Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
mikaeledstrom

Nybörjare med trimplan och powertrim

Rekommendera Poster

Hej!
 

Jag och sambon har precis köpt en Aquador 23 HT 2004 nya skrovet med Volvo Penta KAD32 175 HK diesel. Båten har powertrim (reglerar man direkt på gasreglaget) och trimplan (regleras med varsin knapp på instrumentpanelen). Powertrim är drevets position i vattnet med display, kan ställas in från -6 (längst ned i vattnet, s k trim-läge) till +6 (högst upp i vattnet, s k beach-läge). Trimplanen har ingen display så det är svårt att veta hur dessa är inställda. Trimplanen använder jag mest om båten är ojämnt lastad. Knapparna för respektive trimplan har pilar upp och ned vid fören. 

 

När båten ska upp i planen har jag motorn längst ned i vattnet dvs trim-läge. Trimplanen har jag inte ställt in. Då tycker jag att planing uppnås snabbast möjligt. Sedan när båten är uppe i planing så gör jag inget med powertrim. Jag har läst att man ska trimma ut men vad menas med det? Om jag höjer upp motorn så går nosen upp och hastigheten minskar, vilket inte är bra. 

 

Jag har försökt läsa mig till hur man ska arbeta med trimplan och powertrim men tycker det inte stämmer med min båt.

 

Hur använder ni era trimplan och powertrim? Jag vore tacksam för lite tips och information. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplever samma sak som dig, nu har jag en båt med inombordare och drev,

När jag ska upp i plan ner/in med drevet och sedan ska man trimma ut då reser sig fören och farten minskar, får inget grepp alls on hur man ska göra, läser sig till det i teorin att motorns varvtal ökar när trimläget är optimalt, men jag märker aldrig någon varvtalsskillnad när jag trimmar in/ut

 

Hoppas någon kan förklara för oss, du är iaf inte ensam om att inte få det att funka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag upplever samma sak som dig, nu har jag en båt med inombordare och drev,

När jag ska upp i plan ner/in med drevet och sedan ska man trimma ut då reser sig fören och farten minskar, får inget grepp alls on hur man ska göra, läser sig till det i teorin att motorns varvtal ökar när trimläget är optimalt, men jag märker aldrig någon varvtalsskillnad när jag trimmar in/ut

 

Hoppas någon kan förklara för oss, du är iaf inte ensam om att inte få det att funka

 

Jag trodde verkligen jag var ensam.. Jag har bland annat kikat på

 

Redigerad av mikaeledstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Icke planade fart trimmplanen nere för att trycka ner fören och lyfta aktern så att båten inte går så tungt drevet nere inte max. Dra på för att få upp båten i plan när den börjar plana upp med trimplanen max för att minska friktionen upp med drevet leder till att fören går upp och du har så lite båt som möjligt i vattnet syns även på gps när du har optimalt trim då går den fortast annars så används trimplanen bara för att kompensera vid snedbelastning eller hård sidovind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt så använder man powertrimet som du skriver, motorn längst in för att trycka ner fören och snabbt komma upp i plan. När hastigheten ökar måste man trimma ut för att få mindre skrovyta i vattnet, få fören att höja sig. Man får testa sig fram vad lämpligt trim är då båten går som bäst och bränslesnålast. För mycket uttrimmat så galopperar båten, fören pendlar upp och ner. Vanligt är bästa läget då vattnet släpper nära där man sitter och kör. Har en kompis som också haft en 23HT och den beter sig inte som normalt på planande båtar. Han körde jämt helt in trimmat med powertrimet och använde trimplanen för att få bort ev lutning. Man kan också trimma ner både powertrimet och trimplanen helt när man åker sakta för att få bort eventuella ormningar som planande båtar ofta har, detta är skönt om man åker kanaler då slipper man ratta så hemskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som också haft en 23HT och den beter sig inte som normalt på planande båtar. Han körde jämt helt in trimmat med powertrimet och använde trimplanen för att få bort ev lutning. 

Precis som jag :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att du inte har tillräckligt hög fart för att få effekt av att trimma ut något. Ligger du på kanske 20-22 knop på 75% av ditt maxvarv eller vad nu dieselmaskin helst ligger på kommer den nog gräva ned sig om du trimmar ut något. I sånt fall är det så att du ska köra fullt intrimmat eller köpa större motor. Är du förresten säker på du har trimplanen helt uppe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du förresten säker på du har trimplanen helt uppe?

 

Vad menas med att ha trimplanen helt uppe? Är det samma sak som att ha tryckt maximalt på nedknappen (dvs för ned? eller är det tvärtom?) Det finns ingen display för trimplanen utan bara för powertrim. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E

 

 

Är du förresten säker på du har trimplanen helt uppe?

 

Vad menas med att ha trimplanen helt uppe? Är det samma sak som att ha tryckt maximalt på nedknappen (dvs för ned? eller är det tvärtom?) Det finns ingen display för trimplanen utan bara för powertrim. 

 

Enklast är att du låter någon titta på trimplanen när du trycker på knapparna, de kan vara lite olika kopplade. På min båt är knapparna kopplade så att man med tryck uppåt trycker ner trimplanet (och nosen på båten).

 

När det gäller powertrim så är det som andra skrivit individuellt mellan båtar vilken effekt som trimning ger, man får pröva sig fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade lite snabbare båtar, fjord med 21 resp 24 fots skrov, så tittade jag bara på detta

- bakåt för att se när kölvattnet verkade planast

- varvräknaren, såg direkt när varvet gick ner lite, dvs där gick det lite trögare

 

Till slut hade jag värdet på intrimmet och slutade justera.

Observera att det var skillnad på låg marchfart, 22,3 knop, och nära fullfart på 34 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en Drago 760 med en volvo penta D3-190, om trim på drevet ska ha någon verkan på farten så måste jag ligga på maxvarv 26-27 knop då märker man en liten fartökning om man trimmar ut drevet något,

Trimplanen därimot gör en liten fartökning om man ligger i ca 18-19 knop och sänker ner dom lite( ca 1-2 knop) man får testa sig fram!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Är du förresten säker på du har trimplanen helt uppe?

Vad menas med att ha trimplanen helt uppe? Är det samma sak som att ha tryckt maximalt på nedknappen (dvs för ned? eller är det tvärtom?) Det finns ingen display för trimplanen utan bara för powertrim.

När jag säger uppe, menar jag indragna, att de inte påverkar flödet. Som påpekat tidigare, olika båtar kopplas olika! Ibland betyder ett tryck uppe på knappen att de dras in/upp och ibland ut/ner. En del är blandade höger/vänster också...på min båt är precis allt bakvänt för mig :D, dvs hö knapp styr vänster sida, uppåt på knappen är nedåt på trimplanet...! Men man lär sig.

 

Vad har du för varvtal och farter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan inte bestämma mig om jag ska ha powertrim eller inte. Min båt är ju rätt liten o vet inte om det gör det ännu viktigare med powertrim eller om det inte spelar så stor roll. Båten hsö 420 4.2x1.5 meter vikt ca 140kg. Tänkt motor 40-50hk.

Utbudet är ju inte så stort med trim o tilt maskiner i ekonomi klass.

 

Mvh

post-74692-0-01833400-1415190740_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev med trim o tilt, tack för alla svar ;-)

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...