Parca22 11 Postad 10 Augusti , 2014 Hejhej, Jag har kopplat in en 100W solcell till min förbrukningsbank på 2x86AH batterier, tillsammans med en Maxpower regulator. Upptäckte precis att ett av batterierna kokade, lät som ett ordentligt bubbelbad inne i batteriet. Efter att ha kopplat bort kablarna solcell-regulator tystnade det tämligen snart. Vad kan detta bero på? Är detta inte anledningen till att man monterar en regulator? Och 48 000-kronorsfrågan: vad gör jag nu? Med vänlig hälsning, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 924 Postad 10 Augusti , 2014 Lämna tillbaks regulatorn och köp en annan. Eftersom den inte funkar som den ska, ska du kunna häva köpet och få pengarna tillbaks utan problem. Jag har en likadan regulator som funkar, men om du googlar påMaxpower site:maringuiden.sefår du troligen upp massor av trådar där problemet beskrivs och förslag på lösningar presenteras. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Augusti , 2014 Du hade haft mer fakta om du mätt upp spänningen över batteriet. Och temperaturen vid regulator samt runt batteriet. Det ljud du hör bör uppstå över ca 14,4V beroende på temperatur och kan vara en felaktig funktion men behöver inte vara det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 10 Augusti , 2014 Hej igen, Batteri/batterier 13,6V Solcell vid regulator 17,5. Med vänlig hälsning, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 10 Augusti , 2014 Glömde temp... Både battbank och regulator i förpiken, har varit öppet hela dagen. 25C? Fast det kanske inte var så Du menade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Augusti , 2014 Hej igen, Batteri/batterier 13,6V Solcell vid regulator 17,5. Med vänlig hälsning, Per De värdena verkar ju helt normala. Är du säker på att du mätt rätt och vid rätt tillfälle - dvs medans problemet pågick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 10 Augusti , 2014 Kopplade in igen. Fick samma effekt nu på kvällen. Mätte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 761 Postad 10 Augusti , 2014 Har mycket svårt att förstå varför ett batteri skulle koka vid en laddspänning på 13,6 V. Där får någon klokare komma in och svara. Hursomhelst skulle jag inte i första hand misstänka regulatorn då en laddspänning på 13,6 är helt normalt. Det problem som rapporterats med Maxpowern är att den gett för hög float-spänning, dvs den spänning som regulatorn matar batterierna med när den tycker att de är fulladdade. Detta verkar inte vara ditt problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 10 Augusti , 2014 Det är ju dessutom bara ett av batterierna! Och det bubblar järnet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 10 Augusti , 2014 Bubblar de i alla celler?vissa kanske är trasiga,koppla loss batteriet och mät spännninge då.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 10 Augusti , 2014 Det är ju dessutom bara ett av batterierna! Och det bubblar järnet... Jag tror att batteriet som bubblar är fel på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 10 Augusti , 2014 Som Bigfish skrev, kokar det i alla cellerna eller bara i vissa? Har du kortslutning i en cell blir spänningen för hög i dom andra och dom kommer att koka. Är batterierna gamla hade jag bytt dom och sett om problemet försvann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 761 Postad 11 Augusti , 2014 Och 48 000-kronorsfrågan: vad gör jag nu? Jag föreslår att du byter det batteri som bubblar! Maila mig så ska jag berätta vart du ska skicka de 48.000 kronorna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Augusti , 2014 Att jag frågar om temperatur beror på att alla moderna regulatorer för laddare eller solceller har en krets för att kompensera för temperaturen i batteriet/vid regulatorn. Enligt det jag läst kan det skilja upp till 1 Volt mellan minus fem grader och plus 33 grader. Jag frågade bara för att utesluta en felkälla. Elektroniken i regulatorer i allmänhet och maxpower i synnerhet är uppbyggda av ganska enkla kretsar ( billiga kan man säga, ska man göra något känsligt typ en kanon eller så använder man lite dyrare kvalitetsgrejer ) Det innebär att om MaxPower ger dig 13,6-14.0 i värmen så kan det vara helt normalt. Man väljer en laddkurva där det SKA bubbla en period under laddning eftersom det skakar loss det "klet" som sätter sig på blycellerna och drar ner kapaciteten. Just din regulator har fått kritik på två punkter av ilskna båtägare DELS så anser man att den s.k. FLOAT spänningen där batteriet är färdigladdat ligger för högt. Vilket ev kan förstöra ett batteri på lång sikt. DELS står det i manualen tydligt att MaxPower ibland ökar upp spänningen högre än de flesta andra regulatorer just för att bli av med allt klet? Inte alla batterier klarar detta ( säger båtägarna ) men å andra sidan kan du själv stänga av den funktionen.( det är en dipswitch under skalet, finns bild i manualen) Jag tycker spontant av det du mätt hittills att det förefaller normalt. Du bör nog mäta upp lite mer och speciellt när batterierna är urladdade ( det är då spänningen är högre och det kan orsaka bubbelljudet du hör... som ev kan vara en helt normal laddningssekvens ) Men batterierna får inte bli för varma, så varma att du inte kan ta på dem. Du kan också ha ett felaktigt batteri. Det är inte heller alltid kvalitetsgrejer..... Då kvarstår ett ev problem även om du byter regulator... är ju bra att veta om det är det ena eller andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser