Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Arclight

17 knops mysterium

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har ett litet problem jag inte blir riktigt klok på.

 

Min båt, en Bryant 189 med mercruiser V8 5.0 på 220hp och alpha 1 gjorde förra året med 2 man i och normalt lastad med prylar 46 knop enl gps på min garmin 421 har inte exakt koll på vilket varvtal den gjorde det i då eftersom den varvräknaren var kass, men iaf detta året kommer jag bara upp i 29 knop vid 4700rpm (har en ny varvräknare) med samma belastning, dvs samma prylar och med 2 man, fast den visar det på en garmin 50dv ist, och det skulle så klart kunna vara nåt fel på 421 (har testat den nya och jämfört med min iphone och appar för hastighet och dom visar samma så jag är rätt säker på att denna stämmer) men så mycket fel kan 421 ju inte gått, men det känns heller inte som jag uppnår samma fart längre, tycker dessutom att den hoppar lite mer än vad den gjorde förra året så jag får trimma ner ibland, men det kan ju bara vara nåt jag fått för mig..

 

Så detta har jag gjort sen förra året. Renoverat förgasaren och den går jämnare och är mer lättstartad så det verkar inte vara något fel, som sagt har jag en ny varvräknade och den ska vara inställd på rätt cylinderantal (ska iofs dubbelkolla det nästa gång jag är vid båten) men det känns ändå som den varvar ungefär samma som förra året, jag har även ny oljetrycksmätare och tempmätare och båda dessa visar rätt och både tryck och temp ligger bra. Jag har bytt stift, olja, oljefilter, bränslefilter och monterat en ny backventil för bränslet, men då den faktiskt kommer upp i 4700 och den sticker fortfarande iväg bra och planar ut snabbt så känns det ju inte som att det borde vara något fel så här långt, sen har jag bytt impeller och ny olja i drevet. kan även nämna att drev och motorolja är det som rekommenderas och i rätt mängd och kvalitets-oljor, (mercruisers/quicksilver) och stiften ska vara rätt typ och även dom av hög kvalite.

 

Proppen har jag inte rört eller haft borta och alla blad är intakta och jag har inte kört i nån stans, avgaserna kommer ut från rätt ställe så kylningen verkar ju helt ok i drevet med, här är jag dock tveksam ändå eftersom det känns som att motorn verkar ju ok och jag kommer upp i varvtal, för det känns ju som att skulle inte motorn orkat av någon anledning vad det än kan vara så skulle jag ju inte komma upp i varv, men kan det vara så att det slirar någonstans i drevet? jag har ju iofs inte varit inne i växelhuset och mekat utan endast tagit isär det nödvändiga för att kunna byta impeller (samt nya packningar och stålplattan där) men borde inte det komma lite gradvis isf? den gjorde vid isättning 32knop och de 3 knopen tror jag beror på lite beväxtning på botten. Båda tillfällena var fö i helt stilla sjö och båten har även stått i en lada över vintern och så kalla vintrar har vi inte här nere i Karlskrona så något borde ha fryst sönder.. fast man vet ju iofs aldrig, men tycker att då borde det visat sig på annat sätt mer än att tappa hastighet.

 

Just det, förra året körde jag även om en annan båt som gjorde ca 30knop, och jag körde om ganska enkelt så känns inte som dåvarande gps mätningen skulle visat så mycket fel.

 

Så var i hel.... har de 17 knopen (eller 14 om man bortser från de 3 jag tappat nu efter isättning) tagit vägen??

Redigerad av Arclight

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du renoverat förgasaren eller har du lämnat in den? Att den är mera lättstartad kan även bero på att den går fetare, har du kollat så att spjällen är helt öppna vid fullgas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

renoverat själv:) har googlat runt som en tok och ska kolla upp sekundärspjällen så dom är justerade rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säker på att din Garmin 421 verkligen var inställd att visa knop? Tex. 46Km/h = 26 Knop...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som att du har svaret Eld- svar kan nog vara det rätta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad varvade motorn när den gick som du tror 46 knop? Vilken utväxling har du i drevet samt vad är stigningen på propellern. Får vi det kan vi räkna ut teoretisk toppfart utan slip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WOT borde vara 4800rpm och om du nu har 4700rpm med 29 knop så fattes det 17 knop på 100 varv...och det går väl inte...

 

Och motorn, drev är mekaniken som inte ljuger - så då borde det kunne vara propellern som ger dig 4700 varv och bara 29 knop. Testa vid att byta prop!

 

Eller så hade du inte 46 knop tidigare, eller du har inte 29 nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke har ju med kretsat runt att min gamla gps inte visade rätt, eller visade km (fast jag är ganska säker på att det var knop) men då får jag inte ihop att jag körde om polarens båt en Uttern D55 med 115hp som enl hans mätare gjorde 33knop utan större problem.

 

Vet ej utväxling på drevet och ej heller stigning, har haft den proppen på sen jag köpte den.

Var nere vid båten i dag och kollade lite, kollade varvräknaren och den står rätt (8C) men däremot så kärvade sekundärspjällen lite och öppnade inte riktigt, utan bara till ca 70%, så jag smörjde upp dom tills dom gick lätt hela vägen och trodde jag hade löst det... men fortfarande samma, försökte även justera motståndet lite på dom men ingen skillnad (har iofs löst ett annat problem med att den halvdör lite vid fullgas med växel för att sen komma igång igen) men sen är ju saken att nu kom jag upp i 4800rpm och då gör den enl gps 29.8 knop.

 

Ska testa imorgon om vädret tillåter att fösöka köra om polarens båt igen, lyckas jag inte med det så kan jag iaf utesluta att min gamla gps visade fel.

 

Jag hade som sagt drevet isär när jag bytte impeller, finns det nån möjlighet att nåt skulle kunna hända vid ihopsättningen av det som gör att jag inte får ut effekten till drevet? jag känner ju dock att antingen så funkar det, eller så funkar det inte alls, men vad skulle kunna gå fel där, jag var ju inte inne i växelhuset och grejjade..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...