jongro 0 Postad 9 September , 2014 För någon vecka sedan så lade min startmotor i VP 2002 av. sannolikt solenoiden men när jag väl demonterat en hel vägg för att överhuvudtaget komma åt att kika på startmotorn så ser jag att kylaren läckt sjövatten över startmotorn som börjat rosta. Känns som att man skulle göra ett lite större jobb nu när motorn är åtkomlig. Säsongen är slut p.g.a. massa andra orsaker med uppbokade helger så ingen stress att ordna detta En tanke var att ta allt på land istället i lugn och ro. Inga större problem att få båten till upptagningsplatsen utan maskin. Ligger precis bredvid kran och upptagningsplats. Men hur konservera om motorn inte går? Är det möjligt att konservera motorn med en extern pump istället? Min tanke var i så fall att ta ur impellern och se till att det huset tömms. Eller kan det vara ett alternativ att ta bort själva impellern, skruva på locket, och sen välja att koppla in på samma ställe där slangen från drevet ansluter? Sen koppla in en slang i systemet som då flödar in glykolblandningen i kylare och avgassystemet. Tänker jag galet här? Någon med erfarenhet? Ett annat alternativ är ju att veva igång motorn manuellt. Tyvärr har maxi 999 batterierna i motorrummet så veven kan inte snurras utan tar i batterierna :-(. Helt vansinnig lösning. Det är originalutförande. Men många har flyttat sina batterier varav detta kan vara en anledning. Men visst kan man ta bort startbatteriet och köra igång den då? Som jag ser det behöver inte motorn något batteri där. Generatorn kommer bara att ladda ett av förbrukarbatterierna som inte står i motorrummet. Alla pumpar drivs av motorn som jag tolkar det hela. Ett annat alternativ är att korta veven så att den går fri. Tror man klarar sig med ett lägre moment. Suck. Oljan är ett annat bekymmer men kanske ingen katastrof om det tas i samband med sjösättningen istället. Jag är ganska ny på detta men vet att det finns många kunniga. Hälsningar, Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 10 September , 2014 Är den färskvattenkyld antar jag att det går en rem till sjövattenpumpen. Häkta av den och kör pumpen med en borrmaskin, antingen via muttern på remskivan eller om det inte går med ett löst remhjul på borrmaskin och en rem (kan vara svårt att få den ordentligt spänd dock. Att handveva motorn så att pumpen snurrar fort nog tror jag inte går. Då är det bättre med en extern elpump. Alternativ använda moder natur, alltså gravitationen, och hissa upp dunken med glykol i masten och ha en lång slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 September , 2014 jag ser redan TS fråga till våren, "det är vatten i oljan ?" att bara fylla vätska i maskinen utan att den är igång funkar inte, avgaslangen kommer att fyllas tills vätskenivån kommer upp i limpan någon avgasventil är alltid öppen där kommer vätskan rinna in, för att sedan sippra ner i oljetråget. samma fenomen kan uppstå i sjön om maskinen är svårstartad och man får "mala" med startmotorn. det är alltså avgaserna som blåser ut vattnet från slangen så nivån inte blir för hög. kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 279 Postad 10 September , 2014 Hej. Tappa ur sjövattensystemet ordentligt och låt det vara så. Det finns inget i det systemet som behöver glykol för rostens skull. Töm även ur avgasslangen. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 10 September , 2014 Vad menar du med att den lagt av? Stendöd eller vad? Kom problemen plötsligt eller blev det en gradvis försämring? Har du provat att knacka på den för att se om den, i vart fall tillfälligt, vaknar? Jag hade en Ford en gång för länge sedan där jag av och till (typ varje vecka) fick ta en hammare och banka på startmotorn för att den skulle vakna. Oftast räckde det med kortänden på träskaftet mot solenoiden. Om något börjat kärva kanske lite lätt våld kan fungera tillräckligt bra för att du ska kunna starta motorn för konserveringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 September , 2014 Värmeväxlare? Den kan vara känslig men jag vet inte hur det ser ut på din motor. Och rådet ovan att tappa ur "avgasslangen" är nog lättare sagt än gjort. Tror det rådet gäller ljuddämparen och ev fickor? I vart fall på min båt sitter allt med precision, för att få loss slang så måste jag lossa två ljuddämparefästen och massor av slangklämmor. Så för mig skulle det vara klart mindre jobb att demontera startmotorn, köra in den till någon som är duktig på att se om motorn i sig är paj eller bara solenoiden. Sedan montera igen. Det spelar ingen roll om båten redan är uppe, du kan köra på land med glykol. Då får du kanske också lägga på en värmare mot motorblocket så kan du hetta upp lite för att få oljan mer rinnande - så du kan byta. Brukar man inte säga att ren olja gör mer nytta på hösten än på våren? Så gjorde jag i vart fall ett år när jag tog upp väldigt sent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 855 Postad 11 September , 2014 Du kan även varmköra motorn på land genom att cirkulera kylvattnet. Sätt ett kärl vid kylvattenutsläppet/avgasutsläppet så att du kan fånga upp vattnet. Fyll kärlet med vatten/glykol. (Kan ju vara lämpligt att börja med att köra färskvatten och sedan byta till glykolblandning.) Koppla på slangen vid kylvattenpumpen. Starta motorn och kontrollera att kylvattnet cirkulerar. Varmkör. Byt olja. Kör en stund till så att den nya oljan sprids i motorn. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 860 Postad 11 September , 2014 Öppna där det går och sug ut med våtdammsugare, det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 September , 2014 Du kan även varmköra motorn på land genom att cirkulera kylvattnet. Sätt ett kärl vid kylvattenutsläppet/avgasutsläppet så att du kan fånga upp vattnet. Fyll kärlet med vatten/glykol. (Kan ju vara lämpligt att börja med att köra färskvatten och sedan byta till glykolblandning.) Koppla på slangen vid kylvattenpumpen. Starta motorn och kontrollera att kylvattnet cirkulerar. Varmkör. Byt olja. Kör en stund till så att den nya oljan sprids i motorn. Mackey men Mackey TS fick ju inte startmotorn till att fungera...... Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 855 Postad 11 September , 2014 (redigerade) Ja, jag vet. Det var ett svar - en fortsättning - på Funkis inlägg precis före mitt. Edit: Borde kanske tagit med nedanstående från början. Mackey ... Så för mig skulle det vara klart mindre jobb att demontera startmotorn, köra in den till någon som är duktig på att se om motorn i sig är paj eller bara solenoiden. Sedan montera igen. Det spelar ingen roll om båten redan är uppe, du kan köra på land med glykol. ... Redigerad 11 September , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jongro 0 Postad 11 September , 2014 Tackar för alla goda råd och tips i detta ämne. För närvarande så är jag inne på att försöka starta motorn med handveven. Antingen låter jag en mekanisk verkstad modifiera min vev eller så har jag en med kortare moment på gång via annons. Om det inte skulle fungera så har jag ju många bra tips från denna tråd hur jag skulle kunna gå tillväga för att klara vintern på ett säkert vis. Någon som har erfarenhet direkt från VP 2002? Jag tycker att det ser ut som att hela kylpaketet måste avlägsnas för att man skall kunna demontera startmotorn. Någon som kan bekräfta detta. Jag har provat med att bruka en del våld med en hammare på solenoiden för att den skall läka temporärt. Utan framgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser