Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
graninge67

Yamaha 40hp 2-takt

Rekommendera Poster

Hej!

Är nybliven medlem som hoppas på detta forums vishet!!

 

Har nu mest hela våren hållit på att försöka få en ca -93´s årsmodell av en Yamaha 40 hp att gå som den ska. Skulle så gärna vilja visa mina barn hur kul det är att åka vattenskidor nämligen :) .'

 

Motorn har stått i förvar i många år så jag förstod förstås att det skulle krävas lite jobb innan jag skulle få den att fungera, men nu är mina idéer slut! Motorn gick helt OK när den ställdes undan i väntan på att hitta rätt ersättningsbåt. Motorn är väldigt fräsch och jag bedömer att den gått max 80 timmar totalt. Motorn startar på en gång, varje gång jag provar, sen går den bra ca 15-20 sekunder, därefter börjar den gå ojämnt. Därefter tål den ingen gas, något den däremot gör om jag gasar upp den direkt. Om jag direkt efter start skickar i en växel och sticker så kan jag till och med få båten att plana innan den tappar kraft och går ner i en orolig tomgång. Om jag då stänger av motorn på tändningen så kan jag därefter göra samma sak igen och igen...

 

Mina åtgärder hittills är: Bytt bränslepump, stift, bränsleslang/blåsa, rengjort förgasarna tre gånger, gjort rent alla komponenter från bränsletank till förgasare, kopplat bort övervakningssystemet för oljeinblandningen, tagit kompressionsprov med jämnt/godkänt resultat, allt utan att hitta felet som spökar :angry:.

 

Från början trodde jag på ett bränslefel, nu är jag mest konfunderad och lite matt...

 

Kan något ha hänt med tändningsdetaljer eller elektronikboxen (CDI?) under förvaring?

 

Har någon av er i detta kunniga forum några idéer att delge mig så är jag tacksam, har frågat runt på flera firmor, men ingen har några andra förslag än det som jag redan provat.

 

Hälsningar Torbjörn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sker det när motorn är kall eller även varm? Om du pumpar på blåsan när den håller på att dö,vad händer då? Är choken aktiverad när det händer? Min Johnson-motor betedde sig ungefär likadant, men skruvade lite på regalget så den ger lite mer grundgas. Funkar perfekt, men ett ett skruv-varv på vajern ger en hel del, så du får nog prova dig fram, annars är risken att den ligger för högt när motorn är varm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu verkar det ju inte vara att den dör på tomgång som är problemet. Så en högre tomgång låter inte som lösningen. När den dör, är blåsan hård och fylld? Slangarna i motorn fram till förgasarna, kan det vara något hål eller spricka på dom? Om du skruvar ut stiften. Ett vid varje försök, när motorn blir konstig. Direkt efter att du stängt av den. Så kan du se om ett eller flera stift är blöta. Men ta bara ett vid varje försök, så ev soppa inte hinner dunsta av. Det är svårt att veta om den flödar en eller flera cylindrar, eller får för mycket luft. Eller om det är något annat.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det ju inte vara att den dör på tomgång som är problemet. Så en högre tomgång låter inte som lösningen. När den dör, är blåsan hård och fylld? Slangarna i motorn fram till förgasarna, kan det vara något hål eller spricka på dom? Om du skruvar ut stiften. Ett vid varje försök, när motorn blir konstig. Direkt efter att du stängt av den. Så kan du se om ett eller flera stift är blöta. Men ta bara ett vid varje försök, så ev soppa inte hinner dunsta av. Det är svårt att veta om den flödar en eller flera cylindrar, eller får för mycket luft. Eller om det är något annat.

Tack för svaren!

Motorn verkar reagera likadant både då motorn är varm och kall. Reagerar inte när jag pumpar på blåsan, ingen choke aktiverad (knapp på manöverboxen som verkar vara kopplad till den nedersta förgasaren, inga chokespjäll).

 

Tycker inte att blåsan förändras i tryck när detta händer, jag har även bytt blåsan då jag ett tag misstänkte backventilen. Slangarna fram till förgasarna ser helt ok ut, inga sprickor/hål.

 

Jag ska titta på stiften ett och ett när jag prövar nästa gång. Jag har kollat förut då ser stiften lite sotiga ut men jag har tolkat det som normalt då motorn har gått så konstigt/ojämnt vissa stunder. 

 

Fundera gärna mer, jag återkommer när jag kollat stiften igen. Tack så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blåsan undrade jag mest för om den var fylld, och inte ihoptryckt. För då hade det varit vakum i tanken. Men då brukar motorn inte starta sen. Är den fylld, men svampig. Och den aldrig blir hård. Utan det går att pumpa och pumpa. Då är det ofta ett hål i en slang mellan tank och förgasare. Är det så, koppla bort soppa slangen från motorn och pumpa, blir blåsan hård direkt när du pumpar. Då är förmodligen hålet mellan motorkoppling och förgasare. Blir blåsan däremot inte hård när du kopplar bort den från motorn och pumpar, byt soppa slang, eller kolla kopplingar, slangklämmor mm. Choken brukar bara vara kopplad till en förgasare. Men det brukar sitta stag mellan förgasarna. Så om du har kåpan av, och tändning tillslagen och chokar. Brukar man se at staget rör sig. Likaså, om luftburken är bortagen, så ser man att spjället öppnar sig i alla förgasarna vi choke. Kolla det också, att alla spjäll är stängda men öppnar vid choke.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blåsan fylls, och som sagt startar motorn superlätt varje gång jag försöker.

Kan inte finna några läckor på slang eller någon annat ställe. Blåsan är bytt, har även provat att använda en helt ny slang (komplett), utan framgång. Ingen luftskruv på tanken, avluftning sker genom att ett stift trycks in när man ansluter nipplarna mot tank och motor. Har provat att köra utan tanklock också, tänkte om avluftningsmekanismen inte fungerar. Tycker att blåsan känns hård med motstånd även om den inte är stenhård. Vad det gäller choken så finns det som sagt inga chokespjäll, däremot sitter det en spole som är kopplad till den nedersta förgasaren. När jag aktiverar choken på manöverboxen så verkar motorn få extra bensin då den börjar gå fett. Jag bifogar några bilder så kan ni se hur det ser ut. Det är alltså inga spjäll som rör sig när jag chokar. Förgasarna är länkade som ni kan se på en av bilderna. Jag ska nu gå ner till motorn och titta på stiften ett och ett som "RichLin" föreslog. Tänker också kolla på alla elkontakter från CDI-boxen om det är så att det är dålig kontakt mellan någon av dem, en kompis tipsade mig om det igår. Fick även ett tips om att tätningarna mellan förgasare och block kan ställa till problem om de är torra (frästa spår i förgasarna med typ o-ringstätning). Vad tror ni om detta, (CDI/tätningar), hur skulle motorn reagera på de möjliga problemen??

 

Återkommer, tack för att ni tar Er tid, Tobbe.

post-105526-0-21729900-1406369544_thumb.jpg

post-105526-0-07402400-1406369564_thumb.jpg

post-105526-0-05593100-1406369566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där ser inte ut som en -93a. Tror den är 2-6år äldre. Dom såg ut så där från 87 till tidigt 90tal är jag ganska säker på.

Kolla motor nr, och jämför här.

 

http://motorguiden.marinshopen.se/Modellguide/Fastställ-årsmodell/Yamaha

 

Första bokstaven efter Hk antalet dvs 40 i ditt fall, är årsmodellen.

 

Är inga stora skillnader i konstruktionen, samma block, och rigg. Men det kan ändå vara av vikt att veta rätt årgång, då uppdateringar ändå sker.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK!

Min far och jag har letat i gamla papper nu och det verkar som om vi köpte den 1989. Så det stämmer som du säger att den är äldre än vad jag kom ihåg. Märkligt ändå att de sålde oss en årsmodell -87, om det ska stämma med den lista du hänvisar till. Lurad redan då förmodligen. Skylten ser ut som nedan, "40 HEO" står det på översta raden.

 

Jag startade motorn idag, stiften ser hyfsat normala ut tycker jag men med dragning åt sotigt på porslinet (alla)?? Motorn låter som om den får slut på bensin efter de 10-15 sekunderna som jag nämnde tidigare., men jag kan inte säkert säga. Jag ska testa att spruta in bensin rakt in i förgasarna när den börjar gå dåligt när jag prövar nästa gång. Om den hämtar sig då borde det väl vara ett bränslefel? Men förstår då ändå inte var felet ligger då jag lagt ner så mycket kraft på att felsöka ett sånt typ av fel. Se tidigare konversation.

 

Jag kollade idag också alla elanslutningar som jag kan komma åt i motorn. Även de kontakter som kommer från CDI-boxen, allt ser helfräscht ut.

 

Jag har spelat in film på hur den beter sig både vid bryggan och vid körning men tyvärr så blir ju filerna för stora för att bifoga...

 

Några förslag någon??

post-105526-0-12522300-1406391127_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägaren igen!

Ville bara även nämna att när jag idag provkörde så kunde jag trycka på blåsan några gånger när motorn börjar krångla.. Vet inte om det är viktigt men ville nämna det ändå. Däremot reagerar motorn inte positivt när jag klämmer på blåsan. Blåsan är som sagt helt ny. Även om jag pumpar bensin till förgasarna och sedan kopplar bort slangen som går från tanken vid motorn så går den på samma vis, vet inte om det bevisar något men ändå.

 

Min hjärna tycker att motorn borde gå på rätt sätt så länge som det finns bensin i flottörhusen, men icke!

 

Hälsningar Tobbe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till en tändningsinställningslampa så koppla in denna. Genom att observera hur en blickar kan du se om problemet beror på tändningsbortfall. Jag skulle tro att så är fallet, Vill minnas en liknande tråd föra sommaren också en Yamma 40. På denna gick det efter lite mätningar att sluta sig till att det var CDI-boxen efter byte gick den perfekt igen, med detta måste inte gälla även din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorer som stått kan få problem med igensatta kanaler i förgasarna.

Låter väl inte riktigt så på din beskrivning, men i så fall kan en ultraljudstvätt och efterföljande förgasarinställning varpå sin plats...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rengjort förgasarna så noggrant som jag bara kan. Har lossat alla munstycken och blåst rent dem med tryckluft. Ser lätt igenom alla hål i alla munstycken. Dessutom så har jag tagit koppartråd och kollat så att alla kanaler är öppna, personligen så tror jag inte att problemet ligger i förgasarna alla fall.  

 

Jag tror att jag hittade tråden från förra sommaren gällande en annan Yamaha 40, liknar mitt i delar...

 

Ska ordna fram en tändinställningslampa, ska på Biltema imorgon :) En fråga bara, hur kopplar jag in en sån mot tändningen på en båtmotor?Har bara använt en sådan på bilar förut. En kabel ska ju på tändkablarna förstås, men den andra klämman, kopplas den mot CDI-boxen? Vilken kabel i så fall?

 

Om det skulle visa sig att motorn tappar tändningen, hur ser jag det på tändinställningslampan, ser jag inga siffror eller vad händer?

 

Vart får jag tag på en CDI-box om det skulle visa sig vara problemet, finns det att köpa begagnade eller är det Yamahaförsäljare som gäller, kostnad?

 

Tack alla engagerade människor :D

 

Hälsningar Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CDI Box finns ibland beg på blocket. Finns även pirat och original förstås. Kolla USA också, ofta är det billigare, men ibland även dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pickupspolen till en av tändkablarna, +12 v och bat minus, that's it. Du skall inte kolla tändläget, bara titta hur den blinkar.Testa alla cylindrar. Kostnad på reservdelar variera. Att köpa i Sverige är nog uteslutet om du inte har väldigt gott om pengar, men först bör du konstatera  vad som behöver bytas.

 

Du kan börja med att testa att koppla bort den vita stoppledningen vid CDI. Funkar den nu?

Du kan också testa att koppla bort den skära slow ledningen vid CDI:n. Funkar motorn nu så kolla att den inte går varm. Om inget av detta hjälper så koppla in ledningarna igen och prova med lampan.

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Maken till engagerade medlemmar har jag inte sett!!

Det är i alla fall lördag, tack!

 

Jag ska alltså koppla tändinställningslampan mot batteriets plus och minuspol samt testa mot varje cylinders tändkabel, hoppas att jag fattat rätt.

 

Ska under morgondagen även testa det som "guestesson" nämner med ledningarna till CDI-boxen.

 

Hoppas på någon bra reaktion från motorn, annars får man väl hoppas på att man kan konstatera eller utesluta något av de felkällor som forumet nämner.

 

Tack så länge, återkommer så fort jag testat era idéer.

 

Hälsningar Tobbe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du blev inte lurad för 25 år sedan, motorn är av modellår 1989. Det är bokstaven längst ner till höger som anger modellår, i detta fall F = 1989..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra att du fotade av skylten. Jag kan bara instämma med föregående talare. Det är en 89a ni har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Även om jag inte förstår exakt hur jag ska läsa skylten, (vet inte var ni menar att bokstaven "F" sitter)så litar jag på er att motorn är en årsmodell-89. Känns skönt att de inte sålde en två år gammal motor, även om det var 25 år sedan.

 

Som ni säger så löser ju detta tyvärr inte mitt problem med motorn.

 

Idag var jag på Biltema och köpte en tändinställningslampa samt en annan grej som man kopplar mellan tändhatt och tändstift. En lampa blinkar om stiftet får ström (39 kronor), se bifogad bild.

 

Jag började med att lossa den vita kabeln, därefter den rosa (se bifogad bild). Jag lossade dem en och en och prövade, hoppas att det var rätt utförande?! Motorn betedde sig på samma vis som förut. Plockade sedan fram tändinställningslampan och testade vid varje cylinder. Så fort jag drog igång motorn så startade jag lampan och tittade mot tändinställningspunkten ända till dess den börjar gå ojämnt. Hör och häpna men lampan blinkar hela tiden på alla cylindrar!! Innebär detta att CDI-boxen är hel alltså? Jag tolkade det som om tändning fanns då även den andra manicken blinkade så fint vid varje stift. Jag lutade ju då över till att det var ett bränslefel.

 

Tänkte att jag även måste prova den teorin, så ut på sjön med en sprayflaska fylld med bensin!! Nu jävlar, tänkte jag!!

 

Startar motorn med planen att skicka bensin rätt in i förgasarna när den börjar tveka. Då trodde jag att motorn skulle dra igång, men tyvärr, ingen respons. Den ville inte varva ut alls, tyckte nästan att den dog istället när jag sprayade. Prövade att spraya vid lite olika tillfällen i motorgången, men den hämtade sig aldrig.

 

Prövade även att byta till en annan tank för att döda en idé som min far haft, ingen skillnad.

 

Tillbaka till läge 1 igen, jävligt konfunderad alltså!

 

Hoppas på ett svar från Er, nu lägger jag ner för ikväll :-(

 

Hälsningar Tobbe.

post-105526-0-90744400-1406492894_thumb.jpg

post-105526-0-38844800-1406492878_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kan ju va så att det råder överskott på soppa istället och då skulle primern kunna va problemet, du kanske tappar spänningen till primerventilen vilket får den att öppna och feta på blandningen.

 

Primern funkar så att en spole under svänghjulet genererar ström till primern som är en vaxventil som värms upp under startförloppet. När primern är uppvärmd ska ventilen va stängd fetningen upphöra.

 

Även om själva ventilen sitter på nedre knasaren matar den alla tre cylindrarna. Primern har även en egen liten bränslepump på denna tror jag. Kan kolla upp detta mer exakt men just nu har jag klent med tid.

 

Modellårsbokstaven är inte ifylld och är det lilla F:et längst ner till höger på typskylten, syns om man kollar din bild i verklig storlek.

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Knepigt fall, men nu har du åtminstone något att gå vidare med i om jarbs förslag. Om du har möjlighet att filma hur motorn beter sig, så kan speciellt ljudet säga en hel del om vilket felet skulle kunna tänkas vara.

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tack för svaren :) , igen.

Jag har filmat hur motorn beter sig flertalet gånger, tyvärr så finns ju ingen möjlighet att delge er på forumet detta då filerna blir för stora.

 

Vad skulle kunna göra att jag tappar spänningen till den primerventil som du nämner "jarbs"?

Som jag sagt förut så gick motorn som den skulle när jag ställde den i förvaring. Jag har därför inte tänkt att det kan vara något som påverkar, men under svänghjulet (som jag aldrig tagit av)kommer det fram en kabel (gul/röd) som inte är ansluten till någon hane. Se bifogad bild. Kan den ha något med detta att göra?

 

Jag plockade fram den gamla instruktionsboken och hittade ett elschema där. Jag bifogar det plus en sida med förklaringar, hoppas ni kan läsa ut något av det. Nämns inget om en gul/röd kabel dock... 

 

Finns det något jag kan göra för att testa den teorin som "jarbs" har? Tänkte om det går att koppla bort funktionen kring primerventilen eller något :huh: . Vart sitter den här primern/primerventilen, är det alltså vid förgasarna? Går den att se på någon av de bilder som jag lagt in tidigare??

 

Förstår att ni har annat att göra än detta men uppskattar allt ni alla bidragit med hittills :D

 

Hälsningar Tobbe.

 

 

post-105526-0-20224700-1406536698_thumb.jpg

post-105526-0-07734200-1406536700_thumb.jpg

post-105526-0-32182100-1406536720_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1989/40ELF/CARBURETOR/parts.html

 

Delarna 29 - 43.

 

Ditt kopplingsschema är nog inte rätt. I ditt schema finns en chokesolenoid som påverkas via tiopinnarskontakten/reglaget. På dina bilder syns varken chokespjäll eller chokesolenoid däremot ser jag en primerventil på nedersta knasaren SB-sida.

 

Jag kan nog rota upp ett riktigt schema till dej och berätta i detalj hur du ska testa den men hinner nog inte på ett par dar. Att mäta om den öht spänningssätts är en bra början, därefter kolla att den verkligen stänger när den spänningssätts, man sätter spänning på den och mäter utskjutet som blir efter en viss tid. Google eller nån annan forummedlem kan kanske hjälpa dej runt detta för har som sagt klent med tid att kolla upp exakt vad som gäller din motor..

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bilden på elschemat är det som finns i instruktionsboken, överskriften är "40 HEO" så jag antog att det var rätt. Kan omöjligen säga hur det ligger till då jag inte kan läsa och tyda ett elschema hur gärna jag än skulle vilja.

 

På min motor så styrs choken via reglaget när man håller upp brytaren. På den bild  som visar sidan av motorn med oljetanken så sitter det på den nedersta förgasaren något som jag uppfattar som en soleonid plus lite andra "grejor". Man känner att "soleoniden" aktiveras när chokeknappen hålls upp. Obs, bilderna är tagna inifrån båten!?  

 

Några chokespjäll finns som sagt inte synliga, utan det som jag tolkar som soleoniden verkar öppna en ventil som skickar soppa till förgasarna. Jag tog lös en slang som går från nedersta förgasaren (Choke?)till den översta idag, där sprutar det ut bensin när jag håller upp knappen till choken. Är det då inte chokesoleoniden/primern som sitter där? (babords sida). Därifrån den slangen går så finns även möjlighet att manuellt choka via en liten vipparm.

 

Möjligen så har jag totalt missförstått totalt, men finns det någon fler ventil som kan orsaka fet blandning till motorn?? Och om ventilen som "jarb" nämner är en annan än den som jag pratar om på babords sida av motorn vart sitter den då?

 

Finns någon fler med kunskaper kring detta?

 

Hälsningar Tobbe.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som primern på din motor inte är automatiserad utan aktiveras manuellt. De 40H-motorer jag tidigare stött på, den nyare 40V-motorn och även alla andra Yamaha 3:or jag pillat på är primern automatiserad såsom jag beskrev ovan med vaxventil eller har de manuella/solenoidaktiverade chokespjäll.

 

Trodde jag hade koll på detta men det här var en ny kallstart-variant för mej :)

 

På din verkar ventilen enligt din beskrivning bara öppnas manuellt via reglaget. Hursom, den ska va tät när den inte är aktiverad annars fetar den ner motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilen sitter på nedre förgasarens BB-sida, inte SB som jarb angav i hastigheten, så du har hittat den. 

 

Då primern inte är automatiserad så tror jag inte på det här spåret. Du nämner inledningsvis att motorn startar snällt igen efter att ha gått stannat och det skulle den knappast göra om den dessförinnan dött drunkningsdöden.

 

Jarb framhåller ibland, med all rätt, att problem med motorn i de flesta fall beror på problem på bränslesidan. Jag är mest kunnig i det elektriska/elektroniska och tycker därför att det är enklast att börja leta felet där. Att motorn går bra en stund för att sedan lägga av tycker jag ökar sannolikheten för problem på tändsidan. Men du skall veta att jag är insnöad på el, så det kan vara bränslesidan som spökar. 

 

Läste igen hur du gjorde med tändinställningslampan och du kanske missförstod.

 

"tittade mot tändinställningspunkten"  du skall titta med ögonen in i den blinkande lampan inte rikta den mot tändinställningspunkten. Syftet är att med ögonen avslöja oregelbundenhet i blinkningarna. Vi människor är förvånansvärt bra på att uppfatta sådana oregelbundenheter. Testa alla tre cylindrar. Min erfarenhet är att det ofta går att se tändningmissar och om tändningen/blinkningarna lägger av helt just innan motorn stannar helt, så är saken klar. Man kan tänka sig felfall där lampan blinkar trots att gnistan inte är tillräckligt stark för att tända blandningen i cylindern, så det är inte idiotsäkert, men oftast går det att se missarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Börjar bli en lång tråd detta, tack igen!

 

Den slang som jag lossade vid förgasaren slutar att leverera soppa när jag släpper chokeknappen, så då borde det vara ok.

 

Motorn lägger inte av om den får gå på tomgång och jag inte pressar den med att försöka gasa. Den surrar annars på, tyvärr hjälper det inte mig om jag ska ut och åka :angry: .

 

Finns det någon funktion i forumet där man kan skicka ett mejl till en medlem/ar specifikt? Min kära dotter säger då att man via "molnet" kan dela större filer. Skulle vara intressant att höra vad ni säger efter att sett/hört hur motorn beter sig. Jäkligt svårt att förklara och tolka för en vardagsmekaniker som mig. 

 

Angående tändningslamptestet som jag gjorde så tittade jag mycket riktigt inte rakt in i lampan. Det var dock en av få molnigare dagar så jag tyckte ändå mig se blinkningarna hyfsat, tolka dem är en helt annan sak :) . Jag är inte längre i stugan där båten ligger, men ska kolla igen så fort som möjligt. "Problemet" är att motorn inte "lägger av" utan fortsätter att tuffa på, och jag tycker att lampan blinkar hela tiden. Däremot blir ju blinkningarna oregelbundna när motorn går ojämnt, känns logiskt ändå?? 

 

Hur göra, ska jag pressa motorn så att den stannar och samtidigt titta på lampan?

 

Hälsningar Tobbe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Däremot blir ju blinkningarna oregelbundna när motorn går ojämnt, känns logiskt ändå?

Lampan skall blinka på regelbundet med en frekvens som endast "långsamt" varierar med motorn varvtal. Jag tolkar dig så att du observerat tändningsmissar, men dragit den felaktiga slutsatsen att detta beror på att motorn går ojämt snarare än att motorn går ojämt för att tändningen missar. Fundera på saken, för mig som inte varit med är det naturligtvis omöjligt att avgöra, men du bör ha goda möjlighet att dra rätt slutsats.

 

Förbered dig med en multimeter när du åker till stugan nästa gång. Om det är som jag tror kommer du behöva mäta upp stator och triggspolar. Jag kan berätta mer när du bekräftat beteendet ovan.

 

Det behövs ingen avancerad multimeter och den får gärna sakna automatiskt mätområdesval (autoranging).

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också upp om den missar på alla cylindrar eller bara en/två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...