Gå till innehåll
måndag 22 juni 2026
Luffarn

Byta glykolvatten i Yanmar.

Rekommendera Poster

Glykolvattnet i min 3GM30F såg lite misstänkt ut sjövatten, jag blev lite orolig att jag fått en läcka nånstans mellan sjö o färskvattendelen så glykolen lakats ut. Tog en skvätt med till verkstan där det kollades, det var glykol i så det stoppar för 40 minusgrader, vattnet var alltså bara skitigt, fick rådet att byta o spola ur systemet, har gjort det i dag, bytt vattnet flera gggr o låtit nytt rinna rakt igenom ganska länge.

Borde jag passa på att köra igenom nån burk kylarrengöring eller nåt på en gång?

 

Jag ska nog nog öppna värmeväxlaren o kolla hur det ser ut där fast jag har sjövattenfilter och aldrig haft problem med att den blir överhettad...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det, eftersom du inte verkar ha problem med kylsystemet. Att börja riva ett fungerande system i början av säsongen, kan ge följdfel som kan förstöra delar av denna sommar.

 

Jag skulle fylla upp systemet med vatten-glykolblandning och använda det i sommar. När det är dags för vinterkonservering skulle jag tappa ur glykolblandningen för att kolla att den är riktig och använda den för att konservera sjövattensidan. Ser den gamla glykolen bra ut, är det bara fylla upp systemet och invänta 2015- års sjösättning. Ser det inte bra ut, då kan det vara läge att börja riva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att kolla värmeväxlaren är ganska enkelt, har gjort det förr. Det räcker att bara ta bort gavlarna, den kan sitta kvar på motorn.. Tror jag putsade varje rör invändigt med en hyfsat grov flagglina.

 

Såg den här sidan att det var viktigt med silkatfri glykol. Bilmeken sa att det inte spelade nån roll....?

http://www.batsportcenter.se/data/archive/Yanmar/yanmar_olja_glykol.pdf

 

Redigerad av Luffarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykolvattnet i min 3GM30F såg lite misstänkt ut sjövatten, jag blev lite orolig att jag fått en läcka nånstans mellan sjö o färskvattendelen så glykolen lakats ut. Tog en skvätt med till verkstan där det kollades, det var glykol i så det stoppar för 40 minusgrader, vattnet var alltså bara skitigt, fick rådet att byta o spola ur systemet, har gjort det i dag, bytt vattnet flera gggr o låtit nytt rinna rakt igenom ganska länge.

Borde jag passa på att köra igenom nån burk kylarrengöring eller nåt på en gång?

 

Jag ska nog nog öppna värmeväxlaren o kolla hur det ser ut där fast jag har sjövattenfilter och aldrig haft problem med att den blir överhettad...

 

Jag har en likadan motor som är ny för säsongen. Fyllde bara på med destillerat vatten och kontrollerade nivån i värmeväxlaren och extratanken vid sjösättning och tänkte nu byta mot glykolblandning.

 

Men hur tappar man egentligen ur färskvattendelen? Hittade en kran men den var uppenbarligen för att tömma sjövattendelen.. är det lättare att bara suga ur glykolvattnet med nån form av pump direkt via värmeväxlarens lock? Misstänker att slanga med munnen inte är så smart med tanke på glykolen.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Glykolvattnet i min 3GM30F såg lite misstänkt ut sjövatten, jag blev lite orolig att jag fått en läcka nånstans mellan sjö o färskvattendelen så glykolen lakats ut. Tog en skvätt med till verkstan där det kollades, det var glykol i så det stoppar för 40 minusgrader, vattnet var alltså bara skitigt, fick rådet att byta o spola ur systemet, har gjort det i dag, bytt vattnet flera gggr o låtit nytt rinna rakt igenom ganska länge.

Borde jag passa på att köra igenom nån burk kylarrengöring eller nåt på en gång?

 

Jag ska nog nog öppna värmeväxlaren o kolla hur det ser ut där fast jag har sjövattenfilter och aldrig haft problem med att den blir överhettad...

 

Jag har en likadan motor som är ny för säsongen. Fyllde bara på med destillerat vatten och kontrollerade nivån i värmeväxlaren och extratanken vid sjösättning och tänkte nu byta mot glykolblandning.

 

Men hur tappar man egentligen ur färskvattendelen? Hittade en kran men den var uppenbarligen för att tömma sjövattendelen.. är det lättare att bara suga ur glykolvattnet med nån form av pump direkt via värmeväxlarens lock? Misstänker att slanga med munnen inte är så smart med tanke på glykolen.. :)

 

 

Det sitter en urtappningskran för färskvattnet på motorns babordssida, alldeles bakom oljefiltret!

Man kan ha den öppen o låta det rinna nytt färskvatten från en slang o spola på det viset tills vattnet inte är skitigt längre. Så har jag gjort. Sen har jag dessutom varmkört med enbart färskvatten, stoppat motorn, o när den svalnat tappat ur vattnet igen, flera ggr... Jag ska upprepa detta tills det inte är nåt smutsigt vatten som kommer ur motorn. Man vill ju att det ska se ut som glykol när man kollar vattnet...

 

På de här motorerna sitter ju sjövattenpumpen på ett eget fäste o drivs med en egen liten kilrem. Det är viktigt att kolla så inte den remmen blir slack. O det är lite meckigt att sträcka den om man är ovan. Jag brukar använda det gummerade skaftet på en vanlig snickarhammare för att kunna spänna o samtidigt dra åt de två bultarna. Kolla remmen ofta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Glykolvattnet i min 3GM30F såg lite misstänkt ut sjövatten, jag blev lite orolig att jag fått en läcka nånstans mellan sjö o färskvattendelen så glykolen lakats ut. Tog en skvätt med till verkstan där det kollades, det var glykol i så det stoppar för 40 minusgrader, vattnet var alltså bara skitigt, fick rådet att byta o spola ur systemet, har gjort det i dag, bytt vattnet flera gggr o låtit nytt rinna rakt igenom ganska länge.

Borde jag passa på att köra igenom nån burk kylarrengöring eller nåt på en gång?

 

Jag ska nog nog öppna värmeväxlaren o kolla hur det ser ut där fast jag har sjövattenfilter och aldrig haft problem med att den blir överhettad...

 

Jag har en likadan motor som är ny för säsongen. Fyllde bara på med destillerat vatten och kontrollerade nivån i värmeväxlaren och extratanken vid sjösättning och tänkte nu byta mot glykolblandning.

 

Men hur tappar man egentligen ur färskvattendelen? Hittade en kran men den var uppenbarligen för att tömma sjövattendelen.. är det lättare att bara suga ur glykolvattnet med nån form av pump direkt via värmeväxlarens lock? Misstänker att slanga med munnen inte är så smart med tanke på glykolen.. :)

 

 

Det sitter en urtappningskran för färskvattnet på motorns babordssida, alldeles bakom oljefiltret!

Man kan ha den öppen o låta det rinna nytt färskvatten från en slang o spola på det viset tills vattnet inte är skitigt längre. Så har jag gjort. Sen har jag dessutom varmkört med enbart färskvatten, stoppat motorn, o när den svalnat tappat ur vattnet igen, flera ggr... Jag ska upprepa detta tills det inte är nåt smutsigt vatten som kommer ur motorn. Man vill ju att det ska se ut som glykol när man kollar vattnet...

 

På de här motorerna sitter ju sjövattenpumpen på ett eget fäste o drivs med en egen liten kilrem. Det är viktigt att kolla så inte den remmen blir slack. O det är lite meckigt att sträcka den om man är ovan. Jag brukar använda det gummerade skaftet på en vanlig snickarhammare för att kunna spänna o samtidigt dra åt de två bultarna. Kolla remmen ofta!

 

 

Hittade en bild i en verkstadshandbok, är det följande kran du menar?

 

post-90200-0-06928900-1403762688.png

 

Från en slang, menar du in via påfyllningslocket då?

 

/Andreas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp den är det. Vattnet rinner nog ur fortare med påfyllningslocket överst avskruvat...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...