Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
TjippmanTjotta

Vinterförvara i vattnet?

Rekommendera Poster

Hej!

Inte så mycket skrivet här på MG om för- och nackdelar med att låta båten ligga kvar i sjön över vintern, så jag vågar mig på att starta en tråd...

Alltså...vår båt, en 36 fots Malö, Anno 1976, har det två senaste vintrarna fått ligga i vattnet. Först i östersjövatten i södra Danmark, den senaste vintern vid stadskaj sötvatten i kanal i centrala Frankrike (där det otroligt nog ingick fri el hela vintern, så jag kunde hålla båten torr och frostfri mha. 2 st el-element). Isbildningen på båda dessa platser var minimal.
I våras seglade vi hem henne efter påmastning i Travemünde där skrovet samtidigt tvättades med HT och befanns vara helt OK.
Nu erbjuds hon vinteride i vattnet här i Stockholm, med en betydligt tuffare vintermiljö, så man undrar ju...

 

  • Mot tillägg erbjuds strömvirvlare (isfritt). Är det egentligen viktigt?
  • Vi ligger i skyddat varv så isrörelser och skav mot båten torde bli minimalt
  • Blir det mer kondens inombords? ("kalla väggen" när det blir vattentemp mot undervattenskrovet ochdärmed risk för kondens, eller blir kondensen minimal i den torra vinterluften?id v
  • Jag kan inte värma med El då priset är 2 Kr/kwh. Får bli 3 st hinkar med Granngårdens säckar med KalciumKlorid (heter det så, den aktiva substansen i "Torrbollen"). Skall alla dynor och tyger förvaras på torr plats? (innihellvitte många, dvs. massor av transportjobb som jag avskyr...)
  • I år har vi inte haft tid med båttvätt mot havstulpaner, så jag antar att den eventuella kampen mot påväxten får ske i vår?
  • Vintersäsongen i vattnet är kort, 15 Okt -- 15 April, dvs. segelsäsongen "förlängs" till ett helt halvår, vilket jag ser fram emot!!!

Ja, lite blandade funderingar alltså, och Skeppar'n mottager tacksamt goda råd och tips vid vinterförvaring i sjön!!

 

Båthonnör!     /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju haft båten i sjön ett antal år - längst i väster i Bohuslän.

 

Alla vintrar - utom i år - har jag fått låna en mycket skyddad plats längst in i hamnen. El har jag köpt av platsägaren, som har sin sjöbod intill. Jag har särmätt den strömmen jag förbrukat och betalat vad den kostar och då räknat med delar av den fasta avgiften. Det blir ca 2 kr/kwh. Nu har jag inte betalat nåt för platsen så det har ju varit billigt ändå.

 

I princip har det ingen betydelse att ett plastskrov fryser fast .- speciellt inte såna båtar som var byggda på 70-talet, när plasten var billig.

 

Det farliga är om det kan bli ett stort isflak som kan komma på drift. Det hände mig en gång på 1980-talet. Det stora och lösa isflaket trycktes mot båten av den starka vinden och skar bl.a. av rodret på häcken plus en del andra skador.

 

Eftersom jag har haft värme i båten, har den aldrig riktigt frusit fast. Dessutom går stora delar av samhällets dagvatten ut längst in i hamnen och sveper förbi min lånade vinterplats, vilket gör att så snart det börjar våras så tinar isen snabbt runt båten.

 

Har en dränkbar länspump som jag använt för att tina loss en fastfrusen bohusjulle. Våren för ett par år sen tinade jag akter om min båt så att jag kunde vända och bryta mig ut till fritt vatten. Skulle ut på en jobbrelaterad tur och isen ville aldrig gå. När jag väl fått brutit en ränna ut, gick isen i den inre delen av hamnen väldigt snabbt.

 

Jag har Svenska sjö idag och hos dom uppfyller jag inte de krav som de ställer. Funderar på att byta till Pantaenius som har lite andra krav.

 

Är i båten och grejar en hel del på vintrarna. Denna vintern har jag legat kvar på min ordinarie plats och inte haft tillgång till el för uppvärmning utan kört en hel del med dieselvärmaren. Det hinner aldrig bli riktigt kallt i båten, så hur det blir med kondens vet jag inte.

 

Det där med vintersäsongen. Har varit ute i Januari de flesta åren jag haft den nuvarande båten. Isen har inte lagt sig förrän i början av februari nåt år. Det året jag bytte motor gjorde jag det i månadsskiftet januari/Februari. 

