Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Nybbe79

Vinterkonservering av en Yamaha 115hk- 2010

Rekommendera Poster

Hejsan.

Ska lämna in motorn imorgon på service och undrar om jag ska be dom konservera motorn innan vintern (ska stå i ett kallgarage)

Har pratat med några och det råder delade meningar, vissa säger att det kan bli problem att få igång motor till våren.. hur gör ni?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigast är att bränslesystemet blir hanterat rätt, fuel stabilser inkört i god tid och ångseparatorn dränerad. Cylindrarna ska foggas enligt Yamaha men många "tycker" att det inte behövs. Jag foggar, ser ingen anledning att chansa på en sån skitsak som vare sej tar tid eller kostar några summor. Startar på våren upp med fjolårsstiften och sätter i dom nya när fogging-oljan är urbränd. Det blir inga problem att få igång motorn, då är det nåt annat som är fel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret Jarb, ska be grabbarna som ska serva motorn att konservera den också. Det är en auktoriserad Yamaha verkstad så dom borde väl veta vad som ska göras..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ber alltid Yamaha verkstaden vinterkonserva min motor trots att den står inne varmt. Kanske är överkurs men det känna alltid bra att veta man gjort det. Nu vet jag iofs inte vad de gör för något men det brukar kosta under 1000 lappen extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Fiskar upp tråden igen, har nyligen köpt en båt med en Yam F115 -07 och funderar på Ångseparatorn. Är van vid äldre tvåtakt utan dessa krussiduller... jag har inte lyckats utröna var den sitter, det närmaste jag kan komma är bakpå topplocket bredvid bränslefiltret sitter en rund dosa som ser ut som en större snusdosa av fabrikat Mikuni. tycker dock att det verkar vara mer en bränslepump. Kan inte heller se någon dräneringsskruv eller likn.

 

Någon som har bättre koll än mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Den har suttit på sidan av motorn (babord sida) på mina Yamahamotorer.

Det är en spårskruv som har en genomskinlig slang under sig.

Lossar man på den skruven, så rinner bensinen ur ångseparatorn ur.

 

På den motor jag har nu, F225F så måste jag även lossa på en slang ovanför för att allt ska rinna ur.

 

Ska se om jag hittar en bild på detta.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste man ha spolmuff till drevet när man kör den på land eller funkar det att koppla den till genomspolningsanslutningen man har upptill ?  kommer vattnet till impellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren. Jag sökte på Youtube igår efter att jag lagt in frågan på MG, jag sökte på draining the vapor separator yamaha f115, överst på listan kommer en liten film med en kille som utför manövern på en 90hkr 4t. Han visar klart vad det handlar om och jag fick en bra förståelse för vad det är jag skall kolla efter och göra. Nu skall man bara ha lite tid att åka till båten...

 

När det gäller spola motorn med eller utan muff skulle inte jag chansa på att köra utan muff, det är en enkel sak och muffen kostar inte många kronor och kan användas i många år framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite, har bytt bränslefilter efter tank och bränslefilter i motorn och tömt ångseparatorn på en yamaha 115 från 2007, tänkte vänta med att fylla systemet igen till våren, när man återfyller filter och ångseparator så antar jag att man trycker på blåsan och samtidigt luftar vid ångseparatorn till de i te kommer någon luft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...