Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
ChrisE

Tips på huvudbrytare?

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar om någon på forumet kan tipsa om bra och prisvärda huvudbrytare. De bör vara gastäta och ha kontaktytor som släpar mot varandra. Det behöver bara vara av/på funktion.

Tack!
ChrisE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

250A räcker, men jag är tveksam till att de föreslagna brytarna har kontaktytor som släpar mot varandra. Tycker det ser ut som modeller där kontaktytorna bara pressas mot varandra.

 

Rätta mig gärna om jag har fel.

 

/ ChrisE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste kontaktytorna släpa mot varandra?

 

Brytaren från Roca kostar bara 249kr på hjertmans.

 

Hella brytaren är gjort av synnerligen rostbenäget material, jag fattar inte varför båthandeln säljer den, mekansikt sett är den robust och bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

välj en brytare med så kraftig fjäder som möjligt, så att brytningen sker så snabbt som möjligt för att förebygga gnistbildning/svetsning.

 

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt brytare från Blue Sea Systems på de tre senaste båtarna ( där jag självklart byggt om systemet själv ) Lite dyrare, hundralappar dyrare än de enklaste brytarna.

 

Sedan ang bilden ovan, med en nyckel i plast?

OM det verkligen blir en kortis så kommer det ev att bli varmt inne i brytaren… ev så varmt att en dålig plast kan börja att smälta ner? Vet inte om det är så dålig plast numera eller om det är en skröna….   men jag skulle själv aldrig våga ha en brytare med nyckel i plast. Känns helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkligen ingen skröna att nyckeln smälter, har varit med om det några gånger vid felsökning!

 

Jag tror att TS vill ha en brytare med ett vred typ 0-1-1+2 vilket är en modell som jag inte kan förorda.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvingades akut byta en av mina gamla huvudströmbrytare då porslinet sprack då jag skulle lossa en anslutning. Enda stället som hade öppet just då var Biltema ,så det blev en sådan se bild för 299kr (klarar 250A eller 2500A några sekunder)

Återstår nu att se om den klarar livet ombord !  (Känns hyvsat gedigen som ny iaf)

 

 

post-97687-0-21276900-1412984061.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste kontaktytorna släpa mot varandra?

 

Brytaren från Roca kostar bara 249kr på hjertmans.

 

Hella brytaren är gjort av synnerligen rostbenäget material, jag fattar inte varför båthandeln säljer den, mekansikt sett är den robust och bra.

 

Nja, ifall kontaktytorna gör en litet malande sidorörelse vid tillslag skaver detta automatiskt bort korrosionstillväxten efterhand!?

Har själv sen länge en snarlik huvudbrytare som den Oldtimer visade i bild ovan, den består av ett löst mellanbleck** som landar "rakt ner" på de två bultarnas flata överdel. Man får därmed dålig "skavfaktor" vilket innebär att man måste slå av/på desto ihärdigare för att uppnå bra kontakt.

Min dynastart drar normalt endast 55 ampere men likafullt måste jag "gymnastisera" min gamla brytare s.a.s. i tomme emellanåt för att hålla den i skick, så skavfaktorn verkar vara för låg.

(Rocas variant tycks ha förtenta bultar till skillnad mot min vilket måhända hjälper korrosionsmässigt, men strömstyrkan kan vara riktigt hög och "ren" koppar (eller ännu hellre silver*) leder ström bäst och ger därmed minst värmeutveckling.)

Haha, blev litet nördigt men jag förstår och instämmer alltså i TS önskan så jag eventuellt kan slippa detta gymnastiserande i tomme. Eller ens pilla isär brytaren och blankpolera kopparytorna årligen.

*) Massivt silver är dyrt och förekommer nog bara hos smärre reläers kontakter, dessutom är dess korrosionsegenskaper inte ideala. Guld (tunn plättering) är nog bäst vad gäller korrosion, men det leder å andra sidan ström något sämre. Metallers smälttemp i en överhettad kontaktyta avgör nog också. Ett annat allmänt förekommande sätt att undvika korrosion i elektronik vore att fylla brytaren med kvävgas vid fabrik men varken Roca eller annat fabrikat har denna lösning mig veterligen, troligen för att gasen ändå läcker ut efter litet slitage??

**) Hur smart är det egentligen, brytaren innehåller ju i praktiken två seriekopplade interna brytare? Mellanblecket borde väl ha en permanent och lättrörlig flät-anslutning till den ena av de två anslutnings-bultarna likt många reläers kontaktarmar. Varför onödigtvis ha två potentiella spänningsfall i serie vid höga strömstyrkor där varje milliohm/ tiondels volt räknas??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker som Thomas-1.
Jag tänker, lite oxid på kontaktytor som trycks mot varandra sitter kvar = spänningsfall,
lite oxid på kontaktytor som släpar mot varandra lossnar = mindre spänningsfall.

Rätt / fel / spelar ingen skillnad??

 

Och det ska absolut inte vara av typen 0-1-1+2, rent och snyggt av/på minskar risken för misstag och konstigheter.

 

/ ChrisE
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En högklassig brytare har material i kontaktytorna som inte oxiderar.

 

öppnade en 25 år gammal brytare av hög klass kontaktytorna såg ut som nya!

har alldrig sett någon med vridfunktion, med endast på och av.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blue Sea är min hovleverantör när det gäller brytare och releär. Har aldrig haft broblem med dem. Väl tilltagna dimensioner fysiskt och elektriskt. Titta bara på Cranking Ratingen på den här:  https://www.bluesea.com/products/9003e/e-Series_On_Off_Battery_Switch

 

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...