 

Den dan motorn var klar att provköras kom islägget. Det var på håret att jag klarade av att bryta mig in till vinterplatsen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hah!  -Tack toaen! för ditt raska svar som bl.a gav två viktiga aspekter:

 

  • Försäkringsfrågan...jag måste kolla av detta med vårt bolag Alandia
  • att det överhuvud taget inte verkar vara nån större märkvärdighet med båten liggande i vintervatten
  • Fuktfrågan olöst...hur skyddar man sig bäst, och blir det mer fukt i båten när hon ligger i vattnet?

Sak samma som för Toaen, första vintern låg vi i danska Nykøbing, i de inre delarna av en marina där stadens dagvatten strömmade förbi. Knappt någon isbildning alls.

 

Kvar återstår dock att försöka begripa hur du använde en länspump för att töa loss en infrusen julle.
Slog du sönder isen med länsen, eller...????

 

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kvar återstår dock att försöka begripa hur du använde en länspump för att töa loss en infrusen julle.

Slog du sönder isen med länsen, eller...????

 

/Thomas

 

Jag använde min 500 kr länspump precis som man gör med den mer än 10 gånger dyrare omröraren som man skulle kunna hålla din båtplats isfri med.

 

Det hårdaste jobbet var att hugga ett tillräckligt stort hål i isen för att få ner pumpen. Sen satte pumpen rotation på det något varmare vattnet och smälte isen underifrån. Skitenkelt - om man bortser från en del strul initialt.

 

Lat som jag är hänvisar jag till en färdig text med bilder. ;)  http://thallatha.blogspot.se/2010/03/vill-du-bada.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte själv haft båten i vattnet över vintern än men har läst i andra trådar och då brukar folk ta upp genomföringarna, dessa kan behöva ses över, hållas varma på något sätt, men överlåter det åt de med mer erfarenhet. Finns en tråd här..."bo på båt" eller liknande, den har mkt matnyttigt om saker som är bra inför en vinter i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och Hå!
Lustigt att den här tråden fått liv igen.
Men så här är det nu:
Nu ligger hon i plurret för den femte vintern i rad.
De två senaste ute på Djurgården i Sthlm.
Inga som helst problem, snarare färre, verkar vara betydligt mindre

kondens i båten (stabilare/varmare omgivningstemp jfrt med att stå på land?).
Vi har lagt Clas Ohlssons värmeslingor runt två feta genomföringar och investerade

i en extremdyr Casco omrörare (en vintergranne kör med en akvariepump för 250 pix,

min pump kostade 6.500 och drar 650 W men de flesta vinterdagarna på vår stora
flytbrygga har ingen omrörning alls. Verkar gå bra det också...skyddat läge, Hundudden, sthlm).
Dessutom köpte jag en mobilstyrd övervakare som drar igång omröraren vid stark kyl. Kan styra

manuellt eller temp/tid-kontrollerat övrig extravärme i båten SAMT en liten billig

wattmätare från Clas Ohlson, vilket var ett krav från båtklubben.
Vi har NOA-ställning på däck, båten täckt från för till akter. Riggen kvar inkl rullstor och genuarullen.
Ligger bredsides. mkt billigare än att stå på land. Förra vinterns elräkning = 2000 kr inkl viss ruffvärme.

Kan rekommenderas!

/Thomas
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...fast först i vår skall hon lyftas för inspektion och bottenvård.
Blir väl en chock, det!!! (fast tror inte det, ingen egentlig påväxt på rodret i a f)

/Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte själv haft båten i vattnet över vintern än men har läst i andra trådar och då brukar folk ta upp genomföringarna, dessa kan behöva ses över, hållas varma på något sätt, men överlåter det åt de med mer erfarenhet. Finns en tråd här..."bo på båt" eller liknande, den har mkt matnyttigt om saker som är bra inför en vinter i vattnet.

 

Var det denna!?

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/39849-projekt-bo-i-båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har inte själv haft båten i vattnet över vintern än men har läst i andra trådar och då brukar folk ta upp genomföringarna, dessa kan behöva ses över, hållas varma på något sätt, men överlåter det åt de med mer erfarenhet. Finns en tråd här..."bo på båt" eller liknande, den har mkt matnyttigt om saker som är bra inför en vinter i vattnet.

 

Var det denna!?

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/39849-projekt-bo-i-båt

 

 

Jaaa! Fantastisk läsning! :) Även om vi nu var lite sent ute... :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...