Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
klarrej

Klättra upp i masten

Rekommendera Poster

Har en båtsmansstol och skall klättra upp i masten själv. Vet att man kan göra detta genom att använda sling med nån knop som vi körde oss i militären, sen finns det ju klassisk klätterutrustning för bergsklättring. Men finns det inget enkelt att köpa i Sverige? Typ mastclimber som jag sökte fram på Google..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en variant "Topclimber" http://www.arolyth.se/txtc.html

Tyvärr lite dyr (2.995:- på postorder). Men "om livet ska hänga på en tråd" så ska det nog vara lite kvalitetskrav på låsanordningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg den också, men som du säger är den väldigt dyr. Då kan jag lika gärna köpa replås på en klätter butik.

Fast man kanske får köra den gamla hederliga prusik knuten.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket håller en liten mast för egentligen? För att inte tala om fallen?
Genom att dra med en hand i akterstaget kan jag ju böja masten betydligt, så den känns väldigt vek. Är det inte säkrast att använda en mastkran och ta ner masten för att fixa det som ska fixas, eller köra fram till en bro i lämplig höjd och utföra arbetet från "fast mark", så att säga?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att om mast och fall håller för en person på 90 kg, om de håller för vind på 10-15 m/sek i seglen.

Men det är ju helt klart att man tänker nör man skickar upp en person i masten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Masten håller nog men se till att ha minst två fall.  Jag blev upphissad i in Vega.... lite över spridarna bara men rätt högt fall hade det kunnat bli. Sommaren därpå, när jag hyrde ut båtet gick storfallet, sammas om jag använde, av vi första turen.
 

Såg nån göra så att dom hade ett fall med öggla för ena foten, en för båtmansstolen.

Fotfallet sträckt och näet lite böjt. Fäst. Ställ dej upp samtidigt som du hissar båtmansstolfallet, lås. hissa "fotfallet", lås, ställ dej... osv. Om ett fall går av så har du ändå hjälp att hålla dej uppe. Självklart håll en arm, rem eller dyl runt masten hela tiden.

Eller skaffa en riktigt kraftfull drönare.. =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tänka sig att man skaffar en vanlig stege, och fäster flera rejäla repslingor runt stegen och masten, jämnt fördelat nerifrån och upp hela vägen, så att stegen inte kan falla bort från masten i nån riktning. Kombinerat med en gummimatta under stegen för stabilitet, plus nån som håller. Sen hakar man fast sig omväxlande med två säkerhetslinor medan man klättrar upp. Då skulle nog till och med jag våga mig upp i vår ca 7 m långa mast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans finns det en attiralj att köpa som består av en lång rad fotsteg gjorda som trekantiga byglar i rostfri kraftig rundstång (diam 8-10 mm) och som sitter ihop med rep med c:a 40 cm avstånd och har travare i ena änden. Man trär in travarna i storseglets liränna och hissar 'repstegen' med storfallet. Sedan är det en lätt match att klättra upp i masten. Jag vet ingenting om pris eller var den finns att köpa. Någon som vet mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tänka sig att man skaffar en vanlig stege, och fäster flera rejäla repslingor runt stegen och masten, jämnt fördelat nerifrån och upp hela vägen, så att stegen inte kan falla bort från masten i nån riktning. Kombinerat med en gummimatta under stegen för stabilitet, plus nån som håller. Sen hakar man fast sig omväxlande med två säkerhetslinor medan man klättrar upp. Då skulle nog till och med jag våga mig upp i vår ca 7 m långa mast.

 

Närmaste klättringsbara mastkran finns i Valbodalens småbåtshamn i Lysekil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man trämast är ju stolpskor det självklara valet. Jag som inte gillar höjder skulle anlita en bekant som jobbat som arborist i många år. Han påstår det är en barnlek att klättra med prusik/blake. Vid tillfälle ska jag syna det påståendet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde ju prusik i militären, men det va ju några år sedan. Bara att sätta igång och testa igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog ändå att man ska vara två personer för att klättra i en mast, gärna tre?

Skälet är att om, jag säger om, du får strul med utrustningen, knutar eller vad som helst däruppe så har du mindre möjligheter att fixa till det. Eller få mer verktyg upphissade...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man trämast är ju stolpskor det självklara valet. Jag som inte gillar höjder skulle anlita en bekant som jobbat som arborist i många år. Han påstår det är en barnlek att klättra med prusik/blake. Vid tillfälle ska jag syna det påståendet. 

 

Fast man bör nog ha speciella stolpskor. 

 

Jag sparade ett par helt nya, oanvända stolpskor, som föll för åldersstrecket vid besiktningen - för privat bruk. De stolpskorna är dessutom ställbara för olika grovlekar på stolpar.  Det skulle nog inte va nåt större problem att klättra upp i en aluminiummast med dem. Det skulle nästan bli lika fina hål i aluminiumet efter de sylvassa piggarna som det blir i trämasten - men de tränger nog inte lika långt in som i trät.  :wacko:

 

Skall man klättra upp en en mast själv, så får det nog va i yttersta nödfall. Ligger båten i hamn så kan det aldrig bli yttersta nödfall.

 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant på den 'repstege' jag sett:

http://www.captfklanier.com/articles/art38.html

En annan variant på hjälpmedel:

Som tidigare nämnts skall man alltid vara minst 2 personer som hjälps åt med detta!

Har något liknande ombord som följde med båten men jag har aldrig satt mig in i hur den fungerar men det där såg ju smidigt ut så det blir till att prova.

Nu menar jag easy climb som visades på videon.

Nackdelen är väl att man måste vara två.

Redigerad av Skoter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...