vi är alla olika,  så det blir ju upp till TS att fundera på vika argument som passar för honom och hans familj.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har seglat i Stockholms skärgård i ett dussin år och på västkusten i 35 år.

 

I Stockholm blev det nästan bara inomskärs och nån enstaka avstickare till Åland när det var säker väderprognos. Vi hade långfärdsjolle som passade bra i platta vatten. Längsta seglingen var till Vänern.

 

Tre år i Stockholm seglade vi Maxi 77 liksom även i Göteborg i många år. Tolv år har det blivit med Forgusen nu.

 

Totalt sett har vi alltid varit nöjda med våra båtar och anpassat oss till dem. Jollen var inte nån säker båt och med ettåring ombord hade vi alltid släpjolle efter båten.

 

Nackdelen med Maxin var egentligen bara utomskärs i bidevind där den blev väldigt obekväm. Den platt bottnen fick allt att skaka och det skvätte väldigt upp i sittbrunn. Oftast seglade vi Maxin inomskärs och vid gott väder över till Norge och Danmark. Hon gick fint på undanvind och kändes aldrig osäker.

 

Med den tunga Forgusen blev komforten bättre på bidevindsbogarna och vi vågade ge oss ut på lite längre färder på Nordatlanten när väderprognosen var någorlunda god. En resa till Shetland, England via Kielkanalen hade vi inte vågat med Maxin med de flesta lite större båtar. Viktigare att kolla vädret men blir det miss därvidlag är mycket värt med en båt som håller ihop och sköter sig bra med automatstyrning. En familj kan ha svårt att klara ett par dygn vid ratten så det är en viktig detalj.

 

Som en sammanfattning av våra erfarenheter kan jag säga att man anpassar sig till båten och säkerhet kan fixas med räddningsflotte och komfort får man överse med.

 

Har man inte bråttom föreslår jag en båt som har tyngd och som går att kryssa med utomskärs. Långkölat eller inte kan diskuteras. Bra manövrering i hamn kan övertrumfa slingerfri gång.

 

Du har alltså väldigt mycket att välja bland och jag önskar lycka till med att hitta rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En högst personlig uppfattning är att de enda som egentligen vågar sig ut i riktigt fulväder med en lätt, snabb båt är kappseglarna.
I somras lämnade vi Lustholmen i Härnösand i 13 m/s i vår IF tillsammans med några moderna och säkert jättesäkra båtar i 30-35 fotsklassen.
När vi kom ut runt ett antal skydande öar så hade det ökat (I efterhand har jag fått uppgift om 16-18 m/s) Den stora Bavarian bangade och vände in i Härnösand. Troligtvis INTE beroende på att den "inte klarade vinden" sannolikt för att båten kändes svårseglad.
En annan, Såg ut som en Hanse runt 30'' gjorde samma sak. Troligen av samma anledning.
Vi tog ett rev i storen och drog över den dokumenterat jobbiga Åvikebukten (Vågstrut som erbjuder sjögång från alla håll)
Vi hade sällskap med en båt. En Forgus 31 med en barnfamilj ombord.
Jag är övertygad om att de två som gick tillbaks till "Härna" absolut hade klarat överfarten väldigt tryggt men att de mer "livliga" båtarna känns jobbigare när det piper i.
Jag har varit med som besättning på både en Dominant 95 och en First class i busväder och kan bara konstatera att dom kräver mer passning och aktivare segling. Sen blir komforten i IFen faktiskt att föredra när vågorna börjar på att vara några meter och det piper i uppåt 18 m/s.
De garvade kappseglarna föredrar nog en skojigare båt i alla väder. Herrejisses vad läckert det såg ut när jag såg en First class 10 plana över fjärden för några somrar sedan (Den gången var jag tyvärr inte med) eller när vi blev omseglade av en Comet 26:a i somras. Det kändes som vi stod stilla på undanvinden när dom susade förbi som en Comet med bogsprut!
Å andra sidan så sa en i besättningen på Cometen att han varit nära att få bromsspår i kalsingarna flera gånger den dagen!  :P 
Tyvärr har jag aldrig upplevt en planande kölbåt. Men det ser förbaskat mäktigt ut!

Redigerad av Janken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du beskriver det fantastiskt bra Janken! De lätta snabba båtarna är fantastiskt roliga att segla, men betydligt mer krävande när det blåser på ordentligt. If, OE32 Marieholm 32  o massor av andra kan säkert upplevas som tråkiga och tröga i många lägen, men i grov sjö och hård vind är de fullt hanterbara av en liten besättning även om familjen är med ombord.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marieholm 32  och 33 eller fortissimo som de också heter är ju ett annat alternativ, men det finns massor att välja på, bara att leta runt, hitta rätt båt till rätt pris. Seglingar till Bornholm med stopp på Christiansö är fantastiska upplevelser, och fler borde våga sig på det.  Att ta en tur till Utklippan oavsett väder är ju en annan upplevelse som funkar bra med ett sådant alternativ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer också. Räcker det att segla fina dagar och dra hem så fort det blåser upp lite så är naturligtvis den moderna båten perfekt. Ser man till tillryggalagd distans över en sommar så vinner nog oftast de tyngre, äldre båtarna. Det är bara att titta i hamnarna.

