Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
Aclei

Gummijolle på släp

Rekommendera Poster

Hej seglare och andra.

Jag har en undran, och det är hur stora jollarna är som ni har på släp efter båten. Vi har köpt en AQ 270 som väger 35 kilo, och på land hemma i vardagsrummet så ser den väldigt stor ut. Funkar det över huvud taget att ha den efter en segelbåt eller måste jag ha en lite lättare släpjolle?

Tack för er hjälp!

Hälsar

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en god vän som släpa en 3 meters rib med jockeysäte och 30 hk 4-takt bakom sin segelbåt. Din jolle är inga problem att släpa..

En birdie 24 är båten som jag omnämner.

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror naturligtvis på hur stor segelbåten är...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man släpar på öppet hav i medsjö kan det bli jobbigt, dingen kan vilja försöka klättra ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror naturligtvis på hur stor segelbåten är...

Båten är 34 fot, väger 5 ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du modern negativ akter kan du ju dra upp jollen halvt där så bara bakänden släpar i vattnet. Det är mkt vanligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra knep är att sätta en fiske eller bagagevåg i dragtampen och sen prova olika längd tills man hitta´r den längd där det går lättast. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra knep med våg!

Tricket är att få jollen att ligga i "nedförsbacke" på en av vågorna som bildas bakom din egen båt.

Du behöver inte oroa dig för att jollen är för stor och/eller för tung för att dra efter din båt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom ser alltid så stora ut på land. Det blir jättebra med en stor jolle. Vi släpar i stort sett alltid vår lika stora jolle efter vår båt (även den förra 33-fotaren). Pumpar ur den och knopar fast på däck vid överfarter till Åland/Gotland eller vid riktigt busväder då den riskerar att bli en propeller bara.

Lägg jollen på en svallvåg så suger den inte fast i sjön

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag hade en 2.70 meters jolle till en Maxi77. Jollen var fräsch och såg som ny ut bakom den gamla Maxin. Med en jolle som bara var lite mindre än halva båten så fick jag en del leenden i hamnarna :-) 

Men det funkade hur bra som helst.

Redigerad av Moogmannen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för att svära i kyrkan, men nu när vi har småbarn så släpade vi gummibåten efter skärgårdskryssaren. Fungerade bra, den är på 2,7m och har uppblåsbar köl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har någon av er erfarenhet av BILTEMAS uppblåsbara gummijolle. Den har ju fått goda testresultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för er feedback. Det verkar ju som att det ska kunna funka trots allt. Det får bli en testsommar i år helt enkelt.

//Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är när man ska lägga sig på boj i en gästhamn det kan strula rejält. Gummibåten vill hemst gärna hamna där den inte ska, samma när man ska iväg igen. Kan man avdela en i besättningen att se till jollen så den inte snurrar fast sig runt bojen är det bra....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är när man ska lägga sig på boj i en gästhamn det kan strula rejält. Gummibåten vill hemst gärna hamna där den inte ska, samma när man ska iväg igen. Kan man avdela en i besättningen att se till jollen så den inte snurrar fast sig runt bojen är det bra....

När man lägger sig vid boj,så kan de vara en fördel att tajta upp jollen mot aktern,

när man lägger till.

Då slipper den snurra runt bojen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...