Aclei 0 Postad 27 Maj , 2014 Hej seglare och andra. Jag har en undran, och det är hur stora jollarna är som ni har på släp efter båten. Vi har köpt en AQ 270 som väger 35 kilo, och på land hemma i vardagsrummet så ser den väldigt stor ut. Funkar det över huvud taget att ha den efter en segelbåt eller måste jag ha en lite lättare släpjolle? Tack för er hjälp! Hälsar Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 27 Maj , 2014 (redigerade) Jag har en god vän som släpa en 3 meters rib med jockeysäte och 30 hk 4-takt bakom sin segelbåt. Din jolle är inga problem att släpa.. En birdie 24 är båten som jag omnämner. Redigerad 27 Maj , 2014 av RikardE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 427 Postad 27 Maj , 2014 Det beror naturligtvis på hur stor segelbåten är... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 27 Maj , 2014 Om man släpar på öppet hav i medsjö kan det bli jobbigt, dingen kan vilja försöka klättra ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aclei 0 Postad 27 Maj , 2014 Det beror naturligtvis på hur stor segelbåten är... Båten är 34 fot, väger 5 ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 27 Maj , 2014 Har du modern negativ akter kan du ju dra upp jollen halvt där så bara bakänden släpar i vattnet. Det är mkt vanligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Maj , 2014 Ett bra knep är att sätta en fiske eller bagagevåg i dragtampen och sen prova olika längd tills man hitta´r den längd där det går lättast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 688 Postad 28 Maj , 2014 Bra knep med våg! Tricket är att få jollen att ligga i "nedförsbacke" på en av vågorna som bildas bakom din egen båt. Du behöver inte oroa dig för att jollen är för stor och/eller för tung för att dra efter din båt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 Maj , 2014 Dom ser alltid så stora ut på land. Det blir jättebra med en stor jolle. Vi släpar i stort sett alltid vår lika stora jolle efter vår båt (även den förra 33-fotaren). Pumpar ur den och knopar fast på däck vid överfarter till Åland/Gotland eller vid riktigt busväder då den riskerar att bli en propeller bara. Lägg jollen på en svallvåg så suger den inte fast i sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 28 Maj , 2014 (redigerade) Jag hade en 2.70 meters jolle till en Maxi77. Jollen var fräsch och såg som ny ut bakom den gamla Maxin. Med en jolle som bara var lite mindre än halva båten så fick jag en del leenden i hamnarna :-) Men det funkade hur bra som helst. Redigerad 28 Maj , 2014 av Moogmannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 28 Maj , 2014 Med risk för att svära i kyrkan, men nu när vi har småbarn så släpade vi gummibåten efter skärgårdskryssaren. Fungerade bra, den är på 2,7m och har uppblåsbar köl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 29 Maj , 2014 Har någon av er erfarenhet av BILTEMAS uppblåsbara gummijolle. Den har ju fått goda testresultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aclei 0 Postad 31 Maj , 2014 Tack för er feedback. Det verkar ju som att det ska kunna funka trots allt. Det får bli en testsommar i år helt enkelt. //Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 1 Juni , 2014 Det är när man ska lägga sig på boj i en gästhamn det kan strula rejält. Gummibåten vill hemst gärna hamna där den inte ska, samma när man ska iväg igen. Kan man avdela en i besättningen att se till jollen så den inte snurrar fast sig runt bojen är det bra.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 1 Juni , 2014 Det är när man ska lägga sig på boj i en gästhamn det kan strula rejält. Gummibåten vill hemst gärna hamna där den inte ska, samma när man ska iväg igen. Kan man avdela en i besättningen att se till jollen så den inte snurrar fast sig runt bojen är det bra.... När man lägger sig vid boj,så kan de vara en fördel att tajta upp jollen mot aktern, när man lägger till. Då slipper den snurra runt bojen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser