Gå till innehåll
fredag 22 augusti 2025
Los_capitanos

Jordfel, vad göra?

Rekommendera Poster

Hej,

Har från och till haft elstrul och "misstänker" starkt att det kanske kan vara jordfel.

Då jag själv inte är någon el-expert har jag pratat runt och fått till mig att börja med att borsta rent jordflätan

på motorn. Känns ju ganska enkelt kan man tycka. Finns på att göra listan.

Frågan är dock om det finns något annat man också alltid skall göra för att eliminera enkla elfel (om det nu finns enkla elfel)?

Ha d gôtt där ute och kör försiktigt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla elfel är enkla... bara man vet vart felet är ;) 

Vad har du för problem? start, ladd, förbrukning? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Frågan är dock om det finns något annat man också alltid skall göra för att eliminera enkla elfel (om det nu finns enkla elfel)?

Utan att ha nåt direkt svar på din fråga i det här läget, fick frågeställningen mig ändå att tänka på en av mina första arbetskompisar.

Han sa vid nåt tillfälle, lite högdraget som alltid;" Det finns inga elektriska fel - det är bara ett mekaniskt fel i det elektriska systemet"  :wacko:

En annan klyscha inom elvärlden; "Att mäta är att veta". Ett bra och rättvisande universalinstrument är A och O.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja.  Några råd från dataskärmen (där allt är enkelt. :-)

Strömmen ska fram till förbrukaren, men också tillbaka. Ibland kan återledningen glömmas bort. Har man tre separat förbrukare med 2,5 kvadrat kabel så bör man ha 3x2,5=7,5 eller bortåt 10 kvadrat i returledningen.

Mycket elkrångel beror på oxid och glappkontakt. Den fuktiga båtmiljön är ganska elak mot elektriska installationer. Att ta sig metodiskt igenom systemet, följa kablar från A till B, ta loss kopplingar, göra rent, stålborsta, skruva ihop och dra åt ordentligt kan hjälpa. Speciellt jordflätan till motorn som ofta sitter taskigt till och kan lida av oxid.

Sedan kan kablar vara av utan att det syns utanpå. Om en apparat krånglar då och då; ha den igång och vrid ryck och dra i kablarna som går fram till den för att höra eller se om det glappar.

Mäta med voltmeter kan vara en luringi vissa fall. Voltmeter behöver ingen ström för att visa spänning. Då kan man missa en dålig kontakt och få OK 12V fast kopplingen eller kabeln är kass. En 12V testlampa är ibland bättre eftersom den behöver en viss ström för att lysa ordentligt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips här ovan... Och jag är skeptisk till jordflätor! Kan du byta till en rejäl kabel istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...