Det finns olika båtar och man ska välja den typ som passar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med så många svar. Smaken är som baken men för mig blir det tungt och långsamt för tillsammans med den tänkta besättningen blir det tryggast. Hade vi varit mer garvade och erfarna så hade det kanske blivit annat. Oe tilltalar mig, men så gör även Forgus 31. Tyvärr ligger det inga 31 or ute nu så man kan åka och titta.

Mvh Platon ( Kustskepparexamen klar ikväll :-? B-))

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med så många svar. Smaken är som baken men för mig blir det tungt och långsamt för tillsammans med den tänkta besättningen blir det tryggast. Hade vi varit mer garvade och erfarna så hade det kanske blivit annat. Oe tilltalar mig, men så gör även Forgus 31. Tyvärr ligger det inga 31 or ute nu så man kan åka och titta.

Mvh Platon ( Kustskepparexamen klar ikväll :-? B-))

Delar din åsikt om tungt och långsamt när familjen ser ut som din. Hoppas det gick bra med kustskepparen, uppskrivning ikväll eller?

Grabben håller på med sin men skriver upp till våren någon gång, min skepparexamen är från -83 när jag var tonåring.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser och läser i tråden, men ser inga rekommendationer att välja en modern, planande och lätt båt vilket det argumenteras mot. Däremot har jag rekommenderat att välja en med ordentligt med segel som inte blir trög i de lätta vindar som ofta regerar under semestermånaderna.

Skulle personligen kika närmare på en Omega, OE36 eller liknande. Funkar både på öppet hav och i skärgård, och är väldigt o-extrema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kul med så många svar. Smaken är som baken men för mig blir det tungt och långsamt för tillsammans med den tänkta besättningen blir det tryggast. Hade vi varit mer garvade och erfarna så hade det kanske blivit annat. Oe tilltalar mig, men så gör även Forgus 31. Tyvärr ligger det inga 31 or ute nu så man kan åka och titta.

Mvh Platon ( Kustskepparexamen klar ikväll :-? B-))

Delar din åsikt om tungt och långsamt när familjen ser ut som din. Hoppas det gick bra med kustskepparen, uppskrivning ikväll eller?

Grabben håller på med sin men skriver upp till våren någon gång, min skepparexamen är från -83 när jag var tonåring.....

 

Jodå, det blev godkänt ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är också 5. Två vuxna och tre barn 4 år, 7 år och 10 år. Vi valde Bavaria 30 just för lite extra komfort och utrymme samt jag ville ha ratt samt rullstor och rullfock gör den busenkel att segla. Enda vi skulle behöva är en extra hytt och mera stuv (på semesterveckorna) men man kan inte få allt. Den här duger bra för oss och rekommenderas. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid tre fot till-behov. Alltid.

Inte när det ska vaxas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olle Enderlein (OE) har ritat fler bra båtar. Jag har seglat med mina nu äldre barn i många år, men köpte en HR312 för några år sedan när familjen fick tillökning med en ny liten gast. Det kändes då inte helt tryggt att segla på öppet hav utan reling och mantåg, även om båten vi hade tidigare kändes trygg och vuxen för sin storlek. Jag var helt inställd på komfort och trygghet, men mindre fart och seglarglädje - men ack vad fel jag hade. HR 312 är självklart ingen racer, men den seglar mycket bra och är rolig att segla. Den gör absolut bra ifrån sig i farlederna. Den har halvlång köl med delat lateralplan, vilket skulle kunna ses som det bästa av två världar (långköl/fenköl). Lys 1,08. Har varit ute 8 timmar i storm på landsortsdjupet och då kändes hon helt trygg och gick torrt. Hon klyver sjöarna majestätiskt och på sedvanligt OE-sätt sitter man väl skyddat i den kringbyggda sittbrunnen. Prisbilden är bra och om bara teakdäcket är ok så får man fantastiskt mycket båt för pengarna. Inredningen är bekväm och har en unik finish, men man kanske inte skall vara över 1.85 lång för full ståhöjd. Kanske ett alternativ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Alltid tre fot till-behov. Alltid.

Inte när det ska vaxas!

 

Att vaxa är inget behov...... vissa anser att det är rent snobberi..... :D

Visst är det vackert med välskötta och blanka båtar, mer lättskött blir det också....   men skönt att slippa, börjat titta efter välseglande alubåtar, som är omålade.....för minsta möjliga arbete ......